Gamla Uppsala Buss garage

Startat av Bussmicke, 20 januari 2021, 17:30:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag gjorde ett besök så här på sluttampen och garaget snart stängs.















//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ah,fick du komma upp till takfönstren?/Ulf

Bussmicke

Övervåningen på A-huset (bild 4 och 5)

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#3
Litet återbesök på garaget idag före att uppleva lite trängsel..

















//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ska GUB bussarna flyttas till Nobinas anläggning?/Ulf

Ersa

Vad jag minns av depåplanerna så började väl planeringen och projekteringen väl de bägge UL-depåerna mer eller mindre samtidigt omkring 2010? Den nya UL-depån för de gröna bussarna ska väl ligga rakt norr om UL-depån för de gula bussarna, om jag minns rätt.
Egentligen är det rätt märkligt att grönbussdepån inte blivit klar och invigd för flera år sedan, med tanke på hur snabbt allt annat byggande gått i staden under 2010-talet. Den känns åtminstone fem år försenad. Vad är det som legat och bromsat i detta fall?

Jacob med C

Enligt CBR så är bussen stå ställd igen efter varit obesiktad sen 2016. Vad används 548 till?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Carl Eric

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 januari 2021, 18:31:59 PM
Ska GUB bussarna flyttas till Nobinas anläggning?/Ulf

Precis som Ersa skriver ska GUB flytta till en nybyggd depå som (snart) är färdig och som ligger bredvid den depå som Nobina använder. Det är Region Uppsala som äger båda depåerna så det finns väl någon poäng med att ha dem på samma ställe!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Oskar A

Citat från: Jacob med C skrivet 25 januari 2021, 07:49:50 AM
Enligt CBR så är bussen stå ställd igen efter varit obesiktad sen 2016. Vad används 548 till?

Vi kan dra den långa historien i kortfattad form...

Bussen är tillverkad hösten 1990 och började karriären som demobuss hos Scania. GUB köpte den 1994 och kom att under många år att använda den som skolbuss med fast chaufför. Runt 2004 sattes den in i vanlig linjetrafik och rullade så fram till 2007/2008 då den blev utbildningsbuss. Exakt hur länge utbildningen använde den och hur mycket ska jag låta vara osagt men den har stått vid uppställningen på Säbygatan sedan 2016 fram tills för några dagar sedan då man hämtade hem den till garaget. Har för mig att den bara gått runt 30-35 tusen mil då den sattes in i vanliga linjetrafiken 2004 men hur mycket den är uppe i nu är svårt att säga mer än att siffran vid senaste besiktningen 2015 inte är det egentliga miltalet.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

roggek

Ska depåområdet rivas för nya bostäder? (likt bostadsområdet "senapsfabriken")

Ersa

Jajamen. På nästan alla kvarter runtom gamla depån är det nu fullt med nya bostadshus. Vilken/vilka av de äldre byggnaderna som idag finns på området som eventuellt sparas och byggs om, återstår att se. Om det nu ens blir någon.

Citaro C2

En skola är det främst tänkt att byggas på tomten. Bra med tanke på att det behövs mer bostäder och skolor. Byggnaderna ser ju inget vidare roliga ut så de gör mig inte mycket om de får stryka på foten.

Citybus

Nice pics!

When I visited Uppsala in November, the new depot next door to Nobina was nearly ready, with contractors putting finishing touches to lighting columns and the car parking area.

I would say it would be ready very soon.


Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

kimpan

Helgen 5-6 Februari tas den nya Stadsbussdepån i Uppsala i bruk.... Lördag morgon går alla bussar ut från den nya depån....

Ersa

Citat från: Citaro C2 skrivet 25 januari 2021, 18:09:52 PM
Byggnaderna ser ju inget vidare roliga ut så de gör mig inte mycket om de får stryka på foten.

Jag menade mest att det fanns en debatt för sisådär tio år sedan om att vissa byggnader skulle behållas och byggas om. Verkstadslokalen närmast Strandbogatan, det som sitter ihop med kommunens Utbildnings- och jobbcenter, fanns det planer att göra till nån liten galleria för mindre företag, som kiosker mm, till de boende i de nya husen.