Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Knallhatt skrivet 21 december 2009, 11:13:15 AM
Hej

Utan att vara inblandad i Örebro och vet inte detaljer om området eller vad som har hänt, eller påståtts ha hänt.

Man skall inte glömma bort några detaljer. Man upphandlade en trafik som omfattade ett helt nytt linjenät som alla anbudsgivare själva fick konstruera, givetvis efter vissa ramar som var angivet i anbudsmaterialet. Alla anbudsgivare har beräknat personalbehovet efter detta.

Efter anbudstiden beslöt huvudmannen att bibehålla dagens linjenät under en övergångsperiod, av olika orsaker bland annat pga överklagande och av ekonomiska skäl.
Dagens linjenät kräver färre förare och kan då vara svårt att beräkna personalbehovet mitt under en uppstartsprocess där man inte har detaljplanerat trafiken än.
I Nobinas personaltidning har trafikchefen Tex sagt att 85% av alla förare är gamla örebroare, samt att 1400 personer sökte 270 tjänster (dvs ca 5 sökande till varje tjänst). Det innebär alltså att ca 230 st är tidigare örebroförare och ca 40 st är nya, utifrån. Jag tycker inte att detta låter dramatiskt.
Bussarna är nya, leverades till trafikstart 1 oktober. Att påstå att servicen är under all kritik efter 2½ månad är, enligt min åsikt, lite väl tidigt att påstå. Det kan ju, tyvärr måste man ibland säga, vara barnsjukdomar på nylevererade fordon.

Jag säger inte emot, men man måste tänka på trafikstrukturen. Har Du stadstrafik med en tidtabell med ytterst få, eller för korta, uppehåll på ändhållplatserna så måste du avlösa föraren efter 2h30 för att han skall få sin bensträckare. Detta enligt BBA.
Har Du länstrafik så ligger det ofta längre uppehåll på ändhållplatser och då löser du det problemet på ett naturligt sätt. Är det dessutom EU-trafik så är problemet ännu enklare - Du kan slippa bussbyten

270 anställda är inte lika med 270 förare. Ett bussgarage kräver även mekaniker, administrativ personal och tvätthallspersonal.
Barnsjukdomar på ett fordon som har rullat på andra ställen utan dessa problem i över ett år? Men ja, vissa saker är ju inte Nobinas fel. En hel del beror på Länstrafikens ointresse för sina resenärer och en del säkert på Nobina. Att skyltningen på landsortarna inte funkade på flera veckor är väl ganska klart Nobinas grej?
Nobina kör liksom Weidermans landsortstrafik, vissa tjänster rena landsortskörningar. Några av dom EU-trafik. Trots det är det flertalet byten av bussar längs vägen, nått även Busslink gjorde. Men Busslink hade sina byten koncentrerade till ett ställe (busstationen), medan Nobina har valt att lägga bytena på 4-5 olika ställen på landsorts/stadstrafik. Några av dom dessutom inte ens i närheten av toaletter.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2010, 14:07:32 PM
Skyltningen sköts väl av beställaren som tillhandahåller filer? Avlösningsplatser beror ju på vilka linjer som passerar var och hur det fungerar tidsmässigt, det är ju en aning opraktiskt att ha avlösningsplatser som kräver tomkörningar och f.ö minns jag att beställaren hade regler i underlaget var avlösningar fick ske och inte. En avlösningsplats är inte liktydigt med rastplats och därför ser jag inget måste att ha toaletter vid varje hållplats där förare kan ta emot eller lämna av en buss.

På Busslink hade vi 2 avlösningsställen. 1 för stadsbussarna där alla dom stannade och 1 för landsortsbussarna där alla dom passerar. Nobina har gjort annorlunda och låter dom byta på många fler än dessa 2 som fortfarande passeras av alla bussar. Att ha en paus  (den enda på 2,30) trodde jag var för att det var toapaus? Om man ändå inte måste ha en toa i närheten får man ju ändå ingen toapaus. I så fall är det ju värre ändå, företaget väljer medvetet att inte ge sina förare möjlighet att gå på toa.
Angående skyltarna trodde jag det var företaget eftersom det ligger kvar i bussen när den byter garage. Men det kanske inte är så.

bisquit

Det är riktigt.. Åkte förbi och kolla in garaget i höstas och då så jag att de hade några avlösningsbilar.. Så har de oxå på min fars garage/ Unibus i Lilleström Norge.. Blir oftast mer lönsamt att ha små bilar och byta förare efter en linje.. Sen så är det ju bättre för miljö m.m.
Tror inte det hade blivit bättre med någon annan stor operatör.. För om det skall fungera bra, så krävs det nästan att det är ett litet bolag eller kommunalt ägt..

Nico


Citat från: bisquit skrivet 14 januari 2010, 19:06:39 PMFör om det skall fungera bra, så krävs det nästan att det är ett litet bolag eller kommunalt ägt..

Nja, jag kan köpa att det nog fungerar bättre med ett litet bolag än med ett stort... just för att överblicken blir lättare ju mindre något är. Däremot kan man nog knappast säga att ett bolag skulle fungera bätte bara för att det skulle råka vara ägt/drivet av en kommun.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman