Adjö SL-linje 336, 338 och 342

Startat av Tommy E, 13 december 2020, 00:08:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Vid tidtabellsskiftet den här helgen försvinner linjenumren 336, 338 och 342 från Mälarötrafiken. De två förstnämnda linjerna byter namn till 316 respektive 318, medan 342 ersätts av utökad trafik på 302, 303 och 305. Här tänkte jag passa på att säga adjö till dessa linjer med text och bilder. :)


342

Jag börjar med den linje som låg mig minst varmt om hjärtat, nämligen 342. Linjen infördes i augusti 2006 för att ersätta just 302, 303 och 305 i lågtrafik. Den var en tätortslinje som trafikerade sträckan Jungfrusund - Ekerö C - Närlunda - Knalleborg - Älvnäs.

Vid den ena ändhållplatsen Jungfrusund var det rena landet när 342:an infördes. Förutom Slagstafärjan och färjepersonalens rastlokal fanns bara ett café och en minigolfbana.



Numera har Jungfrusund mer börjat likna en tätort, lagom till att tätortslinjen avskaffas. ;) På ängarna som syns på förra bilden har det skjutit upp bostadshus, kontorshus och faktiskt även en skola. Nedanstående bild är tagen i ungefär samma riktning som den förra, fast på andra sidan vägen där hållplatsen ligger nuförtiden.



Vid Knalleborg, som linjen gör en avstickare till, har inte lika mycket hänt under åren...



...och samma gäller vid den andra ändhållplatsen Älvnäs.



Som avslutning för 342:an vill jag visa en bild på en destination som verkar försvinna när linjen läggs ned. De sista turerna på kvällen har bara gått till Gällstaö istället för Jungfrusund, eftersom det tidigare inte varit någon idé att köra till Jungfrusund efter att sista färjan ankommit. Nu när det blivit bostadsområde vid Jungfrusund har man passat på att förlänga de sista kvällsturerna dit samtidigt som linjenumret ändras. Med andra ord är destinationen "Gällstaö" snart historia. Jag har bara en bild på den skylttexten, och det är en mobilbild från förra vintern när jag var på väg hem från en konsert och inte hade någon annan kamera med mig.



Linje 342 är inte borta riktigt ännu, utan sista turen går ikväll klockan 00:19 från Ekerö centrum mot Älvnäs. Efter detta har vi återigen samma läge som sommaren 2006, när Jungfrusund, Knalleborg och Närlunda/Älvnäs försörjs av tre olika linjer med varsitt linjenummer. ;)


336

Nu går vi vidare till det som intresserar mig mer såsom Färingsöbo! :) Sommaren 1997 infördes linjenummer i 330-serien för de turer mellan Brommaplan och Färingsö som inte gick via Ekerö C. Snabbturerna på linje 316 döptes om till 336, och 318X blev 338.

Linje 336 trafikerade sträckan Brommaplan - Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö, med vissa turer som endast gick till Stenhamra. Den äldsta bra bilden jag hittade när jag letade i arkivet är från en solig morgon 2008 när jag prao:ade på Bromma Järnaffär (som inte heller finns kvar längre).



Till och från Svartsjö har man åkt med 336:an åtskilliga gånger, och en av alla dessa var en annan solig morgon 2010 när jag tog nedanstående bild.



En av de sista Scania CN113 som gick i Mälarötrafiken var den inlånade Arriva 4914 som bl.a. fick sig några turer på 336:an. Bussen hamnade senare hos Lindbergs Buss, och exporterades i september i år enligt biluppgifter.se.



Här kommer en till solig bild på en 336:a med destination Stenhamra, fotad i just Stenhamra.



Som bekant beslutades det inför detta tidtabellsskifte att 336 och 338 skulle återgå till att heta 316 och 318. Igår fredag den 11/12 kördes de sista turerna innan nummerbytet, och självklart skulle de dokumenteras. Den allra sista 336:an avgick 18:37 från Brommaplan och nalkades en stund senare ett regnigt Svanhagen, där undertecknad väntade med kameran.



Arriva 7201 begav sig strax vidare på avslutningsturen till Svartsjö, men jag stod kvar, för det fanns nämligen en linje till att dokumentera...


338

Samtidigt med 336:an infördes som nämnt linje 338 med sträckningen Brommaplan - Svanhagen - Färentuna - Kungsberga - Ilända - Björkvik. I början utgick de flesta eftermiddagsturerna från Svanhagen, så att resenärerna var tvungna att ta en annan linje dit. Efter klagomål på missade anslutningar vid förseningar förlängdes samtliga eftermiddagsturer till Brommaplan.

Vi går återigen tillbaka till hösten 2008, när jag plåtade Swebus 1855 som stod och inväntade anslutningen vid Svanhagen.



När jag själv började pendla in mot stan blev 338:an snabbt min favoritlinje, eftersom den var extremt snabb och bekväm att åka med. Dels gick linjen den rakaste vägen över södra Färingsö utan omvägar, och mellan Svanhagen och Brommaplan stannade den enbart för avstigning i morgonrusningen och påstigning i eftermiddagsrusningen. Jämfört med övriga linjer gjorde detta att 338:an nästan flög fram och avverkade sträckan Färentunavägen/Svanhagen-Brommaplan på tider som de andra linjerna inte var i närheten av. Åtminstone för egen del skulle jag vilja påstå att 338:an var huvudskälet till att det var uthärdligt att pendla från mellersta Färingsö till Brommaplan och vidare under nästan åtta års tid. Visst fastnade 338:an också i eftermiddagsköerna, men bortsett från detta flöt den fram på ett sätt som är varje pendlares dröm. ;)

Här kommer en bild på linje 338 så som jag minns den bäst. Otaliga morgnar har jag stått vid Hammarlotten och väntat på 338:an i solsken, mörker, dimma, ösregn, snöoväder och nästan alla andra väder också. ;) Arriva 1021 är mig veterligen den enda Scania Maxci som gått i SL-trafik på Mälaröarna, och bussen blev även allra den sista Scania CN113 i Mälarötrafiken. Den blev också avregistrerad i år, men har förmodligen varit borta längre än så eftersom den hamnade hos Bus Trade Center redan 2011.



Sommaren 2012 gjordes en linjeomläggning där 318 utgick och 338 tog över delar av dess trafik. Därmed inleddes 338:ans storhetstid, under vilken linjen hade trafik i båda riktningarna hela dagen, både vardag och helg. Turerna i lågtrafik och motrusning hade dock bussbyte i Svanhagen, och gick alltså inte ända till Brommaplan.



Inget varar dock för evigt, utan i januari 2016 kom en ny åtstramad tidtabell efter att Trafikförvaltningen fått ekonomiska bekymmer. 338 blev åter en rusningslinje, och nästan alla turer kortades av från Björkvik till Ilända.



Sedan vändslingan vid Ilända konsum användes senast hade dock en ny granne flyttat in, och denne lyckades få igenom att SL-trafiken inte längre hade rätt att använda vändslingan. De återstående turerna i motrusning kortades därför av ytterligare till hållplatsen Folkets hus, Ölsta, och sträckan Ölsta-Ilända blev en tomkörning. Således tillkom skylttexten "338 Ölsta" i Mälarötrafiken.



För ett år sedan, i december 2019, kom nästa avbräck för linje 338. På- och avstigningsrestriktionerna på sträckan Svanhagen-Brommaplan togs bort, vilket innebar att 338:an förlorade förmånen att kunna susa förbi hållplatserna utan att stanna. Den officiella anledningen var att det skulle bli "tydligare mot resenär", men min uppfattning är att man offrade 338:ans snabbhet för att minska belastningen på andra linjer utan att införa fler avgångar. Den raka körsträckan över södra Färingsö kvarstår dock, och denna körväg kommer den återinförda 318 få ärva. Fram till 1997 hade 318X just denna körväg, så att linjen åter får heta 318 är inte helt fel ur ett historiskt perspektiv. ;)

Efter denna genomgång är vi åter tillbaka vid Svanhagen i duggregnet igår kväll. Sista turen på linje 338 avgick 19:00 från Brommaplan och rullade in framför min kamera vid 19:19. Arriva 8411 blev det som fick äran att köra sista avgången, och kanske kände även den glatt vinkande bussföraren lite av historiens vingslag. ;D



Nu är eran med 33x-nummer slut, för den här gången är väl bäst att tillägga. Med tanke på att Mälaröarnas linjenummer verkar gå i cykler vet man aldrig vilka nummer som kommer tillbaka om 10-20 år... ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Hasse L

Tack för denna utomordentligt fullständiga sammanställning!  /Hasse

homer


christian berg

Stort tack Tommy,

verkligen intressant och fina bilder!

Christian B

Ulf Berlin

Tack för dessa bilder med historik :)
7157är en riktig linslus(med vit text).../Ulf

Buzzlover

8411 blev riktigt speciell i år, körde både sista 338:an samt även sista 342:an :-)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Tommy E

Stort tack till er alla! :D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 december 2020, 12:15:01 PM
7157är en riktig linslus(med vit text).../Ulf

Det har du rätt i, jag tänkte faktiskt inte på att den kom med tre gånger. ;D

Citat från: Buzzlover skrivet 13 december 2020, 13:30:05 PM
8411 blev riktigt speciell i år, körde både sista 338:an samt även sista 342:an :-)

Kul! Finns det bild på sista 342:an också? :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se