Ny Setra i Uppsala

Startat av Niklas Bygdestam, 23 juni 2017, 05:31:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

På Nobinas depå i Uppsala kan man se den här alldeles nya bussen. Det är en Setra :)



På håll ser den ut så här.



På lite närmare håll. Som synes är den så ny att den inte ens har fått några regskyltar. Dessutom känner jag ända fram dit jag står en doft av ny buss :D



Så här ser den ut från andra hållet. Som synes har den fått sitt nummer 3629. Alla UL-dekaler sitter också på plats. Det är bara regskyltarna som saknas :)



Och bakifrån ser den ut så här.

Hela tiden känner jag doften av ny buss. Det ska bli roligt när den sätts i trafik. Snygg är den också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Lövdahl

Hoppsan, köper Nobina Setra lågentre  :-[ :o
Sen vet jag personligen inte om jag tycker övergången mellan normal och låggolvet är så snyggt på utsidan...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Walter

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 juni 2017, 08:41:39 AM
Hoppsan, köper Nobina Setra lågentre  :-[ :o
Sen vet jag personligen inte om jag tycker övergången mellan normal och låggolvet är så snyggt på utsidan...

Jodå, både Varberg och Sörmland har också fått Setra på sistone.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 juni 2017, 08:41:39 AM
Sen vet jag personligen inte om jag tycker övergången mellan normal och låggolvet är så snyggt på utsidan...

Det beror ju på hur man som bussföretag valt att ha det. Nobina har uppenbarligen valt att inte strajpa/lacka upp ett svart fält i form av en mjuk snygg övergång, utan istället köra på "Lahti 402-stilen". ;)

Niclas Wennerlid

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2017, 12:35:57 PM
Det beror ju på hur man som bussföretag valt att ha det. Nobina har uppenbarligen valt att inte strajpa/lacka upp ett svart fält i form av en mjuk snygg övergång, utan istället köra på "Lahti 402-stilen". ;)

Är inte helt övertygad om att det ska ligga på bussbolaget att försöka täcka över en designmiss busstillverkaren gjort, det skulle nog Setra gjort bättre från början.
Har för övrigt svårt att avgöra om jag tycker Setran är snygg eller ful, den har detaljer som antingen är riktigt snygga eller riktigt fula.

// Niclas

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

eldani

Enligt transportstyrelsen hemsida så är den nu registrerad på Nobina i Uppsala från och med den 2017-06-22.

Ersa

#7
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 23 juni 2017, 12:50:00 PM
Är inte helt övertygad om att det ska ligga på bussbolaget att försöka täcka över en designmiss busstillverkaren gjort, det skulle nog Setra gjort bättre från början.
Har för övrigt svårt att avgöra om jag tycker Setran är snygg eller ful, den har detaljer som antingen är riktigt snygga eller riktigt fula.

Jodå, visst är det väl mycket upp till hur engagerad köparen är. De tyska och polska tillverkarna levererar det kunden har beställt, och beställer man inte ett svart fält nertill inunder de bakre fönstren så får man kanske inte detta heller.
Men säger man bara till, så får man uppenbarligen detta från fabrik, vilket köpare i Tyskland har fått:
https://www.setra.de/uploads/tx_templavoila/141107_pm_setra_780x520_56.jpg
https://www.mercedes-seite.de/wp-content/uploads/2016/11/16C888_02_D332214.jpg

Blir nog rätt snyggt i kombination med tonade rutor. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2017, 17:42:41 PM
Jodå, visst är det väl mycket upp till hur engagerad köparen är. De tyska och polska tillverkarna levererar det kunden har beställt, och beställer man inte ett svart fält nertill inunder de bakre fönstren så får man kanske inte detta heller.
Men säger man bara till, så får man uppenbarligen detta från fabrik, vilket köpare i Tyskland har fått:
https://www.setra.de/uploads/tx_templavoila/141107_pm_setra_780x520_56.jpg
https://www.mercedes-seite.de/wp-content/uploads/2016/11/16C888_02_D332214.jpg

Blir nog rätt snyggt i kombination med tonade rutor. :)


I det här fallet är det ju inte heller Nobina som bestämmer helt heller hur bussen ska vara lackad. Färgen är något som UL har bestämt. Och jag är inte säker på vad UL har att säga om man skulle ha detta svarta fält som finns på de länkade bilderna. Det är möjligt att de sagt ifrån för att det gula ska dominera och då medvetet sagt ifrån att det inte får vara ett svart fält under fönstren på detta sätt.

Det är ju rent allmänt så med länslack att inte bussens ägare har så mycket att säga till om här utan att det styrs istället från länstrafiksbolaget.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Nja, det känns långsökt att försöka skylla på huvudmännen när det gäller en sådan liten detalj. Hur som helst lär de väl skratta gott åt oss i Tyskland.  ::)

yngrot

Var in och kika på en sådan Setra på mässan i Göteborg upplevde förarplatsen som ganska trång
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Intressant! Tack för bilderna! Nobina har ju beställt en del tyska bussar senaste tiden. Är det slut på beställningar från Volvo (oich Scania) på ett tag?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Öden

Hej "

Vilken B 10M Säffle är det som syns på några bilder ?

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 26 juni 2017, 15:32:28 PM
Hej "

Vilken B 10M Säffle är det som syns på några bilder ?

Mvh Peter Ö



Jag anade att någon kunde komma med den frågan. Så i förberedande syfte tog jag bild på den med ;)

Så här ser den ut. Det är Swebus/Nobina 3747 med regnummer FPO 275. Bussen tillhör SvOf vilket är anledningen att den står uppställd där. Dessemellan står det bussar från SvOf på Nobinas depå i Uppsala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juni 2017, 17:28:43 PM

Jag anade att någon kunde komma med den frågan. Så i förberedande syfte tog jag bild på den med ;)


Farligt farligt att visa bilder där något skymtar. Då får man kommentar om de och inte det bilderna i huvudsak visar...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.