På förekommen anledning.....

Startat av Nicklas Vasa, 06 augusti 2007, 10:03:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Bussmicke

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Är det inte illa nog det som hänt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Skulle ju i så fall vara intressant att veta vad du har för horn i sidan på det företaget (de är ju bara Veolia som finns idag).
Spontant får ja ju känslan att du fått sparken eller möjligen nekats anställning.  Tycker i vilket fall som helst att sådant är hemskt ovidkommande för oss andra här på Bussnack. Har du kritik mot företag som kräver att du skriver som du skrev, så tycker jag du ska låta bli att skriva alls.

Har för egen del varit anställd där och fann det som en synnerligen seriös arbetsgivare och det är ju som vi alla vet även en av de klart bästa trafikoperatörerna i den storleksklassen.

/Leif D
;-)

Nicklas Vasa

Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Leif D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Nåja, de va ju en lagom seriös kommentar tycker då jag.  Tack för det, nu vet man på vilken nivå du finns allafall.
;-)

Leif D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:36:29 AM
Du vet väl inte vad jag har gått igenom ?

Nej, men eftersom du skrev Linjebuss, så lär det ju vara ganska länge sedan. Tycker nog det skulle va läge att glömma och gå vidare.
F.ö. så tycker ja ju inte det är särskilt okej att spy personlig galla över f.d. arbetsgivare (eller va de nu var) här på Bussnack.
;-)

Nico

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Tja, får ju stå för dig. Själv anser jag (och faktiskt många av kollegorna på Råsta och även bland de f.d. på Kallhäll) att LB/Connex/Veolia har varit en ganska schysst arbetsgivare. Troligen i princip vare sig bättre eller sämre än någon annan. Om du nu fått livet förstört så är det dock tveksamt att man bara ska lasta arbetsgivaren för det.

4964 kommer jag däremot att sakna. Det var goa vagnar att köra.  :'(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nicklas Vasa

.....ska berättas att Linjebuss var en av dom drivande krafterna till att upphandlingar kom till stånd i Sverige, Man var med första gången i Kalmar och delade på trafiken, man var med andra gången i Dalarna och delade på trafiken, man gick ut offentligt och sa: "-vi ska växa främst på Swebus bekostnad". Också har vi fått det samhället vi har idag, vi vore idioter om vi förlät dom, när dom förstört allt det som våra föräldrar kämpade för.

Staffan Sävenfjord

Inte alls. Upphandlingar kom i gång som en följd av länshuvudmannens inträde på marknaden. Linjebuss hade ingen möjlighet att vara mer drivande än något annat bussbolag.
Skall du föra en personlig vendetta mot Linjebuss/Connex/Veolia Transport så får du nog hitta ett annat forum.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Jag har svårt att tro att Linjebuss agerande bidrog till att införa upphandlad linjetrafik i Sverige. Så hade skett oavsett marknadens aktörer därför att EU kräver offentliga upphandlingar av all offentlig verksamhet över ett visst belopp. Jag tror snarare att det handlade om att Linjebuss, precis som Telia och SAS, insåg de förändringar som var i antågande och agerade utifrån det. Bättre att försöka agera än att reagera. Nu kan vi alltid diskutera hur bra eller dåliga dessa företag lyckats (det finns nog ungefär nio miljoner olika åsikter om det), men utifrån min kunskap om telekom- och flygbranscherna kan vi nog konstatera att om Telia och SAS inte agerat hade nog deras läge varit betydligt sämre än det är idag. Sannolikt hade åtminstone en av dem varit uppätna vid det här laget. I sammanhanget måste vi ju också konstatera att Linjebuss faktiskt blev uppätna, trots sitt agerande.

Upphandlingarnas för- och nackdelar i sig kan också diskuteras. Nu jobbar jag i andra branscher, men även där förekommer upphandlingar och även där är de ett gissel, om än av delvis annan art än i bussbranschen. Själva upphandlingarna i sig är egentligen inte problemet utan det faktum att åtminstone offentliga instanser mer eller mindre tvingas ta det billigaste budet samt att det gått troll i s.k. ramavtal vilket faktiskt låser upp marknaden och minskar antalet aktörer, premierar de stora och får marknaden som helhet att "stelna". Det sistnämnda ger inte långsiktigt bra effekter eftersom det tenderar att höja priserna succesivt, minska effektiviteten och skapa maktstrukturer som kanske inte är önskvärda eller förutsebara.

Beträffande bussbranschen lider den, förutom ovanstående och liksom många andra branscher, av det faktum att det finns för få svenskar som är i stånd att ta ett långsiktigt ägande. Svenskar har historiskt sett inte tillåtits bli så rika eftersom alla ska ha det lika. En av effekterna av detta ser vi i dagens kvartalsekonomi där det bara finns ett fåtal, typ Kamprad, H&M Persson och Wallenberg, som har det kapital och den industriella vilja som krävs för att starta/köpa och äga och långsiktigt driva verksamheter som inte ger omedelbar hög avkastning eller som är styck- och säljbara med vinst. Därför kliver ett fåtal större, utländska aktörer in på marknaden och vips försvinner en stor del av den svenska kulturen, inflytandet och marknaden stelnar. Man kan också filosofera över om det är bättre för ett f.d. kommunalt bussbolag att ägas av norska staten eller ett investmentbolag än vad det var att ägas av kommunen, eller kanske av en svensk ägarfamilj (om sådana funnes).

Även om jag inte känner till just din bakgrund, men möjligen kan gissa mig till den, tycker jag du gör dig själv en otjänst genom att "hata" Linjebuss för något som hänt tidigare. Just Linjebuss betraktar jag som en av de stora förlorarna på den svenska bussmarknaden, dels genom att de köpts ut från marknaden och dels genom att de faktiskt inte klarat av att behålla mycket av den trafik de vunnit eller hade tidigare, inte minst i Stockholm.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Linjebuss var inte pådrivande när det gällde upphandling inom bussbranschen. Däremot måste man säga att de var det när det gällde tågbranschen. Det var Linjebuss som genom sitt dotterbolag Linjetåg var de första som på allvar hade ett koncept som kunde konkurrera med SJ. Något som säkert också bäddade för BK Tåg. Nu dröjde det rätt länge innan Linjebuss fick någon tågtrafik och då var det Roslagsbanan.
Men med visst fog kan man kanske säga att upphandlingsförfarandet inom järnvägen inte kommit i gång så snabbt om inte Linjebuss varit. Så länge det bara fanns SJ att handla av fanns det ju ingen större anledning att upphandla. Linjebuss intåg (obs!) kom också att nyttja Blekinge kustbana, där SJ skrev ett kontrakt på 15 år som innebar ett kraftigt underbud i avsikt att slå ut Linjebuss. Kontraktet blev gamla affärsverket SJ:s öde, och det var också en kraftigt bidragande orsak till att SJ AB fick ekonomiska problem något år efter bildandet.
Detta är inte menat som någon negativ kritik av Linjebuss utan precis tvärtom. Och jag ber om ursäkt för att det blev så mycket tåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Jag säger inte att Linjebuss bär hela skulden, men dom var snabba att roffa åt sig.....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:13:24 PM
Jag säger inte att Linjebuss bär hela skulden, men dom var snabba att roffa åt sig.....

Roffa åt sig? Vid en upphandling går budet till den som lägger bästa budet. Oftast liktydigt med att de är billigast. Sedn kan man ju undra om Linjebuss bud alltid var särskilt väl genomtänkta. Men det är en kritik som man också kan rikta mot Swebus, Busslink och Arriva. Samt diverse kommunala bussbolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Jag tycker bara att det är fel att upphandla trafik så som sker idag, "direktörernas lekstuga" och ibland verkar det som att det byts körningar mest för att slippa dela ut guldklockor till personalen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 17:47:26 PM
Jag tycker bara att det är fel att upphandla trafik så som sker idag, "direktörernas lekstuga" och ibland verkar det som att det byts körningar mest för att slippa dela ut guldklockor till personalen.

Det må du gärna tycka och du får säkert också en hel del medhåll om detta. Men du började med att anklaga Linjebuss för att ha varit pådrivande. Det var de inte. Linjebuss hade att välja på att spela med i spelet eller att lämna spelet. De kan väl knappast klandras för att de valde som de gjorde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)