Huvudmeny

Fototips Uppsala

Startat av Ersa, 07 januari 2021, 01:00:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

SL 677 har drabbats av en lite annorlunda situation, jämfört med linjerna runtomkring den. Nobina Norrtälje och/eller TF/SL fick ingen dispens för Uppsala miljözon, så efter nyårsafton rullar nu enbart röda boggivagnar med euro6-motorer. Dvs nyare Scania och Volvo. Så ni fotografer i Uppsala som aldrig ser skymten av de röda bussarna har nu chansen.

De dåvarande blåa Volvo B9S i 739x-serien rullar idag på all annan trafik, så som 676, 639 samt då och då på linjer som 636 och 637. Om dessa blir konverterade till euro6 kommer de förmodligen att återinsättas på 677.

Lars-Håkan_E

UL sökte och fick dispens för Euro V fordon i nuvarande kontrakt t.om 30 juni 2022.

Även Västtrafik har fått dispens i Göteborgs stad och i Mölndals stad dock endast till halvårsskiftet 2021.

Buzzlover

Man kan ju undra varför SL inte fick dispens i Uppsala, för lite trafik med bara en linje?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 januari 2021, 09:37:31 AM
UL sökte och fick dispens för Euro V fordon i nuvarande kontrakt t.om 30 juni 2022.

Även Västtrafik har fått dispens i Göteborgs stad och i Mölndals stad dock endast till halvårsskiftet 2021.

Ska man tolka det som att de i Uppsala inte får flytta dit begagnade bussar med Euro V? Eller att trafiken till avtalsslutet kan framföras med Euro V oavsett vilka bussar som används? Inget problem vid nyanskaffning men kanske om det är kort tid kvar på avtalet och entrepenör behöver ersätta en havererad buss.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

I Uppsala län går allt efter förutbestämd plan, med dispens sökt i god tid, och där konverteringarna av gula euro 5-bussar till euro 6 drog igång i stor skala en bra bit innan nyåret. Detta har skett både i egna verkstäder samt externa fristående verkstäder i grannlänen. Allt verkar flyta på i samförstånd, och utan interna debatter om vem som ansvarar för vad.

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 07 januari 2021, 10:04:02 AM
Man kan ju undra varför SL inte fick dispens i Uppsala, för lite trafik med bara en linje?

Antal linjer är knappast en faktor. Snarare är det antalet fordon som åtgår till denna linje man räknar, samt konstaterandet att detta antal fordon överensstämmer med antalet euro6-bussar man redan har i sitt trafikområde. Kan man uppfylla miljökraven på detta sätt, finns det ju egentligen inga skäl att bevilja dispensen.
Att samma dispens beviljades för UL-trafiken har säkerligen mycket med att göra just att man samtidigt lovade att snabbt börja konvertera vagnparken, vilket också skedde.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 07 januari 2021, 10:21:06 AM
Ska man tolka det som att de i Uppsala inte får flytta dit begagnade bussar med Euro V? Eller att trafiken till avtalsslutet kan framföras med Euro V oavsett vilka bussar som används? Inget problem vid nyanskaffning men kanske om det är kort tid kvar på avtalet och entrepenör behöver ersätta en havererad buss.

Det finns säkerligen en hel del linjer och omlopp runtom i länet som aldrig kommer in till Uppsalas innerstad och dess miljözon. Om nyinflyttade bussar nu inte är tillåtna i miljözonen går det säkerligen att hålla dem på såna landsbygdsomlopp.

homer

billigare för Nobina att lacka b9:orna gula än att bygga om motorerna  :P

Buzzlover

Nästan ;D
Nejmen linjen är ju fortfarande SL:s så om dom inte återinför 807:an så blir det svårt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Nu är konverteringen av 739x-ledvagnarna tydligen genomförda, och så fort de är miljözonsgodkända på papperet, återvänder de alla till 677. Hoppas alla intresserade fotografer hunnit få alla sina bilder på de röda nu.

homer

Jag undrar varför Nobina inte bytte b9orna med Tyresös blåa Citywide, dessa är väl Euro 6 och Tyresö-Gullmarsplan behöver inte miljöbuss så b9:orna skulle funka fint där, dessutom finns redan samma vagntyp inom området, det enda negativa skulle väl varit att Norrtälje inte har några Citywide Ledbussar sen tidigare

Ulf Berlin

Blåbussar på 636 el 637 hade också varit kul att få se ;)/Ulf

Ersa

De blå har rullat för fullt på såna linjer ända sedan 1 januari, men det gäller ju för de nyfikna att ta sig ut, och få med sig kameran. Snart är det över.