Huvudmeny

Biltullar i Sverige

Startat av Fredrik W, 23 januari 2012, 10:41:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

I de biltullar vi har i Sverige (mer kända under täcknamnet "trängselskatt") så är utländska fordon undantagna. Detta är för mig en gåta. Finns det något annat exempel i världen där enbart landets egna bilister måste betala? Vet någon motiven till varför det är upplagt på detta vis?

1896

Måste väl isåfall bero på att det blir för krångligt att debitera dessa ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 januari 2012, 16:55:25 PM
Måste väl isåfall bero på att det blir för krångligt att debitera dessa ?  ???

Jovisst är det orsaken. Det är också svårt att spåra ägaren om det är en utlandsregistrerad bil. Det är få länder om ens något som har lika stora möjligheter som Sverige att spåra ägaren till ett fordon. Dessutom finns det ingen infrastruktur utomlands för att betala in avgifterna. I Sverige kan du ju göra det över hela landet hos t ex Pressbyrån.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

frigge

Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:36:00 PM
Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter

De har kort sagt ett annat system för att ta upp avgiften. Jag har alltid betalat för mig när jag kört genom norska vägtullar men jag vill minnas att det är ganska dyrt om man kör igenom i Norge utan att betala. Det är dock i regel rätt lätt att göra rätt för sig i Norge. Lika lätt är det inte i Sverige.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

frigge

De automatiska tullarna i oslo (och bergen och ett par ställen till) kan man betala på nån mack. Men det är inte dyrare att vänta på fakturan enligt dom på macken, och enligt mina fakturor har dom rätt.
Och dom hittar mig trots att jag inte har norskreggad bil

Mr G

I Stockholm ser man dagligen rätt många utlandsregistrerade bilar som tillhör hantverkare, och det rör sig definitivt inte om enstaka bilar.  I första hand kommer dessa från någon av Baltstaterna eller Polen. Känns som att det börjar bli dags att kräva in skatt från dessa också.
吉先生

Fredrik W

I t ex Spanien och Frankrike har de ju riktiga tullar med bommar. Där kommer ingen igenom utan att betala. Det är dock inget system jag skulle vilja ha här. Men som sagt, kan de driva in avgifter i Norge från utlänningar enbart baserat på registrerade passager, borde man väl kunna det här också.

Lars-Håkan_E

#8
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2012, 18:44:25 PM
Jovisst är det orsaken. Det är också svårt att spåra ägaren om det är en utlandsregistrerad bil. Det är få länder om ens något som har lika stora möjligheter som Sverige att spåra ägaren till ett fordon. Dessutom finns det ingen infrastruktur utomlands för att betala in avgifterna. I Sverige kan du ju göra det över hela landet hos t ex Pressbyrån.

I Stockholm kan du numera bara betala genom bankgiro eller plusgiro, förutom autogiro.
Det skickas ut en faktura automatiskt månadsvis.

Det norska systemet är inte lika automatiserat utan där behandlas Svenska o Danska skyltar manuellt, utomnordiska skyltar "kastas" även här (numera)

Fredrik W

Ställde frågan till Transportstyrelsen och fick följande svar:

Trängselskatt är en skatt och inte en avgift som i andra länder (bland annat Norge). Så som den svenska lagstiftningen ser ut idag får inte utländska fordon beskattas i Sverige. Vi använder dessutom det svenska vägtrafikregistret för att identifiera ägaren och där finns endast svenska fordon med. När trängselskatt infördes i Stockholm var den utländska andelen fordon så pass liten att det inte gav någon större effekt på trängseln att omfatta även dessa, till den kostnad som det skulle innebära. I Göteborg ser det annorlunda ut, där är andelen utländska fordon betydligt högre. Därför har regeringen startat en utredning som ska titta på om och i så fall hur utländska fordon kan få betala trängselskatt/avgift. Utredningen beräknas vara klar i september 2012.

Intressant. Kanske blir en ändring då.

BMJ

Det är lite märkligt att man när Göteborg infört trängselskatt inte kan passera stan utan att behöva betala trängselskatt. I huvudstaden är passage på Essingeleden som bekant undantagen trängselskatt. Vad är anledningen till detta?
Vad jag kan utläsa av Transportstyrelsens karta ska man kunna passera Göteborg och undvika betala trängselskatt genom att från E6N svänga av vid avfart 82, köra över Angeredsbron och söderut på E45 (alt. Jordfallsbron mellan Kungälv och Bohus). Vid Partihallsförbindelsen tar man av på E20 mot Stockholm, kör till Partille (avfart 80) där man tar av söderut mot Landvetter via Öjersjö. Man kör på motorvägen (Rv 40) vid trafikplats 75, fortsätter i riktning mot Göteborg, tar av vid Kallebäcksmotet och följer skyltning E6 Malmö och strax därpå är man åter på E6.
Troligen kommer den extra drivmedelskostnaden för denna sträcka ligga över det belopp man får betala i trängselskatt. Även tiden att passera Göteborg kommer öka om man väljer denna omväg.

Fredrik W

Anledningen till att det inte går att passera Gbg utan att betala är för att det handlar om renodlade biltullar, med syfte att finansiera infrastruktursatsningar. Göteborg har inte samma "trängsel" i centrum, som i Sthlm. De köer som uppstår är på de stora lederna, framför allt E6 runt Tingstadstunneln.

HJP

Citat från: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:36:00 PM
Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter
****
Det stämmer.
För ett par år sedan, körde jag Stockholm-Oslo-Stockholm, över dagen. På ett ställe blev vägen bredare, och där fanns några kurar, ungefär som vid en tull/pass-passage. Jag såg dock ingen människa där, heller ingen skylt eller annan anvisning om avgift. När jag körde i motsatt riktning, höll jag "ögonen öppna", men såg ändå ingenting som tydde på betalning.
Efter en tid kom ett betalningskrav med foto på min bil. Reg-skylten gick tydligt att läsa. Jag hade kört på en avgiftsbelagd väg.
Jag minns inte den exakta summan, men avgiften var ungefär SEK 25, och straffavgiften ungefär SEK 100. En anvisning om hur man överklagar bifogades, men också en upplysning om att okunskap, "inte förstått, eller sett skyltar", var ogiltigt skäl för överklagan.
Jag ringde, för skoj skull, till konsumentupplysningen, där man sade: "Man är skyldig att känna till landets lag, både i Norge och Sverige" - bara att betala.
Senare träffade jag en bekant oslobo, som sa att jag hade kunnat betala på närmaste bensinstation, men då ska man ju veta att man har något att betala....  ;)

HJP

smarf

Jag tycker man kunde ha som alternativ att finansiera "lokala" trafiklösningar, som tex Österleden i Stockholm. Det skulle få fler projekt byggda. Däremot vill jag inte ha biltullar på Europa och riksvägar av större nationell betydelse, kanske för tung trafik i så fall.

BMJ

Citat från: Fredrik W skrivet 03 februari 2012, 12:54:33 PM
Anledningen till att det inte går att passera Gbg utan att betala är för att det handlar om renodlade biltullar, med syfte att finansiera infrastruktursatsningar. Göteborg har inte samma "trängsel" i centrum, som i Sthlm. De köer som uppstår är på de stora lederna, framför allt E6 runt Tingstadstunneln.

Hoppas att man anammar detta resonemang när man planerar "Förbifart Stockholm". En avgifts/skattefinansiering på Essingeleden borde kunna ge ett icke försumbart tillskott i projektbudgeten.