Jultankar - inte så allvarliga...

Startat av WalleW, 23 december 2017, 15:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Så är det dags igen!
Julen är här med allt vad det innebär, och det kan ju vara väldigt olika beroende på vem man är.

Till skillnad mot förvånansvärt många av dagens unga är jag tillräckligt allmänbildad för att veta varför vi egentligen firar jul, men med åren har jag ändå blivit allt mer lik tv-Gustav Svensson i Vivalla.
Han håller hårt på traditionen att under julen, och särskilt då på julafton, ska allt vara som det som det alltid har varit alla föregående julaftnar. Allt ska vara som vanligt och det är det som är meningen med att vi firar jul...

Att det är Jesu födelse vi firar under julen vet ändå de allra flesta av oss som har kommit lite till åren. Icke desto mindre kommer platsen för denna tilldragelse ändå upp till diskussion ibland, men jag är inte tillräckligt initierad för att kunna avgöra vederhäftigheten i de alternativ till Betlehem som framförs då.
Våra närmaste grannar i väster är i alla fall tvärsäkra på att Jesus inte föddes i Norge eftersom man håller det för helt uteslutet att det kunde ha kommit tre vise män öster ifrån...

De tre vise männen har då och då också blivit ifrågasatta av några övermätta och lagom förfriskade julfirare som i juleljusens sken och värme luftat en oanad filosofisk talang.
Det kanske kan vara fråga om en tidig felstavning, och att det egentligen skulle vara tre icke ordinarie män...

/   M v julh   Walle