Bilder från Rjukan i Telemark

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 juli 2007, 17:57:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hans Fredriksson efterlyste bilder från Rjukan på Vägforum. Men de hör hemma mer här, tycker jag.
Händelserna i Telemark i trakten av Rjukan kan ha fått stor betydelse för andra världskrigets utgång. I Vemork utanför Rjukan tillverkades salpeter och som biprodukt fick man tungt vatten. Detta skiljer sig från vanligt vatten genom att det har den kemiska formeln D2O och innehåller således tung väte, deuterium i stället för vanligt väte. Vattnet är något tyngre än vanligt vatten, H20.
Här är en bild på fabriken:


Nu var det så att Hitler var ute efter tungt vatten för att kunna konstruera en atombomb. Han rekvirerade därför att par tankvagnar med sådant. Dessa skulle färjas över med ångfärjan M/F Hydro:


Men några norska motståndsmän lyckades aptera sprängladdningar ombord på färjan och den sjönk mitt ute på den djupa Tinnsjön och kör man riksväg 37 kan man se ett minnesmärke mittemot där detta hände. I efterhand har värdet av motståndsmännens insats ifrågasatts, eftersom det antagligen gått att konstruera en atombomb även utan tungt vatten. Men det visste de ju inte då.


Händelserna finns skildrade i två långfilmer. Bäst tycker jag är den norska "Kampen om tungvannet" som bygger på Knut Haukelis bok "Sabotörer i frihetskamp". Haukeli var själv en av dessa sabotörer. Men det finns också en amerikansk film med Kirk Douglas i huvudrollen: "Hjältarna från Telemark".
Här är en bild på den bevarade systerfärjan till M/F Hydro:


Färjetrafiken på Tinnsjön är sedan juli 1991 nedlagd. Men från 1985 transporterade den enbart gods. Det var till och med en tågfärja, som förstås också tog bilar. Men den privata järnvägen mellan Mæl och Rjukan är nedlagd och det finns heller inget behov av att färja över vagnar. Bilarna kör på den nybyggda väg 37 utmed sjön.
Men den sista färjan, M/F Storegut från 1956, ligger upplagd vid Tinnoset.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erol

Trevliga bilder och väldigt trevligt reportage om detta.

Hans Fredriksson

Jag fattade mig lite kort. Jag menade om Du skulle ta vägen via Telemark vid nästa resa till Norge.

Skitsamma, nu fick jag se det jag ville se och det tackar jag dig för Staffan.

Sverige byggde en tungvattenreaktor för att kunna framställa vapenplutonium för framtida kärnvapen.
Jag har en lite historia om detta här:
hem.bredband.net/b572399/marviken/index.htm

//Hans

Björn Forslund

Kul att se bilderna. på 90-talet åkte vi med vår gamla Scania BF över Gaustatoppen och rullade ner mot Rjukan med osande bromsar...Givetvis besökte vi Vemork och besåg resterna av tungvattenanläggningen. Som Staffan skriver, var värdet av sänkningen av Hydro tveksamt. Tungvattnet skulle skeppas över havet också, Det trista var att en stor mängd civila norrmän omkom när bomben exploderade, och färjan snabbt sjönk. Ombord lär det ha funnits endast en enda tysk soldat som vakt. de motståndsmän som placerade bomben lär ha fått gå under jorden, då anhöriga till de omkomna norrmännen (flera kvinnor och barn bl a) gärna ville ha tag i dem.
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2007, 21:17:48 PM
Kul att se bilderna. på 90-talet åkte vi med vår gamla Scania BF över Gaustatoppen och rullade ner mot Rjukan med osande bromsar...Givetvis besökte vi Vemork och besåg resterna av tungvattenanläggningen. Som Staffan skriver, var värdet av sänkningen av Hydro tveksamt. Tungvattnet skulle skeppas över havet också, Det trista var att en stor mängd civila norrmän omkom när bomben exploderade, och färjan snabbt sjönk. Ombord lär det ha funnits endast en enda tysk soldat som vakt. de motståndsmän som placerade bomben lär ha fått gå under jorden, då anhöriga till de omkomna norrmännen (flera kvinnor och barn bl a) gärna ville ha tag i dem.
/Björn

Givetvis förstod motståndsmännen att bomben skulle drabba besättningen. I den norska filmen kan man se hur en av sabotörerna pratar med en ur besättningen och frågar honom om han skall vara med i kväll.
- Nej, jag går av nu, blev svaret.
Moståndsmannen kramade i glädjen om honom.
Men ingen skugga över motståndsmännen. De gjorde naturligtvis vad de trodde var det rätta för att rädda världen. Och man behöver ju inte mycket fantasi för att föreställa sig vad som hänt om Hitler kommit över en atombomb.
Även tyskarna jagade förstås motståndsmännen. En av dem lyckades fly över fjället och klarade sig trots att 1 000 tyska soldater förföljde honom. Men tyskarna var urusla på skidor...
Och av de flesta - även norrmän - hyllades motståndsmännen som hjältar, som naturligtvis också riskerade sitt eget liv.
Glömde nämna att den gamla fabriken i Vemork numera är industrimuseum. Givetvis uppmärksammas också motståndsmännens kamp och Hydros sprängning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tyvärr var det inte bara besättningen som drabbades, färjan hade även många civila passagerare.
Byggnaden som Staffans bilder visar är kraftverket. Tungvattenanläggningen låg framför, parallellt med kraftverket. Processen att framställa tungt vatten krävde mycket ström, därav läget. Tungvattenanläggningen jämnades sedan med marken. Endast planen framför krafverket visar var den fanns. Där finns även en minnessten.
/Björn

Hans Fredriksson

Frågor:
Bilden på salpeterfabriken enl bildtexten. Är inte det kraftstationen som försåg salpeterfabriken med elektrisk ström?
Salpeter som är "N:et" i NPK gödselmedel som Hydro är stora tillverkare än idag. Pågår fortfarande salpeterproduktion på platsen. Kraftstationen upphörde tydligen 1971.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2007, 21:51:33 PM
Tyvärr var det inte bara besättningen som drabbades, färjan hade även många civila passagerare.
Byggnaden som Staffans bilder visar är kraftverket. Tungvattenanläggningen låg framför, parallellt med kraftverket. Processen att framställa tungt vatten krävde mycket ström, därav läget. Tungvattenanläggningen jämnades sedan med marken. Endast planen framför krafverket visar var den fanns. Där finns även en minnessten.
/Björn


Krig är alltid grymt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#8
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juli 2007, 21:51:59 PM
Frågor:
Bilden på salpeterfabriken enl bildtexten. Är inte det kraftstationen som försåg salpeterfabriken med elektrisk ström?
Salpeter som är "N:et" i NPK gödselmedel som Hydro är stora tillverkare än idag. Pågår fortfarande salpeterproduktion på platsen. Kraftstationen upphörde tydligen 1971.

Ja, det är kraftstationen och inget annat på bilden och det är här det i dag är industrimuseum. Salpeterfabriken lär vara riven. Den bombades under kriget men byggdes då upp igen. Men från 1960 flyttades produktionen successivt till Porsgrunn.
Norsk Hydro var orsaken till att Rjukan en gång byggdes i en trång dal, där solen inte når över fjälltopparna under fem vintermånader. Norsk Hydro är dock inte så populära i dag, och Rjukan ger ett ganska slött intryck. Turismen ger dock jobb och inkomster.
När jag letade efter de här uppgifterna fann jag att vid attentatet mot M/F Hydro omkom 14 norrmän och 4 tyskar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)