Norrlandsväxel och avgasbroms

Startat av Stefan P, 26 juli 2011, 15:01:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

När fanns Norrlandsväxel på bussarna och när försvann det?

Det fanns en avgasbroms som fungerade att man trampade på en pedal i golvet och ströp motorn ?


mvh Stefan P

Björn Forslund

Norrlandsväxeln var en tvåväxlad bakaxel, och den försvann väl med B58:orna när de ersattes av B10M

Bussföraren

Norrlandsväxeln försvann i o m att B58 ersattes av B10 1980/81

Avgasbroms används ju fortfarande även om det var ett antal år sedan man kunde få separatmanövrerad sådan med fotströmställare

Mats Karlsson

Avgasbromsen hade en ganska svag bromsverkan och fungerade därför som bäst endast vid högre motorvarvtal. Med dagens lågvarviga motorer är den nästan utan värde, jämfört med dagens hydrauliska retardrar som är oerhört effektiva.

yngrot

Avgasbromsen var inte bra att använda i halka det vet jag fick motorstopp i en nerförsbakce när jag använde den men som tur var sluta det bra ändå trots en skarp kurva
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tommy H

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2011, 21:01:28 PM
Avgasbromsen var inte bra att använda i halka det vet jag fick motorstopp i en nerförsbakce när jag använde den men som tur var sluta det bra ändå trots en skarp kurva

Känner igen det där. Gjorde en körning med försvarets 13023 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=15491) sommaren -99 från Linköping via Växjö till Ronneby, och i en av E4:ans alla nerförsbackar mellan Gränna och Huskvarna hängde sig avgasbromsen vilket gjorde att bussen fick motorstopp. Med motorn avstängd fungerar ju varken styrning eller bromsar men med hjälp av passageraren längs fram lyckades jag hålla bussen kvar på vägen och fick till slut stopp på den genom att dra i parkeringsbromsen när hastigheten sjunkit en bit under 30 km/h. Någon meter till och bussen hade gått rakt in i vägräcket och kanske fortsatt ner mot Vätterns vatten...
Efter att vi brutit huvudströmmen gick bussen att starta igen och felet uppstod aldrig mer under det dryga halvår jag körde just den bussen.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Knut

Man fikk da B10M med 2 speed. Så Norrlandsväxelen ble med längre enn B58. I instruksjonsboken på B10M var den også nevnt som Norrlandsväxel
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bussföraren

Citat från: Knut skrivet 26 juli 2011, 22:42:16 PM
Man fikk da B10M med 2 speed. Så Norrlandsväxelen ble med längre enn B58. I instruksjonsboken på B10M var den også nevnt som Norrlandsväxel

Levererades verkligen "Riktiga" B10M med K19 låda o tvåväxlad bakaxel?, för kombinationen ZF680 (6 vxl utan split)  och 2 växl bakaxel har ju aldrig förekommit.

Däremot var det ju många som i begynnelsen trodde att det fortfarande var dubbelväxel i bakaxeln på B10M med ZFS680, men här påverkar ju vippbrytaren inte bakaxeln utan splitdelen i huvudväxellådan.

Knut

Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 22:46:20 PM
Levererades verkligen "Riktiga" B10M med K19 låda o tvåväxlad bakaxel?, för kombinationen ZF680 (6 vxl utan split)  och 2 växl bakaxel har ju aldrig förekommit.

Däremot var det ju många som i begynnelsen trodde att det fortfarande var dubbelväxel i bakaxeln på B10M med ZFS680, men här påverkar ju vippbrytaren inte bakaxeln utan splitdelen i huvudväxellådan.
Aksepterer om jeg tar fel. Kjenner ikke oppbyggingen av systemet.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Fikman


Avgasbrom och norrlandsväxel var igentligen en rätt bra kombo, såg man att man hade en långflack utförslöpa så motorbromsa man ner litegranna sen gick man ner på lågen så man fick upp varven på motor och sen höll man den på avgasbromsen.

yngrot

Fikman: instämmer att de  var bra dock inte i halka.. men det är en annan 5a..På B10M kunde man ej få Wilson med norrlandsväxel tyvärr det togs fram 5vxl som inte var lyckad
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina