De klassiska nordamerikanska Greyhoundbussarna kommer till Europa.
Kommer att använda Scania-Irizar bussar...
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2009/08/23/klassiska-greyhound-in-i-europa/
Intressant...men det hade förstås varit roligare ur diggarsynpunkt med klassiska Greyhoundbussar som Scenicruiser eller MCI med Detroit Diesel tvåtakt V8:or i baken.. ;D
Moderna Amerikanska bussar är intressanta. Den yttre fyrkantiga designen och den dubbla vindrutan med torkare a'la 80-tals Säffle gör att se ser ut som om de vore 30-40 år gamla, men de innehåller ändå säkerhetsbälten, trådlöst internet och strömuttag.
http://www.greyhound.com/HOME/en/NewBuses.aspx
Citat från: Verspieder skrivet 23 augusti 2009, 14:14:06 PM
Moderna Amerikanska bussar är intressanta. Den yttre fyrkantiga designen och den dubbla vindrutan med torkare a'la 80-tals Säffle gör att se ser ut som om de vore 30-40 år gamla, men de innehåller ändå säkerhetsbälten, trådlöst internet och strömuttag.
http://www.greyhound.com/HOME/en/NewBuses.aspx
Slogs av samma sak.
Den delade vindrutan är ju smart. Mycket billigare att byta om den går sönder. Många bussar med stor hel vindruta kör med sprickor, eftersom ingen bryr sig så länge det inte är i förarens siktfält.. Kolla Säfflevagnar t ex.
Att inte ha delad vindruta på en buss är idioti. Dessutom tycker jag vindrutetorkarna på en ruta av hel modell alltid skriker och låter illa samt torkar dåligt. Jämfört med de på delad ruta som alltid är tysta och oftare torkar rent.
Blir det inte en väldigt irriterande död vinkel på delade rutor?
Jag kör bara personbil och lastbil, och där är det ju alltid hela rutor som gäller.
Mittstolpen är ett bra riktmedel, vi fick tejpa en simulerad mittpinne när vi fick våra bussar med hel vindruta.
Det där skulle man sett på bild - tejpad mittstolpe ;)
var väl en svensk som grundade företaget om jag inte minns fel
Citat från: homer skrivet 23 augusti 2009, 20:23:08 PM
var väl en svensk som grundade företaget om jag inte minns fel
Ser så ut:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Wickman
Som del av introduktionen skulle det ju inte ha varit dumt att få över en historisk en och en halvplanare från dem i marknadsföringssyfte.
Hälsar
Ingemar
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 augusti 2009, 17:08:06 PM
Blir det inte en väldigt irriterande död vinkel på delade rutor?
Jag kör bara personbil och lastbil, och där är det ju alltid hela rutor som gäller.
Det stör inte alls!
Däremot finns det mindre intelligenta backspegelplaceringar på bussar som är totalt livsfarliga, å ingen bryr sig...
Citat från: RoTe skrivet 24 augusti 2009, 05:03:48 AM
Det stör inte alls!
Däremot finns det mindre intelligenta backspegelplaceringar på bussar som är totalt livsfarliga, å ingen bryr sig...
Så pass...
Jo tack, backspegelproblemet känner jag till. Volvos nyare lastbilar har fantastisk sikt i själva speglarna, men snett framåt är det under all kritik.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2009, 14:05:58 PM
Intressant...men det hade förstås varit roligare ur diggarsynpunkt med klassiska Greyhoundbussar som Scenicruiser eller MCI med Detroit Diesel tvåtakt V8:or i baken.. ;D
Håller med om det . Ska dock bli kul men det hade ju varit roligare men en klassisk jänkebuss som dom du nämnde :)
Citat från: Verspieder skrivet 23 augusti 2009, 14:14:06 PM
Moderna Amerikanska bussar är intressanta. Den yttre fyrkantiga designen och den dubbla vindrutan med torkare a'la 80-tals Säffle gör att se ser ut som om de vore 30-40 år gamla, men de innehåller ändå säkerhetsbälten, trådlöst internet och strömuttag.
http://www.greyhound.com/HOME/en/NewBuses.aspx
Hur långt är axelavståndet på en sådan buss? Ser ut som att de kan vara lite knepiga när det blir trångt och man kanske behöver vända...
I Staterna är det inte trångt....byggt för bilar från början!
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2009, 20:21:28 PM
I Staterna är det inte trångt....byggt för bilar från början!
Var inte det där en rätt grov generalisering? ;)
...och dessutom. Ju smidigare desto bättre (inom rimliga gränser givetvis), och de bussarna hade ju tveklöst kunnat göras smidigare...
Tvivlar dom e värre än en gammal 14,5m säffle med stel boggie
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 augusti 2009, 20:40:05 PM
Var inte det där en rätt grov generalisering? ;)
...och dessutom. Ju smidigare desto bättre (inom rimliga gränser givetvis), och de bussarna hade ju tveklöst kunnat göras smidigare...
Långfärdsbussar i USA kör mestadels på raka vägar och har väl ett axelavstånd lämpat för sin uppgift. det gäller ju att få in så många passagerare som möjligt, så det finns väl ingen anledning att köra med en kortare hjulbas när dessa bussar ändå inte rullar i trånga stadskärnor modell Europa?