Keolis 26xx i Stockholm

Startat av virtual1, 18 februari 2021, 20:43:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin



Citat från: homer skrivet 08 april 2021, 20:13:07 PM
Blir ett långt inlägg, men här är  bussarna som är årsmodell 2005 och 2006 och borde hänga löst,  05:orna lär  iaf vara borta innan året är slut. Finns det tillräckligt med Göteborgare att ersätta med?
...

Jag är inte så insatt i ämnet, men gissar att de äldsta bussarna som ägs av Keolis får stryka på foten under året till förmån för inflyttade Göteborgare medan de bussar som ägs av SL får leva vidare tills nästa kontrakt startar.
Det är dock bara spekulationer från min sida.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


homer

bussar som fyller 16 år kommer sannorlikt att försvinna oavsett om det är SLs eller Keolis bussar, alla 38-66 och 64 förutom de högsta nummren som blev inköpta från Nobina för några år sedan är ju SLs bussar, men vi ser ju nu att de håller på att försvinna

Robert Brink

Ingen större förändring i Björknäs ännu i alla fall. Allt är sig likt förutom att B9 6431 numera är blå istället för röd. Tycker inte att Björknäs B9:or direkt är i dåligt skick, snarare tvärtom. Väldigt sällan jag har haft några problem, oftast helt felfria när jag kör. Men så verkar man ha ganska bra med vagnar i det nuvarande avtalet vilket gör att det finns tid för verkstadsbesök.

Blir ju ingen billig historia att ersätta samtliga äldre vagnar i Nacka/Värmdö som måste bytas nu när det inte finns något nytt avtal. Vem ska stå för kostnaden? Visst har vi en hel del fd vagnar från Göteborg, men det behövs ju fler då flertalet inte är lämpliga för regionala trafiken.

//R

Ersa

Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.

martenosc

Följande tillhör Eriksberg:
2604
2607
2611
2614-2619
2621
2623
2624
2630
2632
2634
2635
2637-2642

Björknäs:
2648-2651

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna. Tursätts alla i linjetrafik än?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2021, 14:35:26 PM
Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.

Borde vara rimligt med övertagandekrav då.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Sånt brukar inte vara speciellt populärt bland budläggarna heller. Tvingas ta över gamla slitna fordon som de därefter måste avskaffa. Nej, ska man hålla på med såna krångliga detaljerade styrningar kan man lika gärna strunta i att upphandla, och göra som i Örebro. Eller så gör man en seriös upphandling utan massa fördyrande krav.

Bussmicke

Menade de nya bussarna man köper i slutet av avtalet. Se om Keolis i Jönköping.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Historiskt har ju övertagandekrav förutsatt att huvudmannen, i detta fall TF, stått för finansieringen av bussarna och det tror jag inte att de är så sugna på i detta fall.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B10M

Så oerhört idiotiskt med alla dessa ålderskrav. Jag struntar fullständigt i om bussen jag åker med är 1 eller 20 år gammal. Lägg pengarna på mer turer istället!

Resenären

#41
Instämmer! Om man frågar kunderna så verkar det helt oviktigt. LLT hamnar alltid högt i varumärkes och kundundersökningar och där var väl äldsta bussen närmare 30 år nyss. Men det är väl enkelt för byråkraterna i RKTM att mäta ålder...




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ulf Berlin

Det enda"riktiga"kravet borde vara att alla bussar hade lågentre.../Ulf

Ersa

Nja, nog kan man även få ställa krav på säkerhetsbälten, fungerande luftkonditionering och miljöklasser/utsläpp på motorerna. Men givetvis bör årsmodellskraven skippas. Renovera äldre fordon i t.ex Estland, och uppgradera euroklassen på motorerna istället, samt byt bränsle till HVO.

Citaro C2

AC och öppningsbara rutor (som är låsta) men som kan öppnas vid behov om AC inte fungerar ser jag gärna som ett krav.