Grayhound till Europa

Startat av Bjarne-W, 23 augusti 2009, 11:00:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

De klassiska nordamerikanska Greyhoundbussarna kommer till Europa.
Kommer att använda Scania-Irizar bussar...
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2009/08/23/klassiska-greyhound-in-i-europa/

Björn Forslund

Intressant...men det hade förstås varit roligare ur diggarsynpunkt med klassiska Greyhoundbussar som Scenicruiser eller MCI med Detroit Diesel tvåtakt V8:or i baken.. ;D

Ersa

Moderna Amerikanska bussar är intressanta. Den yttre fyrkantiga designen och den dubbla vindrutan med torkare a'la 80-tals Säffle gör att se ser ut som om de vore 30-40 år gamla, men de innehåller ändå säkerhetsbälten, trådlöst internet och strömuttag.

http://www.greyhound.com/HOME/en/NewBuses.aspx

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 23 augusti 2009, 14:14:06 PM
Moderna Amerikanska bussar är intressanta. Den yttre fyrkantiga designen och den dubbla vindrutan med torkare a'la 80-tals Säffle gör att se ser ut som om de vore 30-40 år gamla, men de innehåller ändå säkerhetsbälten, trådlöst internet och strömuttag.

http://www.greyhound.com/HOME/en/NewBuses.aspx

Slogs av samma sak.

Björn Forslund

Den delade vindrutan är ju smart. Mycket billigare att byta om den går sönder. Många bussar med stor hel vindruta kör med sprickor, eftersom ingen bryr sig så länge det inte är i förarens siktfält.. Kolla Säfflevagnar t ex.

RoTe

Att inte ha delad vindruta på en buss är idioti. Dessutom tycker jag vindrutetorkarna på en ruta av hel modell alltid skriker och låter illa samt torkar dåligt. Jämfört med de på delad ruta som alltid är tysta och oftare torkar rent.

Simon Bertilsson

Blir det inte en väldigt irriterande död vinkel på delade rutor?
Jag kör bara personbil och lastbil, och där är det ju alltid hela rutor som gäller.

JAB

Mittstolpen är ett bra riktmedel, vi fick tejpa en simulerad mittpinne när vi fick våra bussar med hel vindruta.

New_options

Det där skulle man sett på bild - tejpad mittstolpe ;)

homer

var väl en svensk som grundade företaget om jag inte minns fel

Ersa


IngemarJ

Som del av introduktionen skulle det ju inte ha varit dumt att få över en historisk en och en halvplanare från dem i marknadsföringssyfte.

Hälsar

Ingemar

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 augusti 2009, 17:08:06 PM
Blir det inte en väldigt irriterande död vinkel på delade rutor?
Jag kör bara personbil och lastbil, och där är det ju alltid hela rutor som gäller.

Det stör inte alls!

Däremot finns det mindre intelligenta backspegelplaceringar på bussar som är totalt livsfarliga, å ingen bryr sig...

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 24 augusti 2009, 05:03:48 AM
Det stör inte alls!

Däremot finns det mindre intelligenta backspegelplaceringar på bussar som är totalt livsfarliga, å ingen bryr sig...

Så pass...
Jo tack, backspegelproblemet känner jag till. Volvos nyare lastbilar har fantastisk sikt i själva speglarna, men snett framåt är det under all kritik.

fontheking5

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2009, 14:05:58 PM
Intressant...men det hade förstås varit roligare ur diggarsynpunkt med klassiska Greyhoundbussar som Scenicruiser eller MCI med Detroit Diesel tvåtakt V8:or i baken.. ;D
Håller med om det . Ska dock bli kul men det hade ju varit roligare men en klassisk jänkebuss som dom du nämnde  :)