Desperat försök?, ja det är det nog. Barkarbystaden beslöts med en felaktig tanke av Järfälla kommun redan från början. Det behöver inte vara fel att bygga kvartersbebyggelse i Stockholms län utanför innerstaden, det görs på flera ställen ex. gamla Galoppfältet i Täby eller området mellan Upplans-Väsby centrum och station. Men ingen av dessa områden har som ambition att bli ett nytt Hammarbysjöstad, vilket just Barkarbystaden hade.
Att verkligheten inte riktigt når upp till ambitionerna är uppenbart. Att Järfälla kommun har kraftigt sänkt priset på marken i Barkarbystaden talar sitt tydliga språk.
https://fastighetstidningen.se/kommunerna-sanker-sina-markpriser-allt-mer/https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-att-kris-for-nybyggda-lagenheter-sprider-sig-till-hela-sverige White arkitetkter, som är inblandad i det spårbundna anger upp till 50 000 invånare 2035.
https://whitearkitekter.com/se/projekt/tunnelbanans-bla-linje-akalla-till-barkarby/ Järfälla kommun talade om 40 000 invånare tio år framåt 2016, dvs 2026.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205 HSB som skrev sin artikel efter 2016 talar om 30 000 invånare till 2032.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205 Mellan 2014 (det år då den förste flyttade in i Barkarbystaden) och 2020 hade kommundelen Barkarby-Skällby, där Barkarbystaden ingår, ökat sin befolkning med 5 000 invånare. Så ska vi tro på HSB's siffror ska ytterligare 25 000 flytta in de kommande 11 åren, White arkitekter's (upp till) 45 000 de kommande 14 åren, och Järfälla kommun 35 000 de kommande 5 åren.
Man var uppenbart så fast i tanken på ett nytt Hammarbysjöstad att man var tvungen att planera in en "tvärbana" som skulle gå genom området även fast det var högst oklart varifrån och vart den skulle fortsätta utanför området.
Så dessa "kollektivtrafikexperiment" verkar mest vara ett desperat försök från politikerna i Järfälla kommun.
Ericsson's experiment med sina gondoler i Kista var att testa 5g nätet med rörliga punkter, i stället för att köra runt med en golfbil, så gjorde man en kul grej av det. Att testa autonoma fordon var aldrig själva experimentet.
Det är rätt meningslöst att experimentera med olika lösningar på persondistributionsnät om själva fordonen inte fungerar. Och de gör de inte så länge man inte har lyckats bli av med föraren och de är sant självgående. Innan dess kommer inga sådana system vara ekonomiskt försvarbara, oavsett hur smart nät man har lyckats skapa.