BL-buss tappade bakhjulen

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 september 2009, 08:42:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm

Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Har inte BL extra "låsbrickor" på sina hjul?
Vill minnas att man bankade fast såna efter reparation osv...

Uffe D

Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.

Johan Hansson

fy vad billig man är när sånt här händer.
tack o lov så blev ingen skadad.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 14:16:56 PM
Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.

Om det nu är några bultar som gått av lär väl föraren knappast ha märkt detta när han körde ut bussen 15 (inte 16 som jag skrev förut) timmar tidigare. Vid förarbyte under dagen finns ingen tid till kontroll av bussen. Frågan är om det ens gör det vid utkörning på morgonen. Däremot borde väl oljudet ha varit en larmsignal nog. Fast det är ju inte ovanligt att BL:s bussar för oljud vid körning.
För övrigt bör vi kanske hålla oss lugna innan vi anklagar någon för slarv tills vi vet den egentliga olycksorsaken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 14:16:56 PM
Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.

Ingår det i säkerhetskontrollen att känna på alla hjulbultar?

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 08:42:07 AM
http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm

Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.


Det var knappast 037, alltså den enda av årsmodell ´97, som drabbades. Denna går idag på linje 8. För övrigt tyckte jag det var ovanligt många MaxCi i farten idag för att vara lördag.

Busstobbe

Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 16:10:45 PM
Ingår det i säkerhetskontrollen att känna på alla hjulbultar?
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?

Fredde

#8
Citat från: Busstobbe skrivet 26 september 2009, 16:54:38 PM
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?

Säkerhetskontroll har alla förare att göra innan dom plockar ut bussen på depån, dom har även betalt för det i lönen (viss tid före dom ska köra från depån)...
Men man kanske ska flytta över det till städpersonal som tar in bussen på depån istället?
Då är det ett mindre antal som ständigt gör det & fel minimeras och kontrollerna blir lika på "alla" bussar.. Är inte bussen kollad av någon anledning ska den skyltas "Säk. kontroll" så får föraren göra det istället när han tar ut bussen & därefter skriva tid för det! (fungerar inte skyltsystemet så skrivs en lapp i bussen istället)

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 26 september 2009, 17:06:03 PM
Säkerhetskontroll har alla förare att göra innan dom plockar ut bussen på depån, dom har även betalt för det i lönen (viss tid före dom ska köra från depån)...
Men man kanske ska flytta över det till städpersonal som tar in bussen på depån istället?
Då är det ett mindre antal som ständigt gör det & fel minimeras och kontrollerna blir lika på "alla" bussar.. Är inte bussen kollad av någon anledning ska den skyltas "Säk. kontroll" så får föraren göra det istället när han tar ut bussen & därefter skriva tid för det! (fungerar inte skyltsystemet så skrivs en lapp i bussen istället)

Vad är det här för påstående att alla förare har betalt för säkerhetskontroll, samt att det står på arbetsspecen att de ska göra det? :o Under mina 8 år i branschen är det bara en enda av mina arbetsgivare krävt säkerhetskontroll (och betalt förarna för det) på morgonen.
Om varje förare utövar 7-10 min säkerhetskontroll varje morgon betyder det 7-10 min extra lön. Lägg den kostnaden på 40 förare/dag och 365 dagar/år i 6 år, och vips lär denna "lilla" merkostnad innebära att företaget inte vinner något anbud. Faktum är att "städpersonal" eller annan garagepersonal oftast har ansvaret för säkerhetskontroll av bussar i samband med att de tankas, tvättas och städas. En buss ska vara startklar och felfri när föraren kommer på morgonen, annars blir det oerhört jobbigt att bedriva trafiken om förarna är de som ska upptäcka att 10 st av trafkområdets totalt 40 st bussar visar sig ha fel på däck, hjulbultar och bromsar kl 04:30 på morgonen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 september 2009, 16:53:41 PM
Det var knappast 037, alltså den enda av årsmodell ´97, som drabbades. Denna går idag på linje 8. För övrigt tyckte jag det var ovanligt många MaxCi i farten idag för att vara lördag.

Nej, olycksbussen kan inte ha varit i trafik redan i dag. Den torde väl ha fått en hel del skador i underredet och frågan är om den någonsin kommer i trafik igen. Men i vilket fall som helst så torde den vara ur trafik ett tag i väntan på expertundersökning. Jag tror inte att dessa jobbar i dag eller i morgon.
Jag såg bussen på 9-an i går förmiddags. Men jag kommer inte ihåg vilket nummer den hade - och det finnns ju dessutom en liten chans att den byttes ut under dagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Ja vet att Busslink City (Stockholm), Där har förarna slutat med säkerhetskontrollen. Det ska tvätt/städ/tank personalen göra istället vid varje tankning.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 26 september 2009, 17:45:23 PM
Ja vet att Busslink City (Stockholm), Där har förarna slutat med säkerhetskontrollen. Det ska tvätt/städ/tank personalen göra istället vid varje tankning.

Så är rutinerna vid de flesta större bussföretag och depåer skulle jag vilja påstå. Blir både bättre och billigare om garagepersonalen har koll på alla bussar och ser till att de lämnas felfria och startklara efter städ, tvätt och tank.

bjalle

Men enligt lagen så är de väl förarens ansvar. Och dessutom kollar man bara över bultarna och inte känner på dem...

Dinchi86

Jag anser att BL borde gjort sig av med dem gamla Scania bussarna för längesedan, vet någon varför nästan alla stadsbussar i Borås skramlar och låter så mycket?
Jag tror det kan bero på att vägarna i Borås är dåliga och så förstörs bussarna när dom kör i Allégatan och även förbi Åhléns. MAN bussarna går nog sönder mycket pga. att dem är gjorda för bra vägar, t.ex. dem i Tyskland.

Dem nya bussarna var bra och bekväma ett tag, men nu har dem trillat i samma "tempo" som dom gamla Scaniorna och MAN bussarna.
Fast om man får välja någon buss som är skönare att åka i så får det bli dem långa MAN bussarna :)