SL linje 643X i Hallstavik 1996

Startat av Bussmicke, 30 mars 2021, 13:40:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Tack för trevliga bilder från ett intressant trafikområde.
Vad var skillnaden mellan 643 med och utan x?

Ersa

Det fanns tidigare två olika linjevarianter av 643. Dagens variant med omvägen via Fjäll och Bergby, samt en variant som gick raka vägen via Gässvik. Den senare var någon enstaka tur på skoldagar, anpassad för skolbarn, och är numera helt borttagen från SL-verksamheten. Dvs idag ersatt med kommunal skolskjuts. Den försvann relativt nyligen, mitt under Nobinas nuvarande avtal.
Gissningsvis var X:et på dessa bilder snabbturen som tog raka vägen. Däremot tror jag inte det förekom nån skyltning med suffix efter att PC:n kom 2005. Inte heller angavs den något X i tidtabellen. Denna skyltning kan ha varit en lokal grej för förarna i Älmsta för att vara lite extra tydliga gentemot skolbarnen.

Många andra linjer i berört trafikområde har än idag flera olika linjevarianter, men inga som helst prefix på skyltningen som visar om vilken färdväg de går, om de tar nån avstickare, eller om de går medsols eller motsols i en rejäl slinga.

Bussmicke

Var det inte en variant av 643 via Trästa tavla?

Denna 643X var ersättningstrafik för 639, 641 och 643 mellan Hallstavik och Häverödal pga nåt vägarbete tror jag det var.-
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Trästa tavla är vägskälet där man, om man kommer från Älmstahållet, kan välja den snabba rakaste vägen rakt framåt (dåvarande skolturen), eller högersväng mot byn Fjäll och Trästabron (ordinarie linjesträckningen).

Trästabron började för övrigt byggas juni 1997, och invigdes november 1998. Inte alltför lång tid efter att bilderna togs.