Det fortsatta spektaklet i Örebro

Startat av bilomnibussen, 14 juni 2009, 18:08:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Tidigare överklagades upphandlingen i två instanser. Sista veckan i mars stod det klart att Swebus verkligen fått trafiken. Det har bollats med olika startdatum under tiden. Swebus tar över 1 oktober 09. Länge var det meningen att trafiken på det nya gasbussnätet skulle startas 1 december 09 och Swebus har planerat efter detta. Nu har kommunpolitikerna kommit på att pengar saknas och vill skjuta upp trafikstarten till 1 april 2010.

Swebus begagnar sig av sin rätt att fritt anställa förare efter det att kandidaterna testats, avkrävts olika dokument och synats för att se om kindtänderna är tillräckligt strecktecknade. I dagsläget har åtskilliga av de nuvarande Busslinkförarna, de jag känner till är rekorderliga kollegor som alltid skött arbetet och kundkontakterna, nu fått besked att de inte får anställning hos Swebus. Enligt obekräftade uppgifter skall detta i nuläget gälla ett trettiotal personer och rekryteringen är inte klar än. Är inte detta unikt i Sverige eller har det blivit standard?

Mvh Jan G

ch

Jag är inte ute efter att j***as, men varför ska man som företag tvingas att anställa folk som man inte vill ha? Det är ju liksom så att det är företagen som anställer personal, och inte personal som anställer sig själva.

Leif D

Annars så är det väl så att Örebro fortfarande är en av få bastioner, där man inte gjort denna utrensning ännu.
Det goda (just det) med upphandlingar är ju annars att det försvinner en del figurer ut i kanterna, som nog inte är så bra alla gånger, även om facket tycker så !!
Vad facket tycker torde oftast vägar rätt lätt, för där tycker man alltid som medlemmen, hur kass han än är.
Det är nog inte helt fel att få underkasta sig en anställningsprocess ibland, det skärper nog sinnena lite.
;-)

Svempa

#3
De allra flesta förarna i Örebro är jättebra. Men det finns några som inte har den rätta attityden till resenärerna. Min flickvän som sitter i rullstol åker ibland buss och när jag berättade att vi skulle få likadana bussar som i skåne svarade hon : och lika bra förare?.
Jag frågade då vad hon menade. Bemötandet från förarna i skåne är bättre. I örebro händer det att förarna fortfarande i frågasätter om hon ska åka med eller fråga var är din ledsagare. Har t.o.m. hänt att förare påstått att hon inte får åka buss utan ledsagare. Vilket självklart är fel. De förstår inte automatisk att hon vill gå på fram där rampen finns. I örebro finns fortfarande bussar som har rullstolsplatsen i släpet. Fullständigt idiotisk plats. Hur tar man sig genom en ledbuss med stående resenärer. med en rullstol. Hoppas bara att swebus tar reda på attityden hos de nya förarna, för med en trevlig och tillmötesgående förare. kan man åka i en buss som inte har de nya rullstolsplatserna för de ger henne tid att flytta över till en vanlig plats. I en perfekt buss med en förare med dålig attityd så kan detr bli otrevligt för att man inte ens hinner sätta sig eller fälla ut bommen på rullsolsplatsen innan Han/ hon drar i väg. Tror nog det förstnämnda i så fall är att föredra eller som i Skåne perfekta bussar med förare som har den rätta attityden.

bilomnibussen

Hej! Som jag förstod redan i förväg blev det en principdiskussion inbakad. Min princip är att det gäller våra jobb som vi nu kastas ut ifrån. Den som duger åt nuvarande arbetsgivare duger också åt Swebus, sedan är det viktigt att resp företag jobbar med attityder etc. Förare som jobbat i 10, 20 och mera än 30 år kastas ut i arbetslöshet. De förare som jag känner bäst bland dem som nu blivit utan arbete är inte av den typ som är strama mot resenärer. De är vanliga yrkesmänniskor som inte sticker ut på något sätt. Vi ska självfallet vara positiva och tillmötesgående mot våra kunder. Såvitt jag kan se sker rekryteringen här på ett sådant sätt som ger spelrum för godtycke. Ytterst olyckligt. Det borde vara lagstadgat med personalövertagande vid entreprenörsbyte, sedan är det naturligtvis upp till varje företag att om det behövs säga upp personal som inte utför arbetsuppgifterna på förväntat sätt.

Det är intressant att läsa om hur den rullstolsburna tjejen blivit bemött. Möjligen kan det falla tillbaka på företagets eller länstrafikens instruktion som säger att vi förare inte behöver befatta oss med att exempelvis säkra rullstol i stadsbussar men att den rullstolsburne skall ha med sig en ledsagare som svarar för denna säkerhet. I landsbygdsbussar skall vi själva sätta fast rullstolen med befintliga spännband men det är inte varje år man har en sådan resenär och jag själv skulle absolut behöva repetera den korta förmiddagskurs där man fick instruktion om rullstolsfastsättningen. Hur som helst är det oerhört viktigt att man trots instruktioners begränsningar och sådant kan föra ett positivt och konstruktivt samtal med kunden som denna upplever som positivt bemötande.
Mvh Jan G


Svempa

Det stämmer som du säger . ang rullstol på buss. I stadstrafik kan man klara av att rulla in till bommen själv och säkra den. Det lustiga är att enl informationen till de de funktionshindrade  finns det inget om ledsagare med utan att föraren är behjälplig vid på och avstigandet.

bilomnibussen

Hej!
1. Om personalövertagandet. Jag känner nog mina kollegor så bra och har sett dem i aktion många år och kan konstatera att tillfälligheter och godtycke gör dem arbetslösa. F ö är det ändrade EU-regler från och med 1 jan 09 som underlättar för ett personalövertagande. Jag anser också att det är juridiska trapetskonster som kan få det till att man inte övertar en verksamhet. Alla med sunt förnuft inser att den nye entreprenören fortsätter en verksamhet som funnits länge, i det här fallet sedan 1922. Jag kan inte förstå varför vi bussförare inte ska kunna åtnjuta normal anställningstrygghet enligt LAS utan ställas upp på ett podium till beskådan och urval. Någon här skriver om vad facket vill. I det här fallet har det varit helt omöjligt för facket att komma någonstans i frågan även om det inte är helt kört än.

2. Om servicen till rullstolsburna i stadsbussar i Örebro. Det är förvånansvärt att så olika information gått ut till bussförare resp kunder. Det är ju bäddat för konflikter under sådana förhållanden, tillkommer ju ofta att vissa stadslinjer är väldigt välutnyttjade av resenärer som ibland står ända upp i vindrutan och man är försenad, ingen ursäkt men kanske en orsak. Sommartid får vi ofta lämna resenärer med barnvagn och kanske även någon rullstol, vi förare och våra trafikledare har påtalat detta för länstrafiken i flera år men inget händer. Felet här är att det är 40-minuterstrafik mitt på dagen men för den mest belastade linjen är det ingen skillnad i utnyttjande mot morgon/kväll.

Mvh Jan G

Wetjo

Citat från: bilomnibussen skrivet 15 juni 2009, 23:16:25 PM
Hej!
1. Om personalövertagandet. Jag känner nog mina kollegor så bra och har sett dem i aktion många år och kan konstatera att tillfälligheter och godtycke gör dem arbetslösa. F ö är det ändrade EU-regler från och med 1 jan 09 som underlättar för ett personalövertagande. Jag anser också att det är juridiska trapetskonster som kan få det till att man inte övertar en verksamhet. Alla med sunt förnuft inser att den nye entreprenören fortsätter en verksamhet som funnits länge, i det här fallet sedan 1922. Jag kan inte förstå varför vi bussförare inte ska kunna åtnjuta normal anställningstrygghet enligt LAS utan ställas upp på ett podium till beskådan och urval. Någon här skriver om vad facket vill. I det här fallet har det varit helt omöjligt för facket att komma någonstans i frågan även om det inte är helt kört än.

Vad man tycker om urvalsmodellen är ju upp till varje person att tycka, men nu är det den verklighet vi lever i... Du eller facket måste ju agera via politikerna för att få till en ändring. Att skriva här, är ingen lösning. LAS gäller och är det så att den nya entreprenören inte anställer dig, är du fortfarande anställd av den gamla entreprenören. Det är då upp till din arbetsgivare att erbjuda dig jobb. Det kanske inte blir på din hemort. Nekar du då arbete på annan ort sägs du upp pga arbetsbrist. Med de nya hårdare reglerna för A-kassa är det då risk att du blir avstängd. Dom nya A-kassereglerna är stenhårda, omänskliga säger en del... Du skall söka/anta lämpligt arbete i hela riket.

Citat från: bilomnibussen skrivet 15 juni 2009, 23:16:25 PM
2. Om servicen till rullstolsburna i stadsbussar i Örebro. Det är förvånansvärt att så olika information gått ut till bussförare resp kunder. Det är ju bäddat för konflikter under sådana förhållanden, tillkommer ju ofta att vissa stadslinjer är väldigt välutnyttjade av resenärer som ibland står ända upp i vindrutan och man är försenad, ingen ursäkt men kanske en orsak. Sommartid får vi ofta lämna resenärer med barnvagn och kanske även någon rullstol, vi förare och våra trafikledare har påtalat detta för länstrafiken i flera år men inget händer. Felet här är att det är 40-minuterstrafik mitt på dagen men för den mest belastade linjen är det ingen skillnad i utnyttjande mot morgon/kväll.
Mvh Jan G

Även här vill jag att du vänder dig till politikerna. Det är ju dom som beställer trafiken av länstrafikbolaget. Fixar inte bussbolaget (entreprenören)att få med allt folket vissa tider, måste politikerna få veta det. Dom beställer/ställer krav att det ska fungera. Sedan är det upp till Länstrafiken att effektuera ordern...

Jo

Citat från: Wetjo skrivet 16 juni 2009, 17:55:32 PM

Även här vill jag att du vänder dig till politikerna. Det är ju dom som beställer trafiken av länstrafikbolaget. Fixar inte bussbolaget (entreprenören)att få med allt folket vissa tider, måste politikerna få veta det. Dom beställer/ställer krav att det ska fungera. Sedan är det upp till Länstrafiken att effektuera ordern...

Frågan är ju om kravet har stöd hos allmänheten och politikerna. De kanske hellre föredrar billigare trafik och bättre service istället för att alla anställda till varje pris ska stanna kvar på sin gamla arbetsplats. Dessutom kan det vara en fördel för den enskilde som vill pröva att göra något annat att inte automatiskt få jobb hos den nya utövaren.


ch

Om jag vore arbetsgivare (vilket jag har varit en gång i tiden) så skulle jag inte vilja ha bråkstakar, opålitliga, VAB:are och allt möjligt. Jag vill ha personal som ställer upp, är positiva, glada, arbetsvilliga, pålitliga och skötsamma. När ett företag ska anställa folk så kollar man givetvis upp personen, om denne då har jättemycket VAB eller sjukfrånvaro, och känd för att vara omständig, så vill man ju inte anställa den personen. Det är väl ganska självklart?

RoTe

Håller med ch! Jag tycker man ska skrota LAS helt. Den lagen har spelat ut sitt syfte och förstör nu landet mer än den gynnar. Den ser till att unga aldrig kan starta upp ett vuxenliv med familj och barn. Den ser till att äldre måste gå missnöjda i 20-30 år eftersom de inte vågar söka sig till andra jobb pga att de förlorar tryggheten, samt att det kan vara svårt att få anställning på ålderns höst.

Utan LAS får man istället en mycket mer rörlig arbetsmarknad och arbetsgivarna vågar anställa mer. Idag är det ju nästan rysk roulette att anställa. En anställd kan vara duktig och arbetssam i två år, sedan tappar denne gnistan, jobbet kanske blir tråkigt. Arbetsgivaren kan inte sparka någon pga att denne inte har samma glöd för arbetet som de andra. Detta såg jag mycket på mitt förra jobb, där hade man behövt sparka runt 30% av de anställda eftersom de nästan gjorde mer skada än nytta på arbetsplatsen. LAS kostar företagen ofantliga mängder pengar, LAS kostar samhället ofantliga mängder pengar, LAS ser till att just DU inte får något jobb. Så ser det ut!

ch

Jag har under hela mitt yrkesliv sett hur det har funnits framförallt äldre personer på alla företag som man faktiskt undrar vad de egentligen gör de. De gnäller mest, jobbar inte vidare, gör inget bra jobb, sprider bara osämja och ställer aldrig upp. Vore det inte bättre att sparka iväg en sån och ta in en (kanske yngre?) förmåga som vill jobba och som får en chans att komma in i arbetslivet?

bilomnibussen

Nu har det urartat till pajkastning! Är alla här högermänniskor? Beskrivningen av äldre förare känner jag inte igen. Beskrivningen av dem som inte får jobb här känner jag inte heller igen. De är just sådana som någon efterlyser, positiva mot resenärer, plikttrogna etc, allt vad ni vill. Någon säger att LAS ger mig företräde till jobb inom samma företag på annan ort. Det är fel, företrädesrätten gäller endast på den egna arbetsplatsen.

De flesta som drabbas här är yngre eller medelålders människor. Jag som passerat sextio tillhör en mycket liten minoritet som ännu inte slagits ut av yrkesskador eller ledsnat och bytt jobb. Jag vill bestämt tillbakavisa alla antydningar som vill göra gällande att det ändå nog bara är förare som utmärkt sig negativt som sorteras bort. Det är inte alls, inte alls så och det är detta som är upprörande och ofattbart. LAS är en bra lag men inte tillräckligt bra. Exempelvis kan företag vänta i 5-6 år med att fastanställa folk fast körningen helt säkert finns hela tiden, de kör i stället med timanställningar vilket medför många nackdelar för den anställde.

Inte heller tror jag det är så oerhört svårt för unga att få jobb i branschen. Är det inte förarbrist just nu kommer det att bli om bara några år.

Jag vill för min del avsluta den här tråden med att hävda att bussförare liksom alla andra som drabbas av upphandlingssystemet inte skall ha sämre rätt än vem som helst på arbetsmarknaden. Yrkeserfarenheten och anställningstiden ska väga tungt. Det är till sist en fråga om människovärde och respekt och en reaktion mot de varför-är-där-ingen-is-till-punschen-stämningar som alltmera gör sig gällande i det svenska samhället.

Mvh Jan G

ch

Citat från: bilomnibussen skrivet 18 juni 2009, 15:13:37 PM
Nu har det urartat till pajkastning! Är alla här högermänniskor? Beskrivningen av äldre förare känner jag inte igen. Beskrivningen av dem som inte får jobb här känner jag inte heller igen. De är just sådana som någon efterlyser, positiva mot resenärer, plikttrogna etc, allt vad ni vill. Någon säger att LAS ger mig företräde till jobb inom samma företag på annan ort. Det är fel, företrädesrätten gäller endast på den egna arbetsplatsen.

De flesta som drabbas här är yngre eller medelålders människor. Jag som passerat sextio tillhör en mycket liten minoritet som ännu inte slagits ut av yrkesskador eller ledsnat och bytt jobb. Jag vill bestämt tillbakavisa alla antydningar som vill göra gällande att det ändå nog bara är förare som utmärkt sig negativt som sorteras bort. Det är inte alls, inte alls så och det är detta som är upprörande och ofattbart. LAS är en bra lag men inte tillräckligt bra. Exempelvis kan företag vänta i 5-6 år med att fastanställa folk fast körningen helt säkert finns hela tiden, de kör i stället med timanställningar vilket medför många nackdelar för den anställde.

Inte heller tror jag det är så oerhört svårt för unga att få jobb i branschen. Är det inte förarbrist just nu kommer det att bli om bara några år.

Jag vill för min del avsluta den här tråden med att hävda att bussförare liksom alla andra som drabbas av upphandlingssystemet inte skall ha sämre rätt än vem som helst på arbetsmarknaden. Yrkeserfarenheten och anställningstiden ska väga tungt. Det är till sist en fråga om människovärde och respekt och en reaktion mot de varför-är-där-ingen-is-till-punschen-stämningar som alltmera gör sig gällande i det svenska samhället.

Mvh Jan G
Så fort man pratar om att anställda kan vara omständiga och att man kanske inte skulle vilja anställa de så är man fackhatare och högerperson? Det är väl bara att inse att det är arbetsgivarens marknad, och att de har rätt att välja och vraka bland de som söker. Det är ingen mänsklig rättighet att få ett jobb hur som helst.

RoTe

Citat från: bilomnibussen skrivet 18 juni 2009, 15:13:37 PM
Nu har det urartat till pajkastning! Är alla här högermänniskor?

Är det pajkastning att ha en avvikande åsikt mot resten av förarkåren? För jag gissar att en STOR majoriet av kollegorna ute i landet är väldigt röda... Så fort det pratas politik går jag därifrån eftersom jag inte står ut att lyssna på såsseriet...