Arriva vinnare i Halland

Startat av Bernt Talbrant, 25 juni 2009, 12:03:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Upphandlingen av busstrafiken i Halland resulterade bl a i att Arriva tar över regiontrafiken i Laholm, Hylte och Halmstad samt i Halmstad tätort. Resterande trafik verkar Sweebus behålla. Mer info lär väl komma framöver.

HallandsPosten om detta

Walter

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2009, 12:03:59 PM
Upphandlingen av busstrafiken i Halland resulterade bl a i att Arriva tar över regiontrafiken i Laholm, Hylte och Halmstad samt i Halmstad tätort. Resterande trafik verkar Sweebus behålla. Mer info lär väl komma framöver.

HallandsPosten om detta

Swebus behåller Falkenberg, Varberg samt tätorstrafiken i de städerna. Var det skoltrafik också i upphandlingen eller låg den inbakad i de andra paketen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Skoltrafiken som är ute, inkluderar den trafiken som Orusttrafiken kör idag?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2009, 12:03:59 PM
Upphandlingen av busstrafiken i Halland resulterade bl a i att Arriva tar över regiontrafiken i Laholm, Hylte och Halmstad samt i Halmstad tätort. Resterande trafik verkar Sweebus behålla. Mer info lär väl komma framöver.

HallandsPosten om detta

Hela resultatet av upphandlingen finns nu på länken ovan.

Walter

Swebus tappar den skoltrafik man hade kvar i Halmstad och som nu körs med fd Blekingabussar.
Bergkvara tappar den hittills mycket omstridda skoltarfiken i Falkenberg men vinner i Varberg och Halmstad istället och dessutom övrig linjetrafik vad nu det är. .

Orusttrafiken får mer skolskjutsar i länet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Yujin Zhang

Enligt källa:

Swebus får alltså en minskning från 133 tursatta omlopp till 45.

Arrivas bud var 8% billigare än Swebus, som kom andra plats.

Jan

Man kan undra om hur Hallandstrafiken och för den delen Västtrafik, hur de tänker när man presenterar nya vinnare mitt i semestern. Hade det inte varit bättre att lägga detta 2 månader tidigare eller senare. Måste kännas suveränt att gå på semester i morgon med detta besked hos förare anställd i Swebus Halmstad, GS eller Veolia Göteborg.
I branschen 37 år

preacher

Citat från: Walter skrivet 25 juni 2009, 14:58:15 PM
Swebus tappar den skoltrafik man hade kvar i Halmstad och som nu körs med fd Blekingabussar.
Bergkvara tappar den hittills mycket omstridda skoltarfiken i Falkenberg men vinner i Varberg och Halmstad istället och dessutom övrig linjetrafik vad nu det är. .

Orusttrafiken får mer skolskjutsar i länet.



Framgång i Halland

Vi har idag fått tilldelningsbeslut på den upphandlade linje- & skolskjutstrafiken i Halland.

Bergkvarabuss har erhållit följande:

Linjetrafik
Varberg: 5 bussar

Skolskjutstrafik
Varberg: 26 fordon
Halmstad: 3 fordon
Hylte: 10 fordon
Laholm: 4 fordon

De nya avtalen är på 8 år, delvis med ytterligare 2 års option. Trafikstarten är förlagd till juni 2010.

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

virtual1

Citat från: preacher skrivet 25 juni 2009, 17:53:40 PM


Framgång i Halland

Vi har idag fått tilldelningsbeslut på den upphandlade linje- & skolskjutstrafiken i Halland.

Bergkvarabuss har erhållit följande:

Linjetrafik
Varberg: 5 bussar

Skolskjutstrafik
Varberg: 26 fordon
Halmstad: 3 fordon
Hylte: 10 fordon
Laholm: 4 fordon

De nya avtalen är på 8 år, delvis med ytterligare 2 års option. Trafikstarten är förlagd till juni 2010.



Vilka kör skolskjutsarna i Varberg idag???? Tycker man borde sett några skolbussar i trafik om det är så många som 26 stycken, men det har jag inte lyckats med hittills IAF...

Bernt Talbrant

Mer i HN om skolskjutsarna i Varberg och Falkenberg här resp här.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2009, 19:56:56 PM
Vilka kör skolskjutsarna i Varberg idag???? Tycker man borde sett några skolbussar i trafik om det är så många som 26 stycken, men det har jag inte lyckats med hittills IAF...

De som blir av med trafiken är Veddige Buss & Transport, Bua Taxi, Bengtbussen i Skällinge och Swebus. För övrigt kör väl i dag Karl Gustavs Taxi och Varbergs Taxi och de får behålla sin trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2009, 21:27:07 PM
Mer i HN om skolskjutsarna i Falkenberg här.

Enligt förare jag talade med när jag var i Ullared i dag från Okome Buss och Ätrans Buss så får Ätrans Buss behålla de uppdrag de har i dag. Okome Buss blir som framgår av artikeln i Hallands Nyheter nygammal operatör av skolskjutsarna. De övriga kvarvarande små bussbolagen i Falkenberg, som för att par år  sedan fick lämna till Bergkvarabuss verkar inte ha fått några uppdrag nu heller.
Dessutom har den gode Per Fält (som brukar skriva mycket sakligt) förenklat Orusttrafikens ägandeförhållanden ett snäpp. Det ägs som bekant av Nettbuss, som i sin tur ägs av NSB.
Det var alltså jubel bland bussförarna i Ullared i dag. Även Swebus får ju behålla sina uppdrag och Ätrans Buss kommer att fortsätta att köra linjetrafiken Fegen-Ullared.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Blue

Det kommer bli tråkigt att inte köra skolorna i Laholm när vårt kontrakt löper ut, samtidigt så hade vi aldrig fått någon körning om vi hade lämnat in ett anbud så det känns skönt att inte ha lagt ner en massa tid på att räkna priser!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jan

Innebär detta att Swebus och Arriva delar på linjer typ 351 som både kör i Falkenbergs och Halmstads kommun?
I branschen 37 år

Bernt Talbrant

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2009, 18:11:45 PM
Innebär detta att Swebus och Arriva delar på linjer typ 351 som både kör i Falkenbergs och Halmstads kommun?

Linje 351 ingår i paket N2 och därmed borde det bli Arriva som ska köra den. Sedan vet jag inte om det kan vara aktuellt med att låta Swebus köra någon tur på linjen på entreprenad - främst då någon/några som börjar/slutar i Falkenberg.