Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23

Startat av ks, 10 mars 2022, 16:15:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ks

Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

buskörare

676 föreslås sluta trafikera Roslagstull. Det har den ju inte gjort sen i somras?  ???

Annars är det rätt kaxiga planer Transdev har för åtminstone Norrort. Intressant att se vad som går igenom.

igel

Hjulet tycks uppfinnas på nytt.
Man vill korta av Humlegårdslinjerna till Tekniska Högskolan. Men under ett antal år efter Stockholmsförsöket gick inte 680 från Humlegården utan från just Teknis. Anledningen att den flyttades tillbaka till Humlegården var kapacitetsproblem i Teknis terminalen. Och nu ska alltså alla Humlegårdsbussar tillbaka dit. Även om man minskar ner ett antal avgångar på 670 och 639, så är väl ändå frågan om det kommer att fungera i eftermiddagsrusningen.

Nu ska visst linjer slås ihop i Täby igen, de som delades upp i olika linjer i början av 00-talet av Busslink, vid Täby C. Just en dockningsterminal får man nog säga vara den sämsta trafiklösningen för genomgående linjer.     


Hur många gånger har man inte försökt med olika lösningar på 508an, ingen tycks vara bra.

buskörare

Man skulle ju minska antalet avgångar för 670 i rusningen med närmare hälften från Tekniska. Och 639 skulle också få färre avgångar. Så endel plats frigörs ju på det.

igel

Fast specificeringen på 670/670X var i morgonrusningen och där tror jag inte det kan vara något problem. Det var snarare eftermiddagarna jag oroade mig för, sju linjer som ska avgå från Teknis. Det kräver en väldig precis framkörning, och Teknis är ju inte direkt känd för att ha bra ställen att tidsreglera på.

Sedan kan man ju notera det intressanta resonemanget om ökad sittplatskapacitet på dubbeldäckarna på 670. Man har idag 11 bussar i timmen, var och en av dem har en kapacitet på 1X sittplatser, totalt 11X sittplatser.
  Med dubbeldäckare påstås det att det finns 10% mer kapacitet, dvs. 1,1X sittplatser, sen ska man ersätta de 11 bussarna med 8 dubbeldäckare, vilket blir 8,8X sittplatser.
  Av någon obegriplig anledning kan man ersätta 11X sittplatser mer 8,8X. Det är en minskning med 20%, det går ju inte ihop om man inte räknar med ett rejält minskat antal resande.   

B10M

MAN-bussarna på 670 har 54 sittplatser, om man jämför med Keolis 9700D som går Göteborg-Borås som har 75 sittplatser blir det en ökning med 39 procent, så 11 ledbussar motsvarar ganska precis 8 dubbeldäckare sittplatsmässigt.

Bussmicke

Wow vilken skräll att alla inlägg hittills om T23 handlar om 639, 670 och 676..  ;D ;D
Jag har inget emot att läsa om linjerna men blev inte det minsta förvånad över inläggens innehåll hittills.

I världen utanför finns lite intressantare förändringar.
Lite av det jag fastnade för och som ingen (troligen) skulle belysa är:

127 slutar köra till Blackebergs gård.

314 till Norrudden är hotad igen.
350 kommer tillbaka.

506 till Odenplan istf 507
540 kommer äntligen tillbaka till Spånga igen

608, 624C, 628C, 680 Slutar köra till Humlegården och vänder vid Tekniska Högskolan.
686 försvinner och ertsätts av 612X från Arninge till Kista

742X från Vallstigen i Skogås försvinner.
780 åter upp till Almnäs

844 till Nedersta kommer tillbaka. Ligger i Västerhaninge.


Trevlig kväll allihop  :-*
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Men hallå.

Vi har faktiskt pratat om 608, 624C, 628C, 680. Vilka andra Humlegårdslinjer ska vända vid Teknis.

toddetoddelito

Det jag fnular mest kring är varför man, om man nu ändå skall förlänga buss 526 till Hagastaden (vilket jag kan tycka är lite onödigt, de har inte så långt att gå till linje 3, 6, 77 och 507 och snart t-bana), inte låter den köra ner längs Rörstrandsgatan till gamla Karlbergs station, sedan mot St Eriksplan och tillbaka mot Hagastaden och Karolinska sjukhuset igen. Det finns ju fortfarande ingen kollektivtrafik i Birkastaden och Rörstrand, och då skulle de åtminstone kunna få en buss till närmaste St Eriksplan för den som inte klarar att gå.

Nackdelen är väl att man förlorar möjligheten till tidsreglering, såvida man inte kör tillbaka till Karolinska och gör det. Frågan är dock hur stor efterfrågan är för en linje mot Sollentuna från Hagastaden (och i mitt förslag området runt Karlbergs station). Jag tvivlar på att det är särskilt stort.

Känner väl att det är lite slöseri på resurser för att tjäna en gata utöver det nuvarande linjenätet, särskilt om det måste byggas ny infrastruktur för att vända. Då ser jag hellre att Birkastaden/Rörstrand får ens en linje än att ett område som redan tjänas av fyra linjer på Torsgatan/Solnavägen och två till på Karlbergsvägen (och relativt snart tunnelbana) skall få ytterligare en, på en sträckning som inte är färdig. Men det är i mitt tycke.

buskörare

Nej, i remissen står 670X även i eftermiddagsrusningen. Att den ska gå från Danderyd.

Från remissen: "samt linje 670X som i förslaget
går i rusningen (både morgon- och eftermiddagsrusningen)..."

buskörare

Våra dubbeldäckare ska ha 96 sittplatser enligt uppgift, troligen är våra längre än de i Göteborg.

Och pikarna om 670/676 är allmänt trista, förövrigt. Jag är inte ett dugg intresserad av hur andra linjer än de jag kör, har det, men jag gnäller inte så fort de tas upp.

Bussmicke

Citat från: igel skrivet 10 mars 2022, 21:17:52 PM
Men hallå.

Vi har faktiskt pratat om 608, 624C, 628C, 680. Vilka andra Humlegårdslinjer ska vända vid Teknis.
Sorry, missade det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Maven

Citat från: igel skrivet 10 mars 2022, 19:36:55 PM
Sedan kan man ju notera det intressanta resonemanget om ökad sittplatskapacitet på dubbeldäckarna på 670. Man har idag 11 bussar i timmen, var och en av dem har en kapacitet på 1X sittplatser, totalt 11X sittplatser.
  Med dubbeldäckare påstås det att det finns 10% mer kapacitet, dvs. 1,1X sittplatser, sen ska man ersätta de 11 bussarna med 8 dubbeldäckare, vilket blir 8,8X sittplatser.
  Av någon obegriplig anledning kan man ersätta 11X sittplatser mer 8,8X. Det är en minskning med 20%, det går ju inte ihop om man inte räknar med ett rejält minskat antal resande.   


Texten i remissen är:
"men då linjen avses köras med dubbeldäckare ökar kapaciteten under denna timme med drygt tio procent fler sittplatser", d.v.s. nettoförändringen med glesare trafik och större bussar innebär ett drygt 10 procent större platsutbud.


Dessutom betyder ju större bussar något mer sällan, att varje enskild avgång får mindre risk för trängsel, även om platsutbudet hade varit exakt detsamma. Det blir mindre påverkan av små störningar i punktligheten och hur avgångarna tajmar tunnelbanans ankomster.

igel

Citat från: Maven skrivet 11 mars 2022, 08:33:02 AM

Texten i remissen är:
"men då linjen avses köras med dubbeldäckare ökar kapaciteten under denna timme med drygt tio procent fler sittplatser"
Ah, nu förstår jag hur det ska tolkas. Jag tolkade det som om varje dubbeldäckare hade 10%fler sittplatser.

Ersa

608, 624C, 628C, 680 slutar köra till Humlegården och vänder istället vid Tekniska Högskolan.
Detta kompenseras utrymmesmässigt av att 639 helt slutar trafikera Tekniska högskolan, utan istället ska vändas vid Danderyds sjukhus. Hälften av de i allén uppställda bussarna för 639 försvinner därmed ut ur innerstan, och lämnar plats för parkering och tidsreglering till bussar för linjerna 608, 624C, 628C, 680 samt 670.
Utmärkt! Själv hade jag nog föreslagit att vända 639 redan i Arninge, åtminstone under all lågtrafik. Var 639-bussarna ska stå på dagen återstår att se, då de inte får plats att stå parkerade ens korta tider vid Danderyds sjukhus bussterminal. Kanske på Åkerbygaraget istället?

686 försvinner och ertsätts av 612X från Arninge till Kista. Helt logiskt att man får åka 676 till Arninge, och där byta till redan existerande Kistalinje. Utmärkt! Dagens parallellkörning med 676 och 686 på E18 mellan Norrtälje och Arningeområdet är bara onödig och dyr.