Bussrapport från Hälsingland.

Startat av Peter Öden, 25 maj 2022, 11:12:51 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Under måndagens tur i Hälsingland finns lite att rapportera.

BOLLNÄS  Buss 318 Volvo B 12M 9700 kommer inom kort att tas ur trafik.
               Buss 342 Volvo B 12B-LE 8700 har Bollnäs Buss lånat in tillfälligt från Mohlins Buss

SÖDERHAMN Buss 322 MB Integro kommer oxå inom kort att tas ur trafik.

              På en uppställningsplats intill Transdevs depå står en mängd avställda bussar.

              Transdev blåa Volvo 8500 LE: 3754, 3741, 3767, 3746, 3774, 3738, 3776
                            Volvo 9700 S: 410, 413, 416, 417, 409, 419
                            Setra S 431 DT: BYK 422, fd. VS & P, Lindbergs/Örebro
                            VDL Citea: 705 krockskadad

              Byberg & Nordin Volvo 8500 LE: 93, 95, 97 och 98.
                            Dessutom buss 139 krockskadad

Mvh Peter Ö

                           
                           


               

Peter Öden

Hej igen !

Glömde tillfoga att buss 334 Volvo B12B-LE 8500 finns på uppställningen avställd och kommer ej ut i trafik mer.

Mvh Peter Ö

Erol

Är lite fundersam på Byberg & Nordin bussarna i 90-serien. Vad jag hittar just nu är att de inte tillhör företaget, ska undersöka lite till

Bussmicke

99 är i Timrå iaf.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Är det något på gång som ersättning för de avställda bussarna?

Var Transdev 705 placerad i Sandviken/Gävle innan den skadades?

Kristian

När nu ändå Hälsingland är på tal så tar jag mig friheten att ställa en eventuellt dum fråga:
Har tänkt åka upp till Ljusdal och Hudik för att fota några av de äldre Volvo-bussarna (årsmodell omkring 2009) som går där i krokarna. Riskerar de att försvinna i närtid eller finns de kvar över sommaren, tro?

Peter Öden

Hej !

Ett nytt avtal för Hälsingland träder väl i kraft 2024, så gissningsvis får väl nuvarande bussar finnas kvar tills dess.

Mvh Peter Ö

Kristian


Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 26 maj 2022, 16:10:27 PM
Hej !

Ett nytt avtal för Hälsingland träder väl i kraft 2024, så gissningsvis får väl nuvarande bussar finnas kvar tills dess.

Mvh Peter Ö


Efter allt sedvanliga överklagande 2025 kanske he he.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John W

Citat från: Erol skrivet 25 maj 2022, 16:59:22 PM
Är lite fundersam på Byberg & Nordin bussarna i 90-serien. Vad jag hittar just nu är att de inte tillhör företaget, ska undersöka lite till

Byberg & Nordin valde att byta ut Volvoflottan i Bergsjö till begagnade Scania Scala för ca ett år sedan.

John W

Citat från: Peter Öden skrivet 26 maj 2022, 16:10:27 PM
Hej !

Ett nytt avtal för Hälsingland träder väl i kraft 2024, så gissningsvis får väl nuvarande bussar finnas kvar tills dess.

Mvh Peter Ö

Nuvarande avtal går ut i juni 2025. Avtalet skrevs på 10,5 år med möjlig förlängning i sex månader, vilket alltså utnyttjas.

Bussmicke

Jag har hört att man har två stycken bussar kvar i Bergsjö, har man utökat så mycket?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John W

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juni 2022, 23:03:18 PM
Jag har hört att man har två stycken bussar kvar i Bergsjö, har man utökat så mycket?

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Nej, ingen utökning av trafik. Det stämmer att de har två reserver kvar, dels har de en utbytesbuss stående på verkstaden i Söderhamn som de kan använda när en trasig buss körts ned. De vill nog avveckla alla Volvo men letar en till Scala först om jag minns rätt.

Bussmicke

Finns gott om Scala i Helsingfors. Sett massor denna vecka

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.