Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

ajox

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2015, 17:21:02 PM
Jag har aldrig önskat att Nobina skulle tappa något av dessa områden, men då man ser tvåorna och treorna i listorna känns det ändå som att det hade varit kul om både Nettbuss och Transdev (samt framöver även Bergkvarabuss) tagit sig in i till länets linjetrafik. Dagens situation med bara tre företag (som vi haft i decennier) påminner dessvärre lite som att landstinget stöttar ett slags oligopol. 5-6 st trafikutövare borde väl ändå Stockholms län klara av?

Det märkliga är att jag läste någonstans tidigare att Tamsons menade att dessa två mindre områden öppnade upp för ytterligare aktörer på marknaden, något som trafiken skulle må bra av enligt Tamsons.

Därför trodde jag på fullt allvar att Nobina skulle tappa minst ett av dessa områden, men SLL befäste snarare ryktet om att de bara vill se tre entreprenörer inom SL-trafiken, med dessa upphandlingar.

jstern


Lars_L

Citat från: ajox skrivet 18 november 2015, 04:11:17 AM
Det märkliga är att jag läste någonstans tidigare att Tamsons menade att dessa två mindre områden öppnade upp för ytterligare aktörer på marknaden, något som trafiken skulle må bra av enligt Tamsons.

Därför trodde jag på fullt allvar att Nobina skulle tappa minst ett av dessa områden, men SLL befäste snarare ryktet om att de bara vill se tre entreprenörer inom SL-trafiken, med dessa upphandlingar.

Det kan man väl ändå inte riktigt sluta dig till, när det var fler som lämnade anbud?

Det är väl ändå inte troligt att Transdev eller Nettbuss lämnade anbud på skoj?

Här har väl dock Nobina haft en ganska stor fördel av att kunna områdena bra. Både Södertälje och Kallhäll kan ju drivas oerhört effektivt, då nästan alla linjer cirkulerar kring samma målpunkt, eller andra stora knutpunkter. Särskilt om man får större inflytande över trafikplaneringen kan man nog ganska lätt vidhålla en hög effektivitet.

Å andra sidan ligger ju kvaliteten särskilt i Järfälla/Upplands Bro på bottennivå i senaste mätningen. Hamnar man under dagens nivå, blir det ju miljonviten direkt. Så man har onekligen en del att arbeta med för att få upp standarden redan från början.

Intressant är väl att prisskillnaden blev så stor mellan områdena, med tanke på att antalet vagnar och utbudskilometrar är relativt likartat. Å andra sidan kräver Kallhäll större mängd nyförvärv av fordon redan från start, då medelåldern där redan idag ligger en bra bit över 8 år (Nobina fick igenom en deal med SL att kunna räkna samman medelåldern med avtalet i Södertälje i nuvarande kontrakt).




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Blir vitena på missnöje högre nu i de framtida avtalen, jämfört med de nuvarande?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2015, 08:45:23 AM
Blir vitena på missnöje högre nu i de framtida avtalen, jämfört med de nuvarande?

I nuvarande finns det bara bonusmöjlighet för bättre kvalitet vill jag minnas (som lagts till genom tilläggsavtal). Det är ju de äldsta avtalen nu som sägs upp, där man hade med incitament från start - men då gällde det bara punktlighet.

Man har ju dock justerat från de absurda viteskraven i E20. Så nu är kraven lägre. För Järfälla Upplands/Bro ligger det på 7 miljoner per mätning (halvårsmätning) om man hamnar under 64 procents kundnöjdhet (som man ligger på idag).  Här ska man ju dock komma ihåg att det är ett litet avtalsområde. Så 14 miljoner (om man missar målet för både höst och vår, blir ju nästan 6 procent av intäkterna som går till vite i sådana fall. Från 2018 sätts också en ytterligare nivå där vite finns på 4 miljoner per halvår om man hamnar under 68 procent och från 2022 en ytterligare nivå på 3 miljoner om man hamnar under 72 procent.

I Södertälje ligger nivåerna från 68 på start och mellannivån ligger också något högre där. Å andra sidan hade man där 69 i senaste mätningen. Så det är inte lika kritiskt som för Järfälla/Upplands Bro

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Erling.L

till att behålla Södertälje och Järfälla

enligt vad Keolis gått ut med på Keonet har dom vunnit iaf
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

preacher

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ichessy

100 nya bussar med USB laddare. Har åkt moderna Volvo bussar på UL linje 874 mellan Västerås-Enköping och på SL linje 639 som har detta.  Undrar om de nya bussarna rör sig om Volvo regionalvagnar? Hur ser det ut med regionalkrav på busslinjer som tex 554, tas det bort vid den nya trafikstarten?
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 20 november 2015, 10:17:18 AM
100 nya bussar med USB laddare. Har åkt moderna Volvo bussar på UL linje 874 mellan Västerås-Enköping och på SL linje 639 som har detta.  Undrar om de nya bussarna rör sig om Volvo regionalvagnar? Hur ser det ut med regionalkrav på busslinjer som tex 554, tas det bort vid den nya trafikstarten?

Regionalkrav-begreppet används ju inte längre i upphandlingarna - men däremot använder man ju motsvarande krav för klass II bussar. Dessa gäller på 554, 557, 561 och 591.

Helt klart behöver man ju längre fordon och särskilt med tanke på det tryck som redan nu börjar bli på 567 även i rusningstid, så vore det nog ganska osmart att satsa på normalbusslängd. Dock är det ju många linjer med ganska högt tryck, så ur det perspektivet är det troligen smartare att satsa på ledvagnar än boggivagnar. Därtill också en del lokala linjer som går på sträckor där det är ganska trångt. Då effektiviteten här styrs så mycket av att man kan växla linjer i omloppen, så är det ganska viktigt att alla vagnar fungerar bra på alla linjer.

En del vagnar trafikerar ju i Stockholms stad också och där gäller ju kravet på styrande bakaxel om man ska ha 13,7 meters vagnar, vilket gör att vinsten blir mindre. Även om  det främst är ett produktionsavtal (70-30), innebär det ändå att man nog vill ha ledbussar, så att man inte behöver sätta in fler vagnar på grund av att man uppnår för många stående. (över 20 procent av ståplatserna). Eftersom man inte klarar detta på en rad avgångar idag, finns det nog anledning att satsa så mycket som möjligt på ledvagnar.

Och då brukar det ju vara Scania som gäller för Nobina. Särskilt som man väl kan samordna beställningen med nya vagnar till Södertälje, och där brukar ju Scania gärna bjuda till lite så att det kan gå Scania-vagnar där.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Magnus

Jag såg att linje 10 Kiruna-Luleå är ute på upphandling nu. Körs den trafiken fortfarande med godsbuss?

Patrik

Citat från: Magnus skrivet 19 december 2015, 11:54:11 AM
Jag såg att linje 10 Kiruna-Luleå är ute på upphandling nu. Körs den trafiken fortfarande med godsbuss?

Jodå.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

CW66

Upphandling Kalix Tätort
Inlämning 17/2 2016.

Avtalslängd 7+2 år - trafikstart 13/6 2016

Ålderskrav: Max 15 år
Låggolv: Ja
Motor: Euro 5
Generella krav: Buss 2014
Antal fordon: ca 2

Länstrafiken Norrbotten har ansvar, Kalix kommuns design på bussarna.

CW66

Linjetrafik Buss 2018 i Region Jämtland Härjedalen.
Länstrafiken i Jämtlands län AB, Östersund

Beskrivning
Linjetrafik med buss i följande kommuner i Region Jämtland Härjedalen:

Berg, Bräcke, Härjedalen, Krokom, Strömsund samt landsortstrafik i Östersund. Viss kommunöverskridande trafik är kopplad till trafikområdena. Tilldelning väntas ske i respektive område alternativt i kombination av dessa.

Omfattning på ovanstående trafik var för tidtabellperioden 2015 ca 5 800 000 vkm. Trafikstart är i samband med tidtabellperiod för 2019, dvs. 9.12.2018. Avtalstid är beräknat till ca 8 år.

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 15 februari 2016, 21:00:05 PM
Linjetrafik Buss 2018 i Region Jämtland Härjedalen.
Länstrafiken i Jämtlands län AB, Östersund


Ska vi gissa att det blir minst lika svårt att få in fler än ett (1) anbud som vid förra upphandlingsomgången :-)