Regeringen föreslår sänkt körkortsålder för bussförare

Startat av Bjarne-W, 12 februari 2010, 14:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Tycker att 18 åringar är mindre lämpliga att köra buss. De flesta som tar D-kort idag har några år på vägen innan.
I branschen 37 år

Nico


Saken är väl lite tveeggad. Visserligen får man tillgång till potentiella förare lite snabbare, men avsaknad av några års extra trafikerfarenhet kommer inte direkt att bidra till en bättre status. Ja ja, man får väl se hur det blir.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas L

Tja, jag började köra långtradare i yrkestrafik när jag var 18 och det har funkat alldeles utmärkt, snart 10 år sedan nu.
Lämplighet ska behandlas individuellt och inte på enbart ålder. Detta är ett bra sätt att baka in utbildningen på gymnasiets transportprogram.

Jag tycker inte att det skiljer i ansvar att framföra en buss eller en 24 meter tradare i allmän trafik, och det sistnämda har ju funkat bra som 18 årsgräns.

Ersa

Ja, man får snabbt in ett gäng yngre förare, men detta förslag leder inte till sänkt personalomsättning. De färdigutbildade yngre förarna kommer även fortsättningsvis att söka sig till andra yrken med bättre villkor efter några få år, precis som idag.

Men något måste man ju göra för att få in förare. Jag fyller 31 år strax, och är fortfarande en av de allra yngsta på min arbetsplats.

Nico


Citat från: Andreas L skrivet 12 februari 2010, 19:01:12 PM
Tja, jag började köra långtradare i yrkestrafik när jag var 18 och det har funkat alldeles utmärkt, snart 10 år sedan nu.
Lämplighet ska behandlas individuellt och inte på enbart ålder. Detta är ett bra sätt att baka in utbildningen på gymnasiets transportprogram.

Jag tycker inte att det skiljer i ansvar att framföra en buss eller en 24 meter tradare i allmän trafik, och det sistnämda har ju funkat bra som 18 årsgräns.

Visst bör man behandla lämplighet individuellt, men med en åldersgräns har man ändå en viss allmängiltig utgångspunkt som kan vara en fördel. I annat fall så finns det säkert 14-åringar som skulle ha tillräckligt med mognad likväl som det finns 23-åringar som inte passar alls osv. Då mognadsgraden ändå är relevant och även normalt sett brukar ligga högre med tiden så betyder en generell åldersgräns, som är något högre, att det troligen inte blir lika många som behöver sållas bort under resans gång.

Vad gäller ansvar mellan lastbil versus buss så är det väl kanske inte så mycket som skiljer på vilket ansvar man som fordonsförare har i trafiken, dvs. gentemot övriga medtrafikanter. Däremot vill jag nog hävda att ansvaret för det transporterade i vissa lägen nog inte är jämförbart då det ändå är skillnad på att frakta olika former av gods (djurtransporter oräknade då det är lite av ett mellanläge) och människor. Att framföra en buss med uppåt 100 personer ombord blir nog därför även lite annorlunda, t.ex. om man rent hypotetiskt skulle diskutera eventuellt ansvar efter en trafikolycka eller motsvarande händelse. OK, transporterar man farligt gods så kan saken även då komma i ett annat läge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2010, 19:07:11 PM
Ja, man får snabbt in ett gäng yngre förare, men detta förslag leder inte till sänkt personalomsättning. De färdigutbildade yngre förarna kommer även fortsättningsvis att söka sig till andra yrken med bättre villkor efter några få år, precis som idag.

Men något måste man ju göra för att få in förare. Jag fyller 31 år strax, och är fortfarande en av de allra yngsta på min arbetsplats.

helt rätt, varför ska man välja att köra buss när man får flera tusen mer på att köra lastbil (tänker främst på den nu pågående debatten om sopgubbarna).

Dessutom verkar de inte vara så stor brist som de skriks om, VÄLDIGT få bussföretag söker förare för Heltidsarbete, och de verkar inte finnas nån hejd på hur många 60+:are som kan börja köra buss "på äldre dar".

Ersa

Citat från: homer skrivet 12 februari 2010, 19:41:55 PM
Dessutom verkar de inte vara så stor brist som de skriks om, VÄLDIGT få bussföretag söker förare för Heltidsarbete, och de verkar inte finnas nån hejd på hur många 60+:are som kan börja köra buss "på äldre dar".

Denna inställning håller i max 10 år till, därefter ramlar hela högen "70-plusare" bort under en kort tidsperiod. Då blir det dags för löneförhandling! ;)

homer

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2010, 19:48:57 PM
Denna inställning håller i max 10 år till, därefter ramlar hela högen "70-plusare" bort under en kort tidsperiod. Då blir det dags för löneförhandling! ;)

jag hoppas du har rätt, jag är så trött på att bara ha gamla gubbar som kolleger (ja, jag vet att jag också blir en så småning om ::))

Johan B

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2010, 15:23:19 PM
Saken är väl lite tveeggad. Visserligen får man tillgång till potentiella förare lite snabbare, men avsaknad av några års extra trafikerfarenhet kommer inte direkt att bidra till en bättre status. Ja ja, man får väl se hur det blir.  ::)

Själv är jag fullständigt övertygad om att själva statusen inte sitter i vare sig ålder eller trafikerfarenhet hos förarkåren. Den vet passagerarna inte någonting om ändå. Det det handlar om är att få tag i personal som verkligen är intresserade och har känsla för själva körningen (ja servicekänsla spelar också in men den sitter ju inte i körkortet så jag lämnar den utanför för tillfället). Visst spelar erfarenhet in, men jag vill påstå att det finns två kategorier av förare. Kategori ett är de som kör bra på papperet, de kör hyffsat enligt boken och har därmed lyckats få ut lappen. De kan ha haft körkort i flera år men de saknar känsla för de små detaljerna, de har svårt för hastighetsanpassning (tror de kan framföra bussen som sin privata Golf i kurvorna), de har dålig känsla för var de har hörnen och hittar kantstenar och de lyckas varken samarbeta med växellåda eller bromsar. Kort sagt, de är inte intresserade av fordonskörning överhuvudtaget. Men de har minsann haft körkort i en herrans massa år och därmed måste de vara utmärkta förare. Eller? Sedan har vi då kategori två som har intresse för att köra. De kan naturligtvis ha mångårig erfarenhet men de kan likväl vara helt färska. Men de har känslan för att framföra ett fordon, de lär sig snabbt (och är framför allt intresserade av att lära sig) att anpassa gaspådrag, bromsdosering och kurvhastigheter för att få till en så bra körning som möjligt. Det jag vill ha sagt är att man måste lyckas knyta till sig folk som verkligen vill köra buss och som tycker det är kul. Hittar man sådana bland artonåringar är jag helt övertygad om att det är mer statushöjande än 45-åriga förare med 20 års busserfarenhet som bara anser att de behöver köra från A-B med så liten egen insats som möjligt.

Ersa

Citat från: Andreas L skrivet 12 februari 2010, 19:01:12 PM
Tja, jag började köra långtradare i yrkestrafik när jag var 18 och det har funkat alldeles utmärkt, snart 10 år sedan nu.
Lämplighet ska behandlas individuellt och inte på enbart ålder. Detta är ett bra sätt att baka in utbildningen på gymnasiets transportprogram.

Jag håller med här. Man kan inte se 18-åringarna som nybörjare då de ju kommer att ha ett treårigt fordonsgymnasium i ryggen när de byter ut den vita studentmössan mot den mörkblå skärmmössan. Själv hade jag en nio veckor lång utbildning när jag tog D-kortet som 22-åring, helt utan grundkunskaper om tunga fordon innan kursstart, och det gick ju rätt bra.

Men att lösa problemet med framtida förarbrist (pga fortsatt hög personalomsättning) får man nog ta till andra medel, som t,ex att förbättra arbetssituationen. Att bibehålla en maximal tillåten ramtid på 13,5 timmar, en körtid på 4,5 timmar innan rast och total avsaknad av reservförare vid depåerna hjälper ju inte direkt att få in nytt folk eller höja kvalitén på branschen.

buskörare

Jag är skeptisk. Bussjobbet handlar ju om så mycket mer än körningen. Vilket ju också är det som skiljer lastbilskörning från busskörning. Det är ju inte bara hanteringen av ett stort fordon, utan anpassning av körning beroende på resenärernas antal, hantering av resenärer osv. Mognadsgraden i att kunna sköta ett serviceyrke helt enkelt. Självklart finns det mogna 18-åringar också, men jag har svårt att tro att det ska bli bra. Hoppas förstås ha fel.

Har åkt med flertalet förare som kört lastbil i många år men som är rätt usel på busskörning. Man vet var man har bussen, absolut, men man klarar inte av mjuka inbromsningar, och anpassningen till stående osv.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 13 februari 2010, 00:07:59 AM
Jag är skeptisk. Bussjobbet handlar ju om så mycket mer än körningen. Vilket ju också är det som skiljer lastbilskörning från busskörning. Det är ju inte bara hanteringen av ett stort fordon, utan anpassning av körning beroende på resenärernas antal, hantering av resenärer osv. Mognadsgraden i att kunna sköta ett serviceyrke helt enkelt. Självklart finns det mogna 18-åringar också, men jag har svårt att tro att det ska bli bra. Hoppas förstås ha fel.

Har åkt med flertalet förare som kört lastbil i många år men som är rätt usel på busskörning. Man vet var man har bussen, absolut, men man klarar inte av mjuka inbromsningar, och anpassningen till stående osv.

Tror du inte att eleverna får lära sig just kundhantering och mjuk körning under sina tre år i skolan? Nu är ju dagens gymnasieskola inte helt lik den jag har van vid från andra hälften av 90-talet, och jag gick inte något "praktiskt" program heller. Men jag skulle tippa på att Fordonsprogrammet fortfarande är uppbyggt så att det andra året bl.a. består av en massa teori inför det yrke man ska arbeta med, och hela det tredje året består av praktik, dvs att det kommer att bli en massa övningskörning med buss. Andreas L kanske kan beskriva hur hans gymnasieskolgång på fordonsprogrammet var upplagd?

De lastbilsförare du nämner har ju kanske inte gått någon bussutbildning alls, utan skriver och kör upp med kunskaperna från lastbilssidan i färskt minne. För Vägverkets del räcker det ju oftast med att man kan lastbilsteorin, samt kunna framföra ett tungt fordon för att kunna ta ett D-körkort.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2010, 00:30:59 AM
Tror du inte att eleverna får lära sig just kundhantering och mjuk körning under sina tre år i skolan? Nu är ju dagens gymnasieskola inte helt lik den jag har van vid från andra hälften av 90-talet, och jag gick inte något "praktiskt" program heller. Men jag skulle tippa på att Fordonsprogrammet fortfarande är uppbyggt så att det andra året bl.a. består av en massa teori inför det yrke man ska arbeta med, och hela det tredje året består av praktik, dvs att det kommer att bli en massa övningskörning med buss. Andreas L kanske kan beskriva hur hans gymnasieskolgång på fordonsprogrammet var upplagd?

De lastbilsförare du nämner har ju kanske inte gått någon bussutbildning alls, utan skriver och kör upp med kunskaperna från lastbilssidan i färskt minne. För Vägverkets del räcker det ju oftast med att man kan lastbilsteorin, samt kunna framföra ett tungt fordon för att kunna ta ett D-körkort.

Att man är utbildad betyder ju inte att man automatiskt är lämplig. Att sitta i skolbänken och läsa är en sak, att hantera det IRL en annan ju. Utbildningen är säkerligen bra, men den kan sällan påverka mognadsgraden på eleverna. Det finns en anledning till att försäkringen är högre för förare under 24 (eller om det är höjt till 26?) och detta trots att dom ju ändå har klarat körkortet och all teori. Jag började köra när jag var 21, nu 10 år senare ser jag ju att jag har ändrats och utvecklats nått enormt! Inga frågor på det dock  ;) ;D
Nu vet jag inte hur utbildningen läggs upp, men kanske om man får en hel del praktik ute på fältet, dvs i bussen i skarp trafik med erfarna förare så visst. Många jag pratat med har en tanke om hur det är när dom tar kortet och när dom väl är ute i verkligheten sen så är det helt annorlunda.

Andreas L

#14
Citat från: buskörare skrivet 13 februari 2010, 13:39:53 PM
Att man är utbildad betyder ju inte att man automatiskt är lämplig. Att sitta i skolbänken och läsa är en sak, att hantera det IRL en annan ju. Utbildningen är säkerligen bra, men den kan sällan påverka mognadsgraden på eleverna. Det finns en anledning till att försäkringen är högre för förare under 24 (eller om det är höjt till 26?) och detta trots att dom ju ändå har klarat körkortet och all teori. Jag började köra när jag var 21, nu 10 år senare ser jag ju att jag har ändrats och utvecklats nått enormt! Inga frågor på det dock  ;) ;D
Nu vet jag inte hur utbildningen läggs upp, men kanske om man får en hel del praktik ute på fältet, dvs i bussen i skarp trafik med erfarna förare så visst. Många jag pratat med har en tanke om hur det är när dom tar kortet och när dom väl är ute i verkligheten sen så är det helt annorlunda.

Jag gick transportutbildningen i gymnasiet och det går inte att jämföra den med att ta kortet på en intensivkurs via en trafikskola. Utbildningen är långt ifrån "sitta i skolbänken" utan väldigt praktiskt upplagd. Du får en flerårig utbildning där du dagligen varvar teori med praktik. Förutom att "bara" ta körkorten så går man en mängd teoretiska och praktiska kurser. Man lär sig bla reparera längs vägen, godshantering och lastsäkring. Lasta och lossa rätt och truckkörning.  Fraktsedelhantering, kundbemötande och logistik mm mm. Du får totalt flera månader ute hos företagen där du praktiserar på egen hand med handledare. Även externa företag anlitar skolan där eleverna själva får göra riktiga transportuppdrag. När du avslutar utbildningen är du 18-19 år men har trots det flerårig vana att hantera tunga fordon.

Jag kan lova att dom som inte håller tillräcklig mognadsgrad försvinner ganska snabbt. Är du inte lämplig så garanterar jag att det visar sig innan dom tre åren är slut. I vår klass stod kanske knappt halva styrkan kvar som fullutbildade yrkesförare efter tredje året.

Nu är ju denna utbildning inriktad för lastbilsförare men om dom nu sänker åldern för buss och inför denna utbildning även där så är jag övertygad om att det kommer produceras fram många unga mogna duktiga och lämpliga bussförare!