SL H31 vid Nybroplan för 53 år sedan

Startat av Gunnar D, 12 juni 2020, 11:38:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H31 5613 m.fl. vid Nybroplan 12 juni 1967 dokumenterad med den då nya Fujichromefilmen.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt mycket trevliga fotografi, knappt tre månade kvar till Dagen H, förutom trevliga bussar och spårvagnar en hel del intressanta bilar VW bubbla med soltak, Ford Taunus 63-64, är det en Citroen DS bakom den?, Austin Maxi och Duett.
Mvh zjbus

roggek

Underbar färgglad bild. Var Stockholm färggladre förr? Blå spårvagnar, röda bussar...
Själv låg jag i min mammas mage vid tidpunkten så jag kan inte uttala mig... ::)

Ulf Berlin

#3
Det är ju samma som nu ;)/Ulf




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

roggek

Idag ser samma fotovinkel i Google maps ut så här, så det stämmer nog med blå spårvagnar och röda bussar :)
Lite mera plast är fordonen gjorda utav idag dock ;D

zjbus

Färgen på fordonen är den enda likheten i övrigt så var det bättre på 60-talet. Det är inte så lite mera plast på fordonen i dag, det är ju i stort sett bara ömtålig plast som har ersatt riktig plåt och krom, tråkig utveckling.

Nico

Citat från: roggek skrivet 12 juni 2020, 18:14:31 PMUnderbar färgglad bild. Var Stockholm färggladre förr? Blå spårvagnar, röda bussar...

Trots att halvsekeldagen ligger och väntar lite runt hörnet så var det  här före min tid med...  :)   Hur som helst så tror jag du har rätt. Förr fanns det mera fäger och variation. Nya bilar började komma i alla möjliga kulörer då man mera bara köpte vad som fanns snarare än specade en beställning. Runt om fanns det neonljus, reklamtavlor och annat färgglatt medan bussar, spårvagnar, polisbilar hade sina egna färger och variationer på dekor... liksom även många företag och myndigheter mm. hade på samma vis.

I dagens läge har mycket istället blivit ruskigt likriktat. De flesta som beställer en ny bil specar den normalt i vitt, svart, silver eller mörkgrå alternativt mörkblå metallic. Allt annat verkar ses som avvikande och sannolikt även senare som iskallt på begmarknaden. Neonljus och annat har ersatts av ljusskåp och elektroniska billboards som visserligen är informativa, men ack så tråkiga. Bussarna håller dock oftast fortfarande fast vid egna avvikande färgsättningar medan både spårtrafikfordon, polis etc. numera är i grunden vita (eller metallrena)  med mindre olikfärgade partier/dekaler. Trafikbolagen själva har oxå numera oftast (när de pratar företagsfärger) vitt som grundfärg och sedan duttar de på med lite spygrönt, turkos eller annat för att skapa en profil. Övriga företag och myndigheter i stort har upphört med egna fordonsflottor och vänder sig i många fall sedan även till samma fåtal leverantörer vars fordon även de i många fall är vita i grund och med lite stripning. Allt för att det ska kosta så lite som möjligt.

Det sista är visserligen förståeligt, men samtidigt är det ändå lite trist. Speciellt som ingen verkar våga sticka av även det i vissa fall finns möjlighet och t.o.m med behov.. Här har vi ju tidigare nämnt t.ex. SL som numera satsar på enhetlighet för samtliga trafikslag. Färgerna man väljer blir dock gråsvart och vitt vilket vi haft uppe tidigare... Även busstrafikens hållplatstopptavlor kommer få samma utseende, om än att det lyckades att tjata till sig en smal röd rand mitt på mellan det gråsvarta och vita. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gunnar D

#7
Citat från: roggek skrivet 12 juni 2020, 18:14:31 PM
Underbar färgglad bild. Var Stockholm färggladre förr? Blå spårvagnar, röda bussar...
Själv låg jag i min mammas mage vid tidpunkten så jag kan inte uttala mig... ::)

Fujifilmen på 100 asa gav inte så naturtrogna färger tyvärr. Skanning och bearbetning var inte helt lätt. Riktigt så färgglatt var nog inte Stockholm 1967.

/Gunnar

Ulf Berlin

Vilket konstigt typsnitt på bokstäverna i ditt inlägg,Nico ???/Ulf

Nico

Satt och lekte lite med typsnitt och glömde att ta bort det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Railmaster

Citat från: Gunnar D skrivet 13 juni 2020, 18:34:37 PM
Fujifilmen på 100 asa gav inte så naturtrogna färger tyvärr. Skanning och bearbetning var inte helt lätt. Riktigt så färgglatt var nog inte Stockholm 1967.

/Gunnar

Nä men just här vid Nybroplan så kryllar det år 2020 trots Nicos tankar av riktigt blå spårvagnar och väl så röda bussar!
En plats som i allt väsentligt är oförändrad idag till såväl form, funktion som innehåll idag! Undantaget 8:ans spår upp mot Sillbullegatan dårå...