En Neoplan vid Gullmarsplan

Startat av Fredrik Gelin, 09 april 2022, 22:32:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Eftersom Ashnton gillade Neoplan i Uppsala letade jag upp en bild från Gullmarsplan som är tagen i oktober 2004.
I Stockholm var dessa bussar inte någon given succé då de inte riktigt verkade orka med den trafik de gick i runt Stockholms södra närförorter.
De stod ofta på verkstad och krävde ett visst handlag av föraren, man fick exempelvis inte ha bråttom när man skulle hantera dörrarna vill jag minnas.
De var lite speciella att styra, det var ingen direkt koppling mellan rattutslaget och hjulens rörelse kändes det som.
De var dock mjuka och trevliga att köra när de fungerade som tänkt, det var tyvärr inte så ofta det hände dock...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Sambjo

Någon som vet varför det är en "puckel" vid leden? Har bara sett det med bussar med gastankar på taket tidigare, men här syns ju inga sådana. Tycker det ser rätt märkligt ut om jag ska vara ärlig

Bussmicke

Denna kom till Näckrosbuss i Jönköping i juni 1996, Jag minns när de var nya.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Landets första Stombussar väl. Linje 1 och 2 startade väl i Jönköping sommaren 1996?

Mack

Hade dessa som något steg upp på insidan just efter leden?
Så om de var låggolvade framtill och mer normal baktill?

Tänkte om det är därför den har som en puckel på mitten.

Jörgen

Det var låggolv hela vägen till sista dörren efter driven.
Mvh: Jörgen

Mack

Aha, det var så de var upplagda. Tack för svaret!

Då undrar även jag lite över meningen med puckeln, haha.

Fredrik Klint

Busslink hade 21 av dessa som flyttades från Jönköping till Nyboda/Söderort (2001?).
Alla såg ut som denna förutom de två sista, 7749+50, som var några år nyare och inte hade puckeln. De hade också dörrar 2-2-2-2 medan 7730-48 hade 2-2-2-1.

Bussmicke

Av någon obegriplig anledning satte man för sista dörren.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Vad jag hört så hade väl det att göra med att hållplatslägena i många fall var lite för korta. Innebar att fjärde dörren ibland hamnade fel, dvs. utanför hållplatsläget där kantstenen var lägre... om det ens fanns någon. Det ledde till fallolyckor och annat för avstigande trafikanter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jörgen

Vid en hållplats var det ett staket i vägen för sista dörren minns jag, plus som Nico skriver att de var korta på vissa andra hpl.
Mvh: Jörgen

Ted Selander

Det var krångel rent allmänt med dörrarna. I Jönköping var det trafikantcirkulation IN-UT-(led)-IN-UT. Dörr 3 var helt manuell, och dörr 2 och 4 hade dörrautomatik. Ombyggnaden till SL-standard var inte helt lätt, varje individuell buss är ju just det när det gäller t.ex. kablage. Bussarna stod dessutom länge i en grusgrop, innan de togs omhand.

Jag körde i Jönköping feb-juli 2000 och tyckte de gick hyfsat. Vobblandet hade man fått bukt med vid det laget.
Jag tog upp en buss till Söderort för provkörning, de sågs på med skepsis av kollegorna i Nybodahallen. När de så småningom flyttades  och sattes i trafik, fick jag många gliringar om att det "var mitt fel". Poppis blev de aldrig.