Färdskrivarblad, färdigfyllda

Startat av BigM, 12 oktober 2009, 21:38:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Uffe D skrivet 17 oktober 2009, 23:23:28 PM
Jag hoppas att jag ska få börja använda dom igen så det återigen blir ett heltidsjobb att köra. Börjar tröttna på att ett digitalt missfoster gör att jag inte kan utnyttja grejerna maximalt.

För din del förstår jag det fullständigt, men vi som har schemalagda turer med 2 chaufförer så behöver vi inte utnyttja allt som är tillåtet enligt lag

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 oktober 2009, 10:19:06 AM
För din del förstår jag det fullständigt, men vi som har schemalagda turer med 2 chaufförer så behöver vi inte utnyttja allt som är tillåtet enligt lag

Hade jag kört långturer hade jag varit ännu mer glad för en digital skrivare. Då har man full koll på sin körtid, så man kan hålla middag vid rätt tid (inte för tidigt vilket innebär outnyttjad tid, och inte för sent vilket innebär böter).
Nu hinner jag aldrig med så lång körtid innan det är dags att hålla middag (eftersom jag har så många stopp), så det är helt ok med blad, även om det vore enklare med digital.

RoTe

Jag har nu en körning som enligt teorin ska klaras på runt 4h20m-4h25m men bussen har digital skrivare och då uppnår körtiden till nästan 4h40m vilket ju är olagligt. Hur jag än räknar får jag inte det att bli över 4h30m men uppenbarligen tycker digitala skrivaren det.  ::)

Blue

Jag har ju inte kört så länge med det digitala men jag upplever inte att jag tappar tid. Men då trycker jag ju över till säng så fort jag har dragit handbromsen.
Det är tacksamt att den säger till när tiden börjar ta slut, igår körde jag från Siljaterminalen i Stockholm till Vetlanda på 4:20h.
Hade jag kört med en gammal skrivare så hade jag garanterat stannat och räknat hur mycket tid jag hade kvar att köra när jag svängde av i Mjölby.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Lövdahl

Citat från: Blue skrivet 19 oktober 2009, 07:33:36 AM
Jag har ju inte kört så länge med det digitala men jag upplever inte att jag tappar tid. Men då trycker jag ju över till säng så fort jag har dragit handbromsen.
Det är tacksamt att den säger till när tiden börjar ta slut, igår körde jag från Siljaterminalen i Stockholm till Vetlanda på 4:20h.
Hade jag kört med en gammal skrivare så hade jag garanterat stannat och räknat hur mycket tid jag hade kvar att köra när jag svängde av i Mjölby.


Igår körde jag distrubution i Småland med 6 till och frånkopplingar av släpen
Den digitala skrivaren visade 8h 55 min i körtid när jag kom medan bilen hade rullat enligt färddatorn 8h 01min.
Sen är det en stor fördel att den räknar åt dig.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 16:47:30 PM
Igår körde jag distrubution i Småland med 6 till och frånkopplingar av släpen
Den digitala skrivaren visade 8h 55 min i körtid när jag kom medan bilen hade rullat enligt färddatorn 8h 01min.
Sen är det en stor fördel att den räknar åt dig.

Så länge du inte står minst fem minuter registreras heller ingen rast - och rör man inte knapparna så registrerar den väl inte heller någon tid för "annat arbete" - vilket väl också måste vara minst en tid - typ dom där 5 minuterna.
Kopplar du till eller från ett släp så går det väl fortare än så och färdskrivaren tickar då bara på framåt...?

Björn Lövdahl

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:29:54 PM
Så länge du inte står minst fem minuter registreras heller ingen rast - och rör man inte knapparna så registrerar den väl inte heller någon tid för "annat arbete" - vilket väl också måste vara minst en tid - typ dom där 5 minuterna.
Kopplar du till eller från ett släp så går det väl fortare än så och färdskrivaren tickar då bara på framåt...?
Är drygt 2 minuter som gäller för alla ändringar för att det skall registereras. Annat arbete registrerar den så fort bilen stått i mer än 2 minuer. Den hoppar automatiskt över till annat arbete när man stannar. Även om man hade rast vid förra stoppet.
Så fort det tar mindre än 2 minuetr så räknar färdskrivaren körtid, vilket är galet...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Pickos

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 18:33:58 PM
Är drygt 2 minuter som gäller för alla ändringar för att det skall registereras. Annat arbete registrerar den så fort bilen stått i mer än 2 minuer. Den hoppar automatiskt över till annat arbete när man stannar. Även om man hade rast vid förra stoppet.
Så fort det tar mindre än 2 minuetr så räknar färdskrivaren körtid, vilket är galet...

Precis! Det är ju måttligt roligt att den räknar körtid när handbromsen är åtdragen och man inte ens befinner sig i hytten.......
När den digitala färdskrivaren kom hoppades man ju att det skulle gå att utnyttja körtiden effektivare, men tji fick man!
1:a Korinthierbrevet 10:15