Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Nico skrivet 07 december 2009, 19:39:59 PM
Nej, håller inte alls med dig där. Som sagt så kanske en person är en jättebra kollega enligt somliga medarbetare, men det behöver som sagt inte vara samma sak som att denne person är en idealisk anställd.

Skillnader i åskådning beror som sagt på olika uppfattning och preferenser om vad som är bra. Med mindre än att den ene i ditt exempel även har insyn i hur kollegan är som anställd (annat än den uppfattning man fått genom möten på stan, i pauslokaler osv.) så är det nog svårt att säga hur arbetsgivarens uppfattning av samma person ter sig.

Jo, men nu var det väl inte arbetsgivarens uppfattning utan Sanningen som vi var ute efter.   :-*

Givetvis behöver inte arbetsgivaren vara vare sig den ende som vet, eller den som bäst vet, hur lämplig person X egentligen är för sitt jobb. Däremot brukar man väl rent allmänt anse att arbetsgivarens uppfattning i den frågan gäller, vare sig den är riktig eller inte. Det är liksom arbetsgivarens privilegium att bedöma sin egen personal, och det är väl det du är inne på här, misstänker jag.

Peter Rost

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 17:19:11 PM
Skrota LAS så löser det sig!

Att slopa LAS tror jag knappast är någon lösning.

/Peter

RoTe

Citat från: Peter Rost skrivet 07 december 2009, 20:20:47 PM
Att slopa LAS tror jag knappast är någon lösning.

/Peter

Det funkar ju bra i andra länder.  ::)

Vore så underbart skönt att slippa alla självgoda gamlingar på arbetsplatserna. Utan LAS skulle dom bli precis som alla vi andra.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 20:22:17 PM
Det funkar ju bra i andra länder.  ::)

Det där är nog en missuppfattning, men innan jag dömer ut den helt får du gärna nämna något land som du anser som ett föregångsland när det gäller att behålla rätt personal på de kommunalt finansierade busslinjerna och berätta lite om hur reglerna ser ut där.

TageK

Om Örebro.
Hustru och jag tillbringade 16-17/10 i Örebro med god mat och teater, Hjalmar förståss!
På lördagen då vi strosade i staden runt Slottet tyckte vi att ovanligt många bussförare struntade i att lämna företräde till fotgängare som befann sig på övergångsställen, man bara körde vidare, och alla hade nya bussar.
Några med barnvagnar fick t.o.m. skynda sig över gatan då bussen kom????
Ville bara dela med mig av den upplevelsen från Örebro, den förvånade mig.
Hälsningar
Tage

RoTe

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 20:29:20 PM
Det där är nog en missuppfattning, men innan jag dömer ut den helt får du gärna nämna något land som du anser som ett föregångsland när det gäller att behålla rätt personal på de kommunalt finansierade busslinjerna och berätta lite om hur reglerna ser ut där.

Titta lite hur det funkar i Danmark. Det är ett land väldigt likt Sverige men dom är ungefär 20 år före oss i politiken.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 20:55:52 PM
Titta lite hur det funkar i Danmark. Det är ett land väldigt likt Sverige men dom är ungefär 20 år före oss i politiken.

Jaha, och bussgaragen?

RoTe

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 21:14:57 PM
Jaha, och bussgaragen?

Vet jag inget specifikt om, men skulle det vara så stor skillnad mot landet i övrigt? Nog för att detta är ett bussforum men man behöver inte snöa in sig på en yrkesbana under hela sitt liv.

Peter Rost

Sen är ju skillnaderna rätt stora mellan de arbetsrättsliga systemen i EU:s medlemmsländer.

/Peter

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 21:36:16 PM
Vet jag inget specifikt om, men skulle det vara så stor skillnad mot landet i övrigt?

Vet inte, hur är det i landet i övrigt? Vet du något bra som jag kan använda som exempel om jag ska berätta för någon om det fantastiska danska systemet för att se till att rätt person har rätt jobb, till exempel.

RoTe

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 21:44:43 PM
Vet inte, hur är det i landet i övrigt? Vet du något bra som jag kan använda som exempel om jag ska berätta för någon om det fantastiska danska systemet för att se till att rätt person har rätt jobb, till exempel.

Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.

Jaha, men kan du visa att detta på något sätt inverkar positivt på kvaliteten på till exempel den danska busstrafiken?

RoTe

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 22:20:49 PM
Jaha, men kan du visa att detta på något sätt inverkar positivt på kvaliteten på till exempel den danska busstrafiken?

Jag är mest intresserad av lastbilar och på lastbilssidan är det enbart positivt. Såg ett reportage på TV för några år sedan där de pratade med danska lastbilschaufförer och dom tyckte inte man skulle ha något annat system.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.

Jag är tillräckligt gammal för att ha jobbat under den tiden "när arbetsgivaren ägde att fritt anställa och avskeda personal". Att få sparken för att man kom försent därför att tåget var försenat eller för att man råkade vakna med influensa den morgonen det var jättemycket att göra var då fullt möjligt.
Jag känner inte alls igen mig i den lyckos-situation du beskriver. Det du skriver är faktiskt en förolämpning för oss som på 1970-talet (längre sedan än så var det inte) kämpade för att få bort den skrivningen i avtalen. Sedan må vara att LAS kunde ha en bättre utformning men det var i alla fall på sin tid ett stort steg framåt.
En mer rörlig arbetsmarknad är inte heller något självändamål. Det innebär ju bara att personalen är mindre rutinerad. Dessutom kostar en anställningsprocess stora pengar, i synnerhet om arbetsgivaren också skall stå för en del av utbildning (t ex för att ta D-körkort).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:23:21 PM
Jag är mest intresserad av lastbilar och på lastbilssidan är det enbart positivt. Såg ett reportage på TV för några år sedan där de pratade med danska lastbilschaufförer och dom tyckte inte man skulle ha något annat system.

Okej, vi kommer inte längre med det här, jag trodde att du visste något som inte jag vet. Tack för att du försökte i alla fall!  :)