SL 5038

Startat av Hasse L, 23 maj 2020, 18:00:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Det var sista söndagen i januari och ljuset medgav inte så många fotomöjligheter. Men det var också sista dagen med busstrafik från närkommunerna i nordost in till centrala Stockholm. Dagen därpå var tunnelbanan förlängd från Universitetet till Mörby och busslinjerna avkortade till Danderyds sjukhus.

5038 kommer tom från Jarlaplan för att börja lasta på Sveavägen vid T-station Rådmansgatan.

HXP 259 - Volvo B58 / Wiima 1975 - SL H57 5038.

Mikael T Nilsson

#1




Tack för en mycket trevlig bild och dokumentation! Linje 614 mot Grindtorp. Jag minns att jag har en del tidtabeller från denna tid, men lyckas inte hitta den tidtabell som gällde för just linje 614 vid fototillfället. Jag hittade dock tidtabellen för linje 601/690 som började gälla när T-banan till Mörby invigdes 31/1, se ovan.

Förmodligen trycktes tidtabellen i rött/rosa då den började gälla mitt i en tidtabellsperiod. Vintertidtabellerna som gällde höst-vinter-vår trycktes vanligtvis i blått eller svart medan sommartidtabellerna trycktes i grönt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 23 maj 2020, 18:00:40 PM
Det var sista söndagen i januari och ljuset medgav inte så många fotomöjligheter. Men det var också sista dagen med busstrafik från närkommunerna i nordost in till centrala Stockholm. Dagen därpå var tunnelbanan förlängd från Universitetet till Mörby och busslinjerna avkortade till Danderyds sjukhus.

5038 kommer tom från Jarlaplan för att börja lasta på Sveavägen vid T-station Rådmansgatan.

Måste ge en eloge till dina bildkompositioner med fin stadsmiljö (lite gata och mycket hus)!

Mvh Gunnar

david96

Den busslinjen som går mellan Danderyds sjukhus-Rosengården i Vallentuna just nu (idag) är linje 610.

Hasse L

Mystiskt att det står från 31/1 på 601'ans tabell. Jag hittar inte heller 614's tabell, men väl den föregående som rubriceras 22/8 1977 - 29/1 1978. Nu hittar jag också tabeller för 601: En med svart tryck från 30/1 och den med rött också. Några turer från Rosengården m-f mellan 7.40 och 8.28 har tillkommit! Det kan man inte ha ordnat på en dag. Troligen fanns inte tabellen från 30/1 tillgänglig särskilt länge. Jag körde 607'an den 28/1 (vagnar 4583, 4928 och avlösningsbuss 6193) och kan ha kommit åt den kortlivade tabellen för 601 i garaget då.  /Hasse

Mikael T Nilsson

Hej,

Intressant! Undrar om man körde parallellt med buss och t-bana från stan de första dagarna som en extra försiktighetsåtgärd om t-banan inte skulle fungera.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Man körde ju inte linje 47 parallellt med Djurgårdslinjen, så svårt att tänka sig att nån parallelltrafik skett efter andra spårinvigningar.

Hasse L

Omläggningen skedde väl 30/1?
/H

Leyland

Invigningen var, enligt min minnesbild då jag närvarade och åkte med invigningståget till Liljeholmen, söndagen den 29 januari.

Rimligt och rätt torde då vara att linjeomläggningen av bussarna skedde från den 30/1. Jag får vid tillfälle djupdyka i arkivet, för någonstans har jag informationsfoldrarna.

Kan det helt enkelt inte vara ett tryckfel på den röda tidtabellen?

Mikael T Nilsson

Hej,

Då måste det handla om ett feltryck i den röda tidtabellen. 30/1 1978 borde vara det korrekta startdatumet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Morgontrafiken glesas ut alldeles för tidigt i den 'svarta' tabellen. Den 'röda' var säkert den riktiga. För tydlighetens skull fick den ett senare datum. /H

Mikael T Nilsson

Tack! Det är nog förklaringen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.