Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bjarne-W skrivet 09 november 2010, 10:52:31 AM

Titel: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 09 november 2010, 10:52:31 AM
Det övergripande målet med upphandlingen har varit att få fler och mer nöjda resenärer. Upphandlingen omfattar två avtalsområden med totalt 460 bussar. Den upphandlade trafiken sysselsätter c:a 1 900 personer (hel- och deltid). Trafikstart blir i augusti 2011.

Sammanlagt har tre olika anbudsgivare varit med och tävlat om att få köra trafiken: Nobina Sverige AB (f.d. Swebus AB), Busslink i Sverige AB och Arriva Sverige AB.

- De nya trafikavtalen innehåller satsningar på trafikens pålitlighet, trafik- och störningsinformation samt kundnära service och intäktssäkring. Jag är glad att vi nu får bättre förutsättningar att få till stånd en höjd kvalitet för resenärerna, säger SL:s vd Göran Gunnarsson.

Årskostnaden för de vinnande anbuden ligger på ca 1 100 mnkr.

Bägge avtalen löper på sju år med möjlighet till maximalt tre års förlängning. Busslink tar över trafiken i de bägge områdena i samband med hösttidtabellens införande i augusti 2011.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:54:07 AM
GRATTIS Busslink  :) :)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: 1896 skrivet 09 november 2010, 11:11:32 AM
Då måste vi överklaga....  8)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2010, 11:13:25 AM
Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:54:07 AM
GRATTIS Busslink  :) :)
Ojojoj och hurraaa, nu har jag en hel drös med linjer att lära mig och kan inte annat än att gratulera Keolis till vinsten\(^_^)/
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 11:18:18 AM
Gamla kontrakt skulle ju köras vidare under varumärket Busslink, men kommer då nyköpta och övertagna bussar att vara märkta Keolis? Roligast blir det om man märker upp alla bussar i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka med Keolis, samt låter alla bussar i Söderort förbli märkta Busslink... och därefter flyttar om dem runtom hela länet. 8)

Hur blir det med uniformerna? Keolisuniformer till Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka, men Busslinkuniformer till övriga SL-kontrakt tills det lagret tar slut?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:31:59 AM
Det kommer uniformer med Små grodorna på...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 12:25:53 PM
http://www.busslink.se/default.aspx?id=28827
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:02:13 PM
Även via den nya domänen:
http://www.keolis.se/default.aspx?id=28827
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 14:14:45 PM
Ja ni vet ju säkert redan min inställning men jag började fundera på några saker...

1. Kommer vi att få smutsiga etanolbussar eller rena biogasbussar?

2. Kommer det att bli någon som helst ändring på vilka bussar vi har? (Läs: kommer vi att få några andra bussar än B9S? Scania/MAN?)

Och slutligen: 3. Nu så kommer vi väl inte att få del av Tyresös biogasbussar?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 14:18:00 PM
Citat från: calken skrivet 09 november 2010, 14:14:45 PM
Ja ni vet ju säkert redan min inställning men jag började fundera på några saker...

1. Kommer vi att få smutsiga etanolbussar eller rena biogasbussar?

2. Kommer det att bli någon som helst ändring på vilka bussar vi har? (Läs: kommer vi att få några andra bussar än B9S? Scania/MAN?)

Och slutligen: 3. Nu så kommer vi väl inte att få del av Tyresös biogasbussar?

1) Troligen blir det mycket mer etanol nu samt givetvis även biogas.

2) Det kan vi nog minst säga. Jag ser ingen anledning till att Nobina vill behålla de nya 00xx-vagnarna inom berörda förlorade områden.

3) Vi lär inte få ta del av Nobina Tyresös biogasvagnar.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 14:19:03 PM
Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:54:07 AM
GRATTIS Busslink  :) :)

Trodde att de hette Keolis numera...  :-*
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 14:20:00 PM
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 14:18:00 PM
1) Troligen blir det mycket mer etanol nu samt givetvis även biogas.

2) Det kan vi nog minst säga. Jag ser ingen anledning till att Nobina vill behålla de nya 00xx-vagnarna inom berörda förlorade områden.

3) Vi lär inte få ta del av Nobina Tyresös biogasvagnar.

Usch nej! Inte Etanol! :'(

Usch igen! 00xx-vagnarna är de absolut trevligaste som man kan åka!

Nu är jag väldigt gnällig, men jag står för det! Jag kommer inte att ändra mig förrens Busslink har bevisat att de är bättre!

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2010, 11:11:32 AM
Då måste vi överklaga....  8)

Jag är på!  :P
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:35:36 PM
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 14:19:03 PM
Trodde att de hette Keolis numera...  :-*

Att företaget byter namn från Busslink i Sverige AB till Keolis Sverige AB behöver inte påverka varumärket på bussarna som var och är "Busslink". Samma sak som att företaget Swebus Express AB har varumärket "Swebus" på sina bussar.

Ska man hårddra det så finns det inget som bara heter Keolis. Aningen är det "Busslink" eller "Keolis Sverige AB" 8)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 14:39:20 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:35:36 PM
Att företaget byter namn från Busslink i Sverige AB till Keolis Sverige AB behöver inte påverka varumärket på bussarna som var och är "Busslink". Samma sak som att företaget Swebus Express AB har varumärket "Swebus" på sina bussar.

Ska man hårddra det så finns det inget som bara heter Keolis. Aningen är det "Busslink" eller "Keolis Sverige AB" 8)

Jo men jag tycker att det här är skitlarvigt. Det står Busslink på SL-bussen men när man ringer busslink så svarar de Keolis.

Varför inte bara skriva SL Buss på bussarna om de ändå verkar vilja vara nostalgiska.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2010, 15:07:49 PM
Hur många linjer blir det hela sammantaget för dessa områden?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 16:29:23 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2010, 15:07:49 PM
Hur många linjer blir det hela sammantaget för dessa områden?

Ungefär 56 i Nacka/Värmdö (vet inte exakt hur det är 401, 491, 446C och 435C)

Har ingen aning om den andra...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 17:26:52 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2010, 15:07:49 PM
Hur många linjer blir det hela sammantaget för dessa områden?

Huddinge/Botkyrka/Söderort

133, 134, 135, 140, 141, 142, 143, 144, 147, 151, 152, 153, 160, 161, 163, 164, 165, 167, 168, 172, 173, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 722, 723, 725, 726, 727, 729, 736, 737, 738, 740, 743, 744, 745, 791, 792, 794, 795

= 69 linjer varvav

Blåbuss = 2
Nattbuss = 10 st

Sen kör säkert något av de nuvarande garagen andra linjer också, t.ex linje 77 m.fl.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: MrX skrivet 09 november 2010, 18:19:42 PM
Citat från: calken skrivet 09 november 2010, 14:14:45 PM

Och slutligen: 3. Nu så kommer vi väl inte att få del av Tyresös biogasbussar?

Biogasbussar i Tyresö? Har jag missat något stort nu eller har Calken missuppfattat något? Biogasbussar till Tyresö är inga aktuella planer för tillfället, vad jag vet. Etanolbussar däremot kommer ju vilken dag som helst
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: the0fiskis skrivet 09 november 2010, 18:24:45 PM
ska bli spännade att se hur det blir

men varför ska dom ta bort 00XX bussarna? dom är ju skönaste
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: MrX skrivet 09 november 2010, 18:27:00 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 09 november 2010, 18:24:45 PM
ska bli spännade att se hur det blir

men varför ska dom ta bort 00XX bussarna? dom är ju skönaste

De tillhör Nobina, Nobina kommer därför med största sannolikhet flytta om en hel del av sin vagnpark och då försvinner nog 00XX till andra trafikområden runt om i landet som kan behöva lite nyare bussar.

Spekulationer på samma tema kan vara att bussarna säljs till Busslink i samma veva
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 18:27:53 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 09 november 2010, 18:24:45 PM
ska bli spännade att se hur det blir

men varför ska dom ta bort 00XX bussarna? dom är ju skönaste

Varför skulle Nobina ge bort deras nyaste bussar till Keolis/Busslink?

Så har det ju alltid varit vid upphandlingar, den som förlorar flyttar ju de bästa fordonen till ett annat område inom företaget.

Jag frågar mig istället vad som händer med de röda B10M/B12MA samt de blå B12MA som skulle flyttas till Nacka/Värmdö från Tyresö och Huddinge/Botkyrka. Busslink kanske inte vill ha dem och då blir det väl skrottippen.  :-[
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: the0fiskis skrivet 09 november 2010, 18:29:59 PM
okej  :P tack för förklaringen
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 18:45:42 PM
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 14:18:00 PM
2) Det kan vi nog minst säga. Jag ser ingen anledning till att Nobina vill behålla de nya 00xx-vagnarna inom berörda förlorade områden.

Citat från: MrX skrivet 09 november 2010, 18:27:00 PM
De tillhör Nobina, Nobina kommer därför med största sannolikhet flytta om en hel del av sin vagnpark och då försvinner nog 00XX till andra trafikområden runt om i landet som kan behöva lite nyare bussar.

Bara två månader efter att Nobina får utökad UL-trafik i Enköping som mestadels består av ledvagnsomlopp, så blir ett gäng rätt nya blå och röda B9S arbetslösa och flyttas från Björknäs...  Lite rött och blått kanske skulle passa bra på UL 804?  8)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: MrX skrivet 09 november 2010, 18:48:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 18:45:42 PM
Bara två månader efter att Nobina får utökad UL-trafik i Enköping som mestadels består av ledvagnsomlopp, så blir ett gäng rätt nya blå och röda B9S arbetslösa och flyttas från Björknäs...  Lite rött och blått kanske skulle passa bra på UL 804?  8)

En linje full med Djurgårdsfärger ;D
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 18:55:21 PM
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 18:27:53 PM
Varför skulle Nobina ge bort deras nyaste bussar till Keolis/Busslink?

Så har det ju alltid varit vid upphandlingar, den som förlorar flyttar ju de bästa fordonen till ett annat område inom företaget.

Jag frågar mig istället vad som händer med de röda B10M/B12MA samt de blå B12MA som skulle flyttas till Nacka/Värmdö från Tyresö och Huddinge/Botkyrka. Busslink kanske inte vill ha dem och då blir det väl skrottippen.  :-[

Det vore ju också väldigt trist eftersom att B12MA är väldigt trevliga bussar!
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 november 2010, 19:02:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 18:45:42 PM
Bara två månader efter att Nobina får utökad UL-trafik i Enköping som mestadels består av ledvagnsomlopp, så blir ett gäng rätt nya blå och röda B9S arbetslösa och flyttas från Björknäs...  Lite rött och blått kanske skulle passa bra på UL 804?  8)
Nja, huvuddelen av B9S är trängselbussar - och följer alltså med i övertagandet. Däremot de nyare B9S:en i 00XX-serien är ju Nobinas egna och de försvinner ju, samt deras nya boggibussar förstås.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 19:04:05 PM
Citat från: calken skrivet 09 november 2010, 18:55:21 PM
Det vore ju också väldigt trist eftersom att B12MA är väldigt trevliga bussar!

Nu är ju denna modells dagar ändå räknade oavsett om Nobina skulle ha vunnit, pga framtida lågentrékrav.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM
Inom SL-land så ingår det i trafikavtalen att tillträdande har rätt att överta vagnparken från den avträdande entreprenören. Dock är den tillträdande inte tvungen att ta över, utan kan välje fritt.

Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.

Jag skulle tippa att av Keolis flaggade nyanskaffning på 180 bussar kommer att drivas av icke fossila bränslen, så som etanol (Söderort och Botkyrka) och biogas (Värmdö).
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Camilla skrivet 09 november 2010, 21:04:30 PM
Kul att Busslink vann.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 09 november 2010, 21:21:28 PM
Vilka ska ta över Södertälje?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 november 2010, 21:31:49 PM
Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM
Inom SL-land så ingår det i trafikavtalen att tillträdande har rätt att överta vagnparken från den avträdande entreprenören. Dock är den tillträdande inte tvungen att ta över, utan kan välje fritt.

Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.

Jag skulle tippa att av Keolis flaggade nyanskaffning på 180 bussar kommer att drivas av icke fossila bränslen, så som etanol (Söderort och Botkyrka) och biogas (Värmdö).
Men den som har uppdraget nu, har ju förstås möjlighet att flytta runt lite bussar i lagom tid till när tidsgränsen går ut (är väl 3 månader innan det brukar vara), på så sätt kan man ju "flytta" de bussar som man behöver på annat håll. Boggibussarna lär dock inte någon vara så intresserad av -iaf inte om inte någon förlikning gjorts avseende kraven på sittplatsutbud.

Det lär väl bli biogas även till SHB i och med nya depån. Frågan är väl främst hur mycket biogas man klarar av att leverera från start. Busslink själva ställde sig väl öppen för Rapsolja också...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Optimal skrivet 09 november 2010, 21:33:51 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 09 november 2010, 21:21:28 PM
Vilka ska ta över Södertälje?

Vänta tills upphandlingen.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 08:18:28 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2010, 01:20:28 AM
401 o 491 tillhör trafikavtal Tyresö.

Tyresö kan väl se fram emot mer trafik dagtid M-F också nu när produktionsbytet mellan avtalen upphör och N/V fler delade turer
Fast det behöver ju för den skull inte innebära fler delade tjänster för N/V. Området ligger ju bra till både för produktionsutbyte med Busslinks innerstadstrafik och det nya S/H/B. Enda nackdelen är väl att fordonstyperna är lite annorlunda (särskilt gentemot innerstaden - Vid Tekniska har man ju bra med uppställninsplats - vilket ju saknas i större utsträckning vid Slussen), men å andra sidan skulle ju en enkel lösning vara att parkera bussar i Söderhallen dagtid och därifrån kunna lösa av på innerstadslinjer- som exempel (avståndet därifrån till Slussen är ju också marginellt).
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Karsten skrivet 10 november 2010, 12:06:22 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 08:18:28 AM
Fast det behöver ju för den skull inte innebära fler delade tjänster för N/V. Området ligger ju bra till både för produktionsutbyte med Busslinks innerstadstrafik och det nya S/H/B. Enda nackdelen är väl att fordonstyperna är lite annorlunda (särskilt gentemot innerstaden - Vid Tekniska har man ju bra med uppställninsplats - vilket ju saknas i större utsträckning vid Slussen), men å andra sidan skulle ju en enkel lösning vara att parkera bussar i Söderhallen dagtid och därifrån kunna lösa av på innerstadslinjer- som exempel (avståndet därifrån till Slussen är ju också marginellt).

Precis, det här öppnar stora möjligheter för produktionsutbyte. Söder kommer kanske köra en del linje 71, Björknäs kör kanske åter en del på 840. 443C kan ju kombineras med både 840 och 818 bl.a. i var sin ände för att slippa tomkörningar runt i innerstaden som idag.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 12:31:48 PM
Hur blir det med cykelbussen? Inte bussindividen, utan själva linjen. Kommer försöket att fortsätta från SL:s håll även in på det nya avtalet?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: 1896 skrivet 10 november 2010, 12:55:51 PM
Finns det några siffror i skillnaden mellan buden ?  ???
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2010, 12:55:51 PM
Finns det några siffror i skillnaden mellan buden ?  ???

Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )

Citat från: Omnilasse skrivet 09 november 2010, 21:31:49 PM
Det lär väl bli biogas även till SHB i och med nya depån. Frågan är väl främst hur mycket biogas man klarar av att leverera från start. Busslink själva ställde sig väl öppen för Rapsolja också...
Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM

Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.

Jag skulle tippa att av Keolis flaggade nyanskaffning på 180 bussar kommer att drivas av icke fossila bränslen, så som etanol (Söderort och Botkyrka) och biogas (Värmdö).

Allt förutom Etanol är bra!

Har Keolis ett behov att köpa in nya bussar? Och blir det då fler B9S?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: JDS skrivet 10 november 2010, 13:24:04 PM
Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans [...] att Busslink hade högre kundnöjdhet!

Det hade jag nästan kunnat gissa utan att kolla...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 16:35:53 PM
Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )

Allt förutom Etanol är bra!


Vad är det för fel på etanol? Det är inte det bästa alternativet, men minskar ju utsläppen av koldioxid. Självklart är det förstås ändå viktigt hur etanolen produceras.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Camilla skrivet 10 november 2010, 19:14:43 PM
Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )


Kan det var här du läste det?

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/ (http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: En buss brummar skrivet 10 november 2010, 19:19:08 PM
En off topic fråga som väcktes iom detta tilldelningsbeslut:

Hur ser kartan ut för sverige ang vem kör vad och var? Skulle vara roligt om någon insatt kunde göra en "karta" över sverige där orterna/områdena markerades ut med vilken operatör det är och när anbuden går ut. Tex, har Nobina någonting kvar i stor stockholm? om ja, hur länge till innan anbud? Är Nobina rent av helt borta från stockholm iom detta?

Om någon misstycker om inlägget så flytta inlägget eller gör en ny tråd av det.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 19:35:10 PM
Nobina har kvar SL-trafik Tyresö och Södertälje.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Fredde skrivet 10 november 2010, 19:39:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 19:35:10 PM
Nobina har kvar SL-trafik Tyresö och Södertälje.

Samt Kallhäll och Bromma.

Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 10 november 2010, 19:43:55 PM
Varför ska Busslink ha botkyrka, Nacka/Värmdö. Har dom inte egna ställen och ta hand om. De skulle va säkert för mycket för busslink
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 10 november 2010, 20:30:07 PM
Citat från: Camilla skrivet 10 november 2010, 19:14:43 PM
Kan det var här du läste det?

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/ (http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/)

Stämmer bra! :)

Citat från: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 16:35:53 PM
Vad är det för fel på etanol? Det är inte det bästa alternativet, men minskar ju utsläppen av koldioxid. Självklart är det förstås ändå viktigt hur etanolen produceras.

Felet är, precis som du skriver, att entanolen oftas produceras på omiljövänliga sätt! Samt att biogas är miljövänligare än Etanol!

Nu så vet jag ju inte hur Etanolen som SLs bussar körs på produceras, men jag tycker att man skall vara försiktig med Etanol! :P
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: virtual1 skrivet 10 november 2010, 20:44:09 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 10 november 2010, 19:43:55 PM
Varför ska Busslink ha botkyrka, Nacka/Värmdö. Har dom inte egna ställen och ta hand om. De skulle va säkert för mycket för busslink

Va???? De har ju vunnit upphandlingen, ett bussbolag existerar knappast utan trafik att utföra, eller hur? Varför skulle de _inte_
velat varit med och tävlat???
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 10 november 2010, 21:23:18 PM
Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 20:30:07 PM
Stämmer bra! :)

Felet är, precis som du skriver, att entanolen oftas produceras på omiljövänliga sätt! Samt att biogas är miljövänligare än Etanol!

Nu så vet jag ju inte hur Etanolen som SLs bussar körs på produceras, men jag tycker att man skall vara försiktig med Etanol! :P

Som stor miljövän så har jag faktiskt frågat SL hur deras etanol produceras och de har svarat att den är miljövänligt producerad, minns inte på vad eller var men jag har för mig att det från sockerrör.

Hittade detta på SL.se

http://sl.se/sv/Om-SL/Miljo/Etanol/
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:25:41 PM
Citat från: Leo skrivet 10 november 2010, 21:23:18 PM
Som stor miljövän så har jag faktiskt frågat SL hur deras etanol produceras och de har svarat att den är miljövänligt producerad, minns inte på vad eller var men jag har för mig att det från sockerrör.

Hittade detta på SL.se

http://sl.se/sv/Om-SL/Miljo/Etanol/

Dock inget om var den produceras. "Närproducerat" i Brasilien kanske? :-\
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leyland skrivet 10 november 2010, 22:33:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:25:41 PM
Dock inget om var den produceras. "Närproducerat" i Brasilien kanske? :-\

För några år sedan är jag ganska säker på att det var norrut. Kan det ha varit Sundsvall eller Örnsköldsvik. På timmer som kom på pråmar från öst.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:40:58 PM
Citat från: Leyland skrivet 10 november 2010, 22:33:11 PM
För några år sedan är jag ganska säker på att det var norrut. Kan det ha varit Sundsvall eller Örnsköldsvik. På timmer som kom på pråmar från öst.

Jag har för mig att etanolproducenten i Örnsköldsvik gick i konkurs med buller och bång för ett tag sen. Det var skriverier om det i media, och huruvida de skulle få ekonomiskt stöd från kommunala skattemedel. Kanske de blev utkonkurrerade av utländska etanolproducenter?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 10 november 2010, 22:54:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:40:58 PM
Jag har för mig att etanolproducenten i Örnsköldsvik gick i konkurs med buller och bång för ett tag sen. Det var skriverier om det i media, och huruvida de skulle få ekonomiskt stöd från kommunala skattemedel. Kanske de blev utkonkurrerade av utländska etanolproducenter?

SEKAB är inte i konkurs ännu iaf.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Nico skrivet 11 november 2010, 16:30:20 PM

Var väl någon större svenskt etanolproducent norröver i landet som i alla fall aviserade kraftiga neddragningar av sin produktion. Tydligen berodde då detta på att avansen inte var den avsedda. Minns dock inte vilken tillverkare det var, men det var en del ståhej då staten väl även drog tillbaka sin ekonomiska uppbackning.

Vad gäller etanolens påstådda miljövänlighet så har jag ingen aning om hur just det fungerar från SL:s horisont, men en aspekt som jag personligen tycker att många lagstiftare m.fl. verkar missa rent generellt är den med vilken effekt man får ut av en viss mängd bränsle samt vilka restprodukter det ger. Alltså att man även bör se till olika bränslens verkningsgrad. Visst kanske etanol släpper ut färre partiklar, mindre koldioxid osv. men vad händer när man måste förbränna mer än dubbelt så mycket bränsle för att uppnå samma effekt/verkningsgrad?

Med andra ord så verkar etanoldrivna fordon i en hel fall verkar ofta förbruka mer än dubbelt så mycket bränsle för att uppnå samma verkningsgrad som ett  motsvarande dieseldrivet fordon. Det får då i i alla fall mig personligen att undra hur miljövänligt detta egentligen är sett över hela linjen? Är det verkligen mera miljövänligt att förbruka/förbränna 10 liter etanol än t.ex. 4,5 liter miljödiesel...?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 16:56:13 PM
biogas vad jag hört och läst så funkar det bättre än bensin,
"Mer energi i 1 Nm³ biogas än i 1 liter bensin"
En normalkubikmeter biogas innehåller lika mycket energi som cirka 1,1 liter bensin. Om du kör på naturgas motsvarar en normalkubikmeter cirka 1,25 liter bensin

källa http://www.svenskbiogas.se/sb/biogas/

etanol är mer omiljövänlig ur 2 aspekter
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Bussföraren skrivet 11 november 2010, 18:29:46 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 16:56:13 PM
biogas vad jag hört och läst så funkar det bättre än bensin,
"Mer energi i 1 Nm³ biogas än i 1 liter bensin"
En normalkubikmeter biogas innehåller lika mycket energi som cirka 1,1 liter bensin. Om du kör på naturgas motsvarar en normalkubikmeter cirka 1,25 liter bensin

källa http://www.svenskbiogas.se/sb/biogas/

etanol är mer omiljövänlig ur 2 aspekter

  • det drar ca 50%mer än bensin
  • ofta är etanol gjord av mat, så folk svälter för vi ska ha kunna köra ett "miljövänligt bränsle" och fraktas ofta långa sträckor. (vet ej hur det är i bussbranshen)

Nu kör vi ju inte bussarna vare sig på bensin eller Etanol (E85) så det blir en skev jämförelse
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 19:19:46 PM
etanol pratades det om
men det är en jämförelse som jag hittade hittade ingen mellan dissel och biogas
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Johan B skrivet 11 november 2010, 20:26:11 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 19:19:46 PM
etanol pratades det om
men det är en jämförelse som jag hittade hittade ingen mellan dissel och biogas

Etanolbussar körs inte på E85 utan på något som heter ED95.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:31:26 PM
Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM
Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.


Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 20:32:34 PM
Citat från: Johan B skrivet 11 november 2010, 20:26:11 PM
Etanolbussar körs inte på E85 utan på något som heter ED95.
ok tack förtydligadet  :)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:47:02 PM
Kanske något att tänka på i framtiden vid andra upphandlingar  :-X
http://www.youtube.com/watch?v=28pqFb8AOME
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: homer skrivet 11 november 2010, 20:55:20 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:31:26 PM
Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.

nja, det är väl så att Bussarna INTE får lämna SL, bussarna är redan betalda och avskrivna eftersom det var staten som köpte dem, däremot måste operatören sköta om dem
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 21:05:41 PM
Citat från: homer skrivet 11 november 2010, 20:55:20 PM
nja, det är väl så att Bussarna INTE får lämna SL, bussarna är redan betalda och avskrivna eftersom det var staten som köpte dem, däremot måste operatören sköta om dem
Cyckla vidare,
hur var det med de två "Fjollorna" som hamnade på Gotland coh de två som for till Skövde? från N/V. :-X
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 21:43:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2010, 21:08:24 PM
Det rörde sig om Swebus "egna" fordon, det som jag tror avses är B9S som kom i samband med trängselprojektet och sedan alla etanolbussar som inskaffats under de senare åren.
Precis, för N/V är det bussarna 6082-6083, 6099-6155, 6166-6171 som ska följa med, totalt 61 B9SA LE (enligt listan i förfrågningsunderlaget - som dock kan ha justerats - ett par  måste vara undantagna för att det ska stämma), några har ju varit utlånade till Kallhäll och någon till Botkyrka, men detta har varit efter krav från SL på att utöka ledbusstrafiken i dessa områden, och har alltså inte varit något problem, vilket också medfört att man nu - som jag förstått det - tagit tillbaka dem till Björknäs. Hyresavtalet är alltså mellan SL och trafikutövaren. Sedan har dock Trafikutövaren möjlighet att använda tredjeman (det vill säga leasinbolag) för att bättre hantera periodisering av betalningar och riskfördelning (SL använder linjär amortering).
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:09:13 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 21:43:36 PM
Precis, för N/V är det bussarna 6082-6083, 6099-6155, 6166-6171 som ska följa med, totalt 61 B9SA LE (enligt listan i förfrågningsunderlaget - som dock kan ha justerats - ett par  måste vara undantagna för att det ska stämma), några har ju varit utlånade till Kallhäll och någon till Botkyrka, men detta har varit efter krav från SL på att utöka ledbusstrafiken i dessa områden, och har alltså inte varit något problem, vilket också medfört att man nu - som jag förstått det - tagit tillbaka dem till Björknäs. Hyresavtalet är alltså mellan SL och trafikutövaren. Sedan har dock Trafikutövaren möjlighet att använda tredjeman (det vill säga leasinbolag) för att bättre hantera periodisering av betalningar och riskfördelning (SL använder linjär amortering).

Intressant, 6152-6155 har nämligen aldrig varit placerade i Björknäs. 6166-6171 blev flyttade från Kallhäll till Björknäs efter något år, sedan har de gått lite fram och åter mellan de två områdena (och Botkyrka?). Just nu verkar alla utom 6168 finnas i Björknäs (om man ska tro Errets lista, http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm). 2005 fanns även 6084 och 6085 i Björknäs.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:21:14 PM
Citat från: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:09:13 PM
Intressant, 6152-6155 har nämligen aldrig varit placerade i Björknäs. 6166-6171 blev flyttade från Kallhäll till Björknäs efter något år, sedan har de gått lite fram och åter mellan de två områdena (och Botkyrka?). Just nu verkar alla utom 6168 finnas i Björknäs (om man ska tro Errets lista, http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm). 2005 fanns även 6084 och 6085 i Björknäs.
Jo, som jag skrev var det ett undantag för ett par (eftersom det bara är 61 med i listan), problemet är att SL i sin lista inte anger nummer, utan endast reg.nummer, kanske är det 6152-6155, som inte ska med. Återkommer...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:39:40 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:21:14 PM
Jo, som jag skrev var det ett undantag för ett par (eftersom det bara är 61 med i listan), problemet är att SL i sin lista inte anger nummer, utan endast reg.nummer, kanske är det 6152-6155, som inte ska med. Återkommer...

Jag förstår! 6100 och 6101 fanns förresten i Tyresö i början, ingår dessa?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:53:03 PM
Citat från: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:39:40 PM
Jag förstår! 6100 och 6101 fanns förresten i Tyresö i början, ingår dessa?

Nu har jag kontrollerat med listan, och det blir som följer
6082-6083, 6099-6151, 6166-6171
Men 6116, ska ju stå på Hölö och som sagt, SL reserverar sig ju för att det kan bli ändringar - så det kan ju säkert ha hänt något mer sedan i december 2009, då detta dokument är daterat och saker man missat....
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 november 2010, 23:58:59 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:53:03 PM
Nu har jag kontrollerat med listan, och det blir som följer
6082-6083, 6099-6151, 6166-6171
Men 6116, ska ju stå på Hölö och som sagt, SL reserverar sig ju för att det kan bli ändringar - så det kan ju säkert ha hänt något mer sedan i december 2009, då detta dokument är daterat och saker man missat....

Det har varit en del ändringar i båda trafikområdena, har inte listorna aktuella just nu. Återkommer.

/Ted
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:19:57 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att minimalt antal sittplatser i en buss skall vara 54 st. och då krävs det att bakdörren sätts igen och ersätts med sittplatser.

Kommer man i sådana fall bygga om t.ex. boggivagnar som har färre än 54 sittplatser eller blir det sprillans nya boggivagnar till Nacka/Värmdö?
Hur blir det med kortvagnar, då de inte uppnår minimimängden 54 sittplatser?

Vid nyinköp av bussar till Nacka/Värmdö, vad blir det för fabrikat på dem tro?
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Johan B skrivet 12 november 2010, 16:35:24 PM
Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:19:57 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att minimalt antal sittplatser i en buss skall vara 54 st. och då krävs det att bakdörren sätts igen och ersätts med sittplatser.

Kommer man i sådana fall bygga om t.ex. boggivagnar som har färre än 54 sittplatser eller blir det sprillans nya boggivagnar till Nacka/Värmdö?
Hur blir det med kortvagnar, då de inte uppnår minimimängden 54 sittplatser?

Vid nyinköp av bussar till Nacka/Värmdö, vad blir det för fabrikat på dem tro?

Låter konstigt för man får väldigt svårt att hitta boggibussar på marknaden med minst 54 sittplatser och lågentré, framför allt om man ska ha tredje dörr. En Volvo 8900LE tar som bäst 54 sittplatser men då är det utan tredje dörr och liten barnvagnsplats med undanfällbara stolar på första raden framför barnvagnsplatsen och det känns kanske inte som en helt SL-optimerad lösning. Å andra sidan har det ju hänt förr att huvudmännen kräver bussar som inte finns i verkligheten.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Magnus skrivet 12 november 2010, 20:13:26 PM
Kan ju flika in i den här tråden att även Tunaberg taxi (som tillhör Keolis Sverige) också har vunnit trafik. 4st minibussar i Norrköping. Kanske inte lika stort som SL-avtalet men ändå :)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 november 2010, 23:19:04 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 16:35:24 PM
Låter konstigt för man får väldigt svårt att hitta boggibussar på marknaden med minst 54 sittplatser och lågentré, framför allt om man ska ha tredje dörr. En Volvo 8900LE tar som bäst 54 sittplatser men då är det utan tredje dörr och liten barnvagnsplats med undanfällbara stolar på första raden framför barnvagnsplatsen och det känns kanske inte som en helt SL-optimerad lösning. Å andra sidan har det ju hänt förr att huvudmännen kräver bussar som inte finns i verkligheten.
Det är ju långt ifrån alla turer/linjer som det är krav på 55 sittplatser (möjligt det har justerats till 54), men däremot förstås rätt många. Vad som är påfallande är att det egentligen bara i ett fåtal fall är mest lämpligt att trafikera med de nya boggibussar 00xx som Nobina har haft (som ju tar 47 sittande). Det finns ju ingen som helst anledning för Keolis att alltså ta över dessa bussar från Nobina (även om man har rätt enligt avtal). Det behövs några boggibussar för 71 (om SL är strikta i bedömningen av antal sittplatser - i förfrågningsunderlaget framgår det väl indirekt att man gärna ser boggibussar där i högtrafik morgon) och några på 409, men det är allt. Att man skulle bygga om bussar istället för att köpa egna nya (eller egna begagnade - vi vet ju inte hur det går i Norrtälje än exempelvis) är nog inte rimligt. Dessutom blir boggiebussar rätt dålig lösning, eftersom den skulle bli svår att använda på andra linjer, förutom landsortslinjerna - om man bara har en dörrställning som är 1-1-0. Nåväl, om villkoren inte ändrats allför mycket, skulle jag väl därför säga att det kanske finns behov av ett femtontal boggiebussar för området, varav 2-3 stycken skulle kunna vara med 1-1-0 för att trafikera landsortslinjer. Förutom ledbussar, skulle man också ha behov av normalbussar. Dessa bör vara med regionalstandard, men som ändå får användas också på linje 71. Därmed kan man använda ledbussar som behövs in till stan, till kortare linjer för att hinna med två turer i morgonrusningen in till stan, varvid normalbussar från 71 fortsätter ut till Värmdö för avgångstider efter dimensionerad tid in till stan - tillsammans även med boggibussar förstås. I sådana fall skulle man väl kunna ha användning för ca 10 normalbussar också. Resten, eller cirka 175 bussar, skulle då behöva vara ledbussar.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: julle skrivet 12 november 2010, 23:58:15 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:31:26 PM
Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.
Undrar vem som inte är med i laget...

Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!

Så grattis, du kommer även fortsättningsvis att få fotografera och köra samma bussar på Värmdö som du gjort hittills!

Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ted Selander skrivet 13 november 2010, 10:53:36 AM
Citat från: julle skrivet 12 november 2010, 23:58:15 PM
---
Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!
---
Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....

Nja, så kategorisk är inte världen i praktiken. Det vore för sorgligt om det du formulerar skulle vara normen i umgänget mellan parterna. Jag vet inte vilken verklighet du grundar dina slutsatser av, min erfarenhet (av SL-området) är en annan.

/Ted
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: julle skrivet 13 november 2010, 11:25:01 AM
Citat från: Ted S skrivet 13 november 2010, 10:53:36 AM
Nja, så kategorisk är inte världen i praktiken. Det vore för sorgligt om det du formulerar skulle vara normen i umgänget mellan parterna. Jag vet inte vilken verklighet du grundar dina slutsatser av, min erfarenhet (av SL-området) är en annan.

/Ted
Det jag syftade på är de rent avtalmässiga villkoren och detta ska naturligtvis INTE övertolkas. Självfallet har du rätt om att det i praktiken inte går till så fyrkantigt som jag beskriver det, utan inom SL-området har ju parterna en förmåga att lösa olika problemställningar på ett för alla inblandade bekvämt sätt.

Kanske det till och med är så att inom SL-land så har allt spätts ut lite för mycket, till entreprenörernas favör och på SL (läs skattebetalarnas!) bekostnad. SL:s tilläggsavtalekonomi är vida känd inom branschen och mycket av det ser man inte röken av hos andra trafikhuvudmän.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 22 november 2010, 15:12:11 PM
Jippi!  ;D

Jag har hela tiden hoppats på att Keolis skulle ta hem Nacka! jag vill nämligen köra extra där  ;)
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2010, 15:53:40 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 22 november 2010, 15:12:11 PM
Jippi!  ;D

Jag har hela tiden hoppats på att Keolis skulle ta hem Nacka! jag vill nämligen köra extra där  ;)

Då välkomnar vi dig till Rondelldansen också, säkert jätterolig att köra, särskillt om man gillar att vara sen i oergonomiska bussar...
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Karsten skrivet 22 november 2010, 15:58:01 PM
Citat från: calken skrivet 22 november 2010, 15:53:40 PM
Då välkomnar vi dig till Rondelldansen också, säkert jätterolig att köra, särskillt om man gillar att vara sen i oergonomiska bussar...

Gissar att du pratar om 474. Visst är det mycket rondeller och ingen vidare rolig linje att köra, men försenad tycker jag det är mycket svårt att bli på den där linjen. På utväg brukar man få stå och vänta in tiden i Gustavsberg ca 5 minuter, det tycker jag är det största problemet med 474.
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2010, 17:02:48 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 november 2010, 15:58:01 PM
Gissar att du pratar om 474. Visst är det mycket rondeller och ingen vidare rolig linje att köra, men försenad tycker jag det är mycket svårt att bli på den där linjen. På utväg brukar man få stå och vänta in tiden i Gustavsberg ca 5 minuter, det tycker jag är det största problemet med 474.

Okejdå, helt sant är det väl inte, men det är så olika.

När man på kvällen går ned till 15-mins trafik så är den alltid minst 3 minuter sen till G-berg C. Så det är väldigt olika, även på 10-mins trafiken...

Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: HB skrivet 22 november 2010, 23:18:00 PM
Citat från: julle skrivet 12 november 2010, 23:58:15 PM
Undrar vem som inte är med i laget...

Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!

Så grattis, du kommer även fortsättningsvis att få fotografera och köra samma bussar på Värmdö som du gjort hittills!

Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....

Nja Stefan, jag tror du definitivt missuppfattat skrivningarna i trafikavtalen. Naturligtvis så samverkar operatörerna vid ett entreprenörsskifte för att trafikuppgifterna ska kunna fullgöras. Skulle sedan parterna bli oense har SL vissa möjligheter att träda in på arenan. Dock har det aldrig hänt vad jag vet, utan dom stora bolagen klarar att hantera denna typ av frågor själva. /Henrik
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 24 november 2010, 22:52:35 PM
Dom där 00xx vagnarna skulle kunna ersätta dom gamla volvon i Södertälje om de skulle få platts p.g.a dom nya 72xx vagnarna de ska eller skulle va 25 st Omnilink boggie + 14 Scania Omnilink led och några ca 30 MAN
Titel: SV: Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 november 2010, 13:07:53 PM
Citat från: at1981 skrivet 27 november 2010, 12:46:21 PM
Hejsan!
Jag har bara hört/läst lite olika rykten om att Keolis enbart vill ta över Volvo-led (från 2005 och framåt) av Nobina för vidare trafik i Nacka/Värmdö efter övertagandet.
Vill och vill, det är en förutsättning i avtalet, med övertagande av ett antal Volvo B9S.

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2010, 12:46:21 PM
---
Vet någon om Keolis kommer ta vagnar från t.ex. Roslagen till Nacka/Värmdö?
Kan nog tänkas. Fråga inte vilka, ännu är det inte spikat.

/Ted