Sydsvenskan: Stororder till Volvo Bussar

Startat av bjalle, 29 januari 2009, 10:59:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.



Swebus kommer få ett tillskott på B9S under året till Stockholm
(fast jag personligen hade mer hoppats på nya boggie bussar då dem är i större behov av att bli ersatta...)

Fredde

Citat från: CS skrivet 29 januari 2009, 18:34:57 PM
Detta bör ju vara förklaringen till att det för någon vecka sedan dök upp ritningar på Volvos nya instrumentpanel på depåer och rastlokaler i Huddinge/Botkyrka. Trevligt värre!

Citat från: homer skrivet 29 januari 2009, 19:30:31 PM
Swebus kommer få ett tillskott på B9S under året till Stockholm
(fast jag personligen hade mer hoppats på nya boggie bussar då dem är i större behov av att bli ersatta...)

Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:41:54 AM
Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.


När? Är detta en order fram i tiden 2012, biobasbussarna till Charlottendal?

Fredde

Citat från: Peter Erret skrivet 30 januari 2009, 02:52:21 AM
När? Är detta en order fram i tiden 2012, biobasbussarna till Charlottendal?

Nej, det står att leverans ska ske april till oktober i år i sista menigen i denna press: http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:58:36 AM
Nej, det står att leverans ska ske april till oktober i år i sista menigen i denna press: http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se



Missade detta men kan med texten utgå från att bussarna som ska till SL-land tillverkas i Polen, inga nya jobb till svedala.

Fredde

Citat från: Peter Erret skrivet 30 januari 2009, 03:03:09 AM
Missade detta men kan med texten utgå från att bussarna som ska till SL-land tillverkas i Polen, inga nya jobb till svedala.


Nja det står ju ang bussarna till Norge:
CitatStörre delen av ordern gäller kompletta bussar. Närmare 225 är intercitybussen Volvo 8700 som byggs i fabriken i Wroclaw, Polen och ca 30 är intercitybussen Volvo 8500 som byggs i fabriken i Säffle, Sverige.

Så nog ska de 8500 som ska rulla här i landet skapas i Säffle. ;) Bygger man ens 8500 i Polen?


Fredde

#21
Förmodar även att en del ska komma till Gävle... Det är ju redan dom nya hårda miljökraven som gäller här i Länstrafiken from juni i å med nya avtalet för Swebus...
Övriga krav är AC, alkolås samt bälten... Vet inte hur det ser ut på fronten vad gäller storlekarna på bussarna... Någon annan ?   Eller kan det tänkas att det blir MAN/MB här ist ?

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 30 januari 2009, 02:41:54 AM
Okej. Återstår då att se om alla hamnar i Hu/Bo eller hur fördelningen blir.



12 st kommer hamna i Tyresö. De kommer ersätta 43XX serien samt 18XX serien. Det är enkel matematik, 4304-4310 samt 1844-1848, 12 försvinner 12 nya kommer. 18XX kommer saknar, det är gamla och slitna men driftsäkra. Leverans visste man i nuläget inget om men det borde väl bli en bit in på våren om man ska tro artiklarna.

Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V?  :P

homer

Citat från: MrX skrivet 30 januari 2009, 21:31:47 PM
12 st kommer hamna i Tyresö. De kommer ersätta 43XX serien samt 18XX serien. Det är enkel matematik, 4304-4310 samt 1844-1848, 12 försvinner 12 nya kommer. 18XX kommer saknar, det är gamla och slitna men driftsäkra. Leverans visste man i nuläget inget om men det borde väl bli en bit in på våren om man ska tro artiklarna.

Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V?  :P

Gärna de men inte bli av med de bästa bussarna som någonsin har rullat på 222:an nämligen 18XX vagnarna

vet du föresten vilken 43 vagn de var som brann vid ekstubben i förrgår? antar att den inte kommer att repareras om alla nu ändå ska bort...

Fredde

Citat från: MrX skrivet 30 januari 2009, 21:31:47 PM
Undrar var resten hamnar. Vill ni inte fylla på med fler B9s i N/V?  :P

Om man ser till ålder så lär väl resten av 38xx och 39xx ryka först. På 18xx-sidan är boggivagnarna äldre än ledbussarna, 8500 kan ju vara både led och boggi... Det står ju inte nånstans att alla till Sthlm är ledbussar.


MrX

Citat från: homer skrivet 31 januari 2009, 00:21:48 AM
Gärna de men inte bli av med de bästa bussarna som någonsin har rullat på 222:an nämligen 18XX vagnarna

vet du föresten vilken 43 vagn de var som brann vid ekstubben i förrgår? antar att den inte kommer att repareras om alla nu ändå ska bort...

4310 skulle jag gissa på. Det är den enda som saknas på rampen. Eftersom jag enbart är timanställd hinner man inte se och höra allt ;) 1844 är tillbaks och finare än på länge

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 31 januari 2009, 03:04:00 AM
Om man ser till ålder så lär väl resten av 38xx och 39xx ryka först. På 18xx-sidan är boggivagnarna äldre än ledbussarna, 8500 kan ju vara både led och boggi... Det står ju inte nånstans att alla till Sthlm är ledbussar.


men det är enligt uppgifter jag hört enbart ledbussar som ska komma

Björn

Nya avtalet i Hudiksvall som KR-trafik tar över i juni 2009 ryktas innehålla en del nya Volvo 8500 till landsorten. Hur många vet jag inte... Till stadstrafiken verkar det bli Mercedes.

Fredde

Citat från: homer skrivet 31 januari 2009, 20:35:32 PM
men det är enligt uppgifter jag hört enbart ledbussar som ska komma

Okej, då tror jag på det till saken bekräftas.