Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

igel

Gäller det Arrivas överklagan eller samtliga överklaganden?

buskörare

#1231
Arrivas i alla fall, eftersom det var en chef där som sade det. Men det är kanske inte osannolikt att de andra svaren kommer då också.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

igel

Det var mer med tanke på att anledningarna till överklagandena var så olika. Arrivas verkar ju handla om att man anser att SL inte har tagit tillräcklig hänsyn till hur coronan påverkar resandet och därigenom vilket bud som är billigast.
  Medans Nobinas verkar vara inriktad på upphandlingsprocessen, där de anser att antingen de själva inte har haft tillgång till all information eller att det finns någon part som har haft tillgång till mer information än andra. Och vad Keolis överklagan handlar om har de ju inte gått ut med. 

buskörare

Jag har ingen koll alls på vad och varför Nobina och Keolis har överklagat.

Jan

På Ötrafs hemsida kan man läsa att Transdev och Nobina vinner den 2 paket som först tilldelades Grimlövsbuss. Transdev tar det norra paketet Nobina det södra. Nu väntar 10 dagar innan avtal får skrivas.
I branschen 37 år

buskörare

Inget svar från förvaltningsrätten angående SL 34, 35 och 38 igår. Jag aom satt på helspänn hela dagen  :D

Bussmicke

Ingen  brådska, det kommer när det kommer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

För mig som "är drabbad" är det troligen mer spännande än för dig. Jag vill gärna veta hur det blir eftersom jag har lite planer baserat på utgången.

igel

Jag  förstår hur du tänker, men jag tror inte processen går riktigt så fort. Ska jag gissa så kommer nog rätten att gå på SL's linje, när det gäller Arrivas överklagan. Och blir det inte så, tror jag att SL kommer att överklaga. Däremot är jag inte så säker när det gäller Nobinas överklagan.

För att vinna en överklagan brukar det ju nästan alltid krävas att det finns processfel i upphandlingen eller att någon part inte uppfyller skalkrav eller att upphandlingen har varit "riggad"(ex. att villkoren är sådana att i princip endast en entreprenör kan vinna).

Eftersom Nobina verkar ha riktat in sig på nått av detta, tror jag att det är mycket mera sannolikt att deras överklagan går igenom än Arrivas.

Fredrik Gelin

Jag tror inte att Nobinas krav lär vinna gehör heller eftersom de inte levde upp till kraven för att få vara med på det möte de menar att de blivit utestängda från och därmed blivit särbehandlade för som jag förstått det.
Det intressanta är dock att så många överklagade och att de gjorde det på olika grunder vilket gör det intressant att följa.
Jag gissar att detta kommer att bli en utdragen process eftersom det finns flera möjligheter att överklaga det beslut som kommer oavsett utslag.
Ta Skåne som exempel där förvaltningsrätten gick på Skånetrafikens linje vilket ledde till att Keolis överklagat även det beslutet.
Om samma sak händer här är det minst tre-fyra olika entreprenörer som skall ges möjlighet att överklaga och om det gynnar en part lär de andra överklaga...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Skulle jag få gissa så får vi mer svar imorgon då Trafiknämnden har möte, men saknaden av information när överklagan ska behandlas är ju lite synd kan man tycka.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2020, 14:16:15 PM
Jag tror inte att Nobinas krav lär vinna gehör heller eftersom de inte levde upp till kraven för att få vara med på det möte de menar att de blivit utestängda från och därmed blivit särbehandlade för som jag förstått det.
Det var intressant, var det någon första gallring av entreprenörer som Nobina blev urgallrad från.

Sedan har vi ju alltid Keolis som ett wild card, de var ju tvåa i två av upphandlingarna. 

Walter

Citat från: Jan skrivet 13 augusti 2020, 15:15:03 PM
På Ötrafs hemsida kan man läsa att Transdev och Nobina vinner den 2 paket som först tilldelades Grimlövsbuss. Transdev tar det norra paketet Nobina det södra. Nu väntar 10 dagar innan avtal får skrivas.


Båda paketen utgör ca 90 bussar men vet någon hur fördelningen är i antal mellan de två paketen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2020, 07:04:26 AM
För mig som "är drabbad" är det troligen mer spännande än för dig. Jag vill gärna veta hur det blir eftersom jag har lite planer baserat på utgången.
Jag är också intresserad men har inte bråttom.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: igel skrivet 24 augusti 2020, 22:40:07 PM
Det var intressant, var det någon första gallring av entreprenörer som Nobina blev urgallrad från.

Sedan har vi ju alltid Keolis som ett wild card, de var ju tvåa i två av upphandlingarna.
Ja, man hade två gallringar där den sista enbart omfattade Keolis och Transdev eftersom de övriga inte hade full pott på sina kvalitetsbeskrivningar och därmed fick påslag på sina priser.
Den sista gallringen bestod egentligen bara av att Transdev och Keolis fick frågan hur mycket de ville gå ned i pris från de bud de redan lämnat.
Keolis svarade att de inte ville pruta medan Transdev svarade att de kunde sänka sitt pris och därmed vann upphandlingarna.
Det ironiska var dock att Transdev redan innan prutningen var billigast, men det talade naturligtvis inte TF om för dem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk