Sydsvenskan: Stororder till Volvo Bussar

Startat av bjalle, 29 januari 2009, 10:59:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Den svenska delen av orden borde väl avse Ale och Lila express? Stockholm vet jag ej något nytt kontrakt som skulle behöva bussar hos Concordia, kanske utbyte av äldre?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Magnus


bjalle

Citat från: Magnus skrivet 29 januari 2009, 11:19:22 AM
Det står lite mer i pressmeddelandet från Volvo:
http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=57048&sl=sv-se

Bl.a. 15 nya 9700 till Swebus express

40 st 8500 till Stockholmstrafiken. Där finns väl iöf lite som skulle behövas moderniseras

Fredde

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:27:49 AM
40 st 8500 till Stockholmstrafiken. Där finns väl iöf lite som skulle behövas moderniseras

Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.


bjalle

Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.



Motorerna gäller väl den norska delen av beställningen som jag fattar det, men å andra sidan hittar jag ingen motsvarighet i den svenska delen.

Fredde

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:47:55 AM
Motorerna gäller väl den norska delen av beställningen som jag fattar det, men å andra sidan hittar jag ingen motsvarighet i den svenska delen.

Möjligt att jag tolkade texten fel. Vi får väl se framöver vad som ramlar in på arenan.


bjalle

Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:54:39 AM
Möjligt att jag tolkade texten fel. Vi får väl se framöver vad som ramlar in på arenan.



Precis som jag kan ha gjort detsamma. Vi får väl göra det, fast intressant med lite nytt material även för Swebus i Stockholm. Busslink har ju fått en hel del nytt på sistone

Walter

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:56:29 AM
Precis som jag kan ha gjort detsamma. Vi får väl göra det, fast intressant med lite nytt material även för Swebus i Stockholm. Busslink har ju fått en hel del nytt på sistone

Fast samtidigt kan ju Swebus säkerligen flytta en del lite nyare bussar från Ekerö och Märsta när Arriva börjar köra där. Därför tyckte jag att 40 helt nya lät mycket men som sagt den som lever får se.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bjalle

Citat från: Walter skrivet 29 januari 2009, 13:49:56 PM
Fast samtidigt kan ju Swebus säkerligen flytta en del lite nyare bussar från Ekerö och Märsta när Arriva börjar köra där. Därför tyckte jag att 40 helt nya lät mycket men som sagt den som lever får se.

Har egentligen Swebus så mycket nyare "egna" bussar på Ekerö och Märsta?
Har i stort sett fått för mig att det mesta som är nyare är SLs Etanolvagnar i Märsta. Men det kanske är en fel uppfattning som jag fick när jag var i området i somras?

IntresseTrafik

#10
Det är korrekt att de flesta bussarna i Mälaröarna och Märsta är runt 8 år eller äldre vilket påverkar medelåldern åt fel håll. Vilket gör att ett flertal av dessa säkert kommer att utfasas. In om en en snar framtid. Dock finns det en hel del Volvo bussar i Mälaraörna som är ca 8 år gamla dessa kommer säkert att vara kvar i flera år till hos Swebus i SL trafik.

Staffan Sävenfjord

Volvo Bussar har just skickat ut en rättelse till tidigare pressmeddelande. Concordia har beställt sammanlagt 105 bussar till Sverige, inte 95 som det stod förut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Fredde_J skrivet 29 januari 2009, 11:44:01 AM
Möjligt, men några ledbussar lär det knappast vara frågan om, då dessa (väl?) inte finns med lågentré samt 7 eller 12-liters motorer, som det ska vara enligt Press från Volvo.



Visst finns 12-litern som lågentréledvagn, B12BLEA med 8700-kaross, men sådana har inte levererats till Sverige. Tveksamt att man skulle köpa den modellen när man redan har en drös B9S.


CS

Detta bör ju vara förklaringen till att det för någon vecka sedan dök upp ritningar på Volvos nya instrumentpanel på depåer och rastlokaler i Huddinge/Botkyrka. Trevligt värre!