Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 27 juni 2013, 22:39:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2013, 10:59:22 AM
Känns som att dessa synpunkter skulle man framfört innan upphandlingen. Det är ju modellen man klagar på, inte resultatet. Känns som styrelsen inte vet hur det fungerar alternativt är dåliga förlorare. Å andra sidan är det ju vinna eller försvinna för BLs del. Då får man ta de halmstrån som finns.

Styrelsen är politiskt tillsatt och jag citerar en boråsisk socialdemokratisk lokalpolitikers ord för några år sedan: "Det är mer ideologiskt ifall de som sitter på de olika politiska uppdragen vet så lite om verksamheten som möjligt, för att inte låta det färga av sig på den politiska inriktningen."
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
100 % medhåll härifrån. Nåja, 85 % i alla fall. De andra procentens bortfall är grunder som jag inte vill redogöra för här.

Dock har BL betalat tillbaka sin skuld till staden och numera genererar bolaget pengar till stadsfinanserna.

Eftersom det inte var ett lån utan ett tillskott så kan man inte säga att BL har betalat tillbaka. Däremot har lönsamheten varit sådan att i varje fall det mesta levererats in som överskott till ägaren.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Det fanns väl ett krav om lokalkännedom i upphandlingsunderlaget då? Det var väl det som var en av orsakerna till att det blev ny upphandling. Orusttrafiken vann väl Ulricehamn samtidigt? Det hade kanske blivit så att förare fått köra både i stan i Borås samt linjerna till Ulricehamn från Borås?

Jag kommer nu inte ihåg exakt vad det var som gjorde att upphandlingen fick göras om men överklagandet gällde bland annat just det att man i underlaget inte uppgett hur lokalkännedom skulle värderas contra tidigare erfarenhet av tätortstrafik world-wide. Orusttrafiken vann trafiken Borås-Ulricehamn redan 2002 men det hade förstås ändå gått att samköra de båda uppläggen. Dock passar de flesta turer på den linjen bättre för dem som bor i Ulricehamn.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Men hade inte BL haft kvar det som Veolia kör nu i vilket fall?

Jo, men det fanns tankar på att i så fall försöka sälja den trafiken.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Alltså finns det ju tydliga grunder till den, av Västtrafik, ansedda kvalitetsbristen.

Än en gång: det är inte BL:s historiska kvalitet som bedömts utan den som de bedöms kunna leva upp till under avtalsperioden. Gamla försyndelser skall egentligen inte påverka den bedömningen.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Dessutom är det ju så att BL var, och blir även i fortsättningen, tvungna att upphandla bussinköp vid nyförskaffning, vilket tar tid. Det behöver inte Nobina. De ringer bara Volvo (förhoppningsvis) och beställer de bussar de behöver.

Ja, det är en hämsko för kommunala (och statliga) bussbolag. Dock tror jag att Nobina också gör en upphandling för att få bussar till bästa möjliga pris där man inte bara tar hänsyn till inköpskostnaden. Nobina liksom andra stora bussbolag har ju också möjligheten att flytta bussar så att de just precis uppfyller ålderskraven.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Eftersom det inte var ett lån utan ett tillskott så kan man inte säga att BL har betalat tillbaka. Däremot har lönsamheten varit sådan att i varje fall det mesta levererats in som överskott till ägaren.

Nej, men folk kan ju använda det som felaktiga argument mot BL, och rätt ska väl vara rätt, även om jag personligen nu hoppas på Nobina i Borås 2014. :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Jag kommer nu inte ihåg exakt vad det var som gjorde att upphandlingen fick göras om men överklagandet gällde bland annat just det att man i underlaget inte uppgett hur lokalkännedom skulle värderas contra tidigare erfarenhet av tätortstrafik world-wide. Orusttrafiken vann trafiken Borås-Ulricehamn redan 2002 men det hade förstås ändå gått att samköra de båda uppläggen. Dock passar de flesta turer på den linjen bättre för dem som bor i Ulricehamn.

Nej, vida spekulationer nu, men det hade ju kunnat bli som med linje 100. Att vissa turer körs från Borås och andra från Ulricehamn.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Än en gång: det är inte BL:s historiska kvalitet som bedömts utan den som de bedöms kunna leva upp till under avtalsperioden. Gamla försyndelser skall egentligen inte påverka den bedömningen.

Nej, men nu körde man med för gamla bussar i det avtal som nu löper ut om ett år. Det är väl det som baseras på de bristypoäng de nu fått?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Ja, det är en hämsko för kommunala (och statliga) bussbolag. Dock tror jag att Nobina också gör en upphandling för att få bussar till bästa möjliga pris där man inte bara tar hänsyn till inköpskostnaden. Nobina liksom andra stora bussbolag har ju också möjligheten att flytta bussar så att de just precis uppfyller ålderskraven.

Ja, det kan ju bli så att Nobina flyttar på lite bussar som inte är allt för gamla efterhand och byter ut de äldsta i vagnparken.

Jag tycker Västtrafik har varit snälla mot BL. Att låta dem köra med gamla bussar, låta nya bolaget ta över bussar och dylikt. BL kunde fått stå där med uppsagt avtal eller skuldavskrivningar på bussar som inte går att sälja medan Nobina hade kört runt med helt ny vagnpark. Otacksamt att överklaga egentligen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 12:05:10 PM

Nej, men nu körde man med för gamla bussar i det avtal som nu löper ut om ett år. Det är väl det som baseras på de bristypoäng de nu fått?

Nej, poängen får inte beräknas på hur de tidigare skött sitt uppdrag utan bara på hur de själva räknar med att sköta sitt kommande uppdrag. Att BL körde med för gamla bussar var med Västtrafiks goda minne men hade Västtrafik nu tyckt att BL genom detta och annat misskötte sitt avtal så hade de kunnat underkänna dem i prekvalificeringen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det är väl ändå rätt bra att B-Ls  bussar övertas   . Att en ny operatör alltid ska vara tvungna att ha helt ny vagnpark från start är ju slöseri i stora mått..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 juli 2013, 19:48:12 PM
Det är väl ändå rätt bra att B-Ls  bussar övertas   . Att en ny operatör alltid ska vara tvungna att ha helt ny vagnpark från start är ju slöseri i stora mått..

Ja, ingen har väl påstått något annat. Man kanske kan höja lite på ögonbrynen över att även bussar från 2004 ingår i kravet på övertagande men jag tycker det är bra att så sker.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 21:03:22 PM
Ja, ingen har väl påstått något annat. Man kanske kan höja lite på ögonbrynen över att även bussar från 2004 ingår i kravet på övertagande men jag tycker det är bra att så sker.

Ja, just det förvånade mig, då de är tio år gamla. Hur länge hade Västtrafik möjligen räknat med att de skulle få fortsätta rulla?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 juli 2013, 01:50:18 AM
Ja, just det förvånade mig, då de är tio år gamla. Hur länge hade Västtrafik möjligen räknat med att de skulle få fortsätta rulla?

Till 2016 då de enligt anbudskraven skall bytas ut mot nya bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

reseguiden86

Dem nio bussar (MAN) som införskaffades från Göteborg, finns det nån chans att dem är kvar till 2016 eller är det Scania bussarna som det är mest tal om?

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 03 juli 2013, 14:11:24 PM
Dem nio bussar (MAN) som införskaffades från Göteborg, finns det nån chans att dem är kvar till 2016 eller är det Scania bussarna som det är mest tal om?

De är också av 2004 års modell och skall också övertages och således bli kvar till 2016. Vad jag förstår är det dock inget absolut krav att Nobina använder dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2013, 18:02:03 PM
De är också av 2004 års modell och skall också övertages och således bli kvar till 2016. Vad jag förstår är det dock inget absolut krav att Nobina använder dem.

Hur är det upplagt egentligen? Får Nobina köpa in egna bussar och köra med eller måste de använda sig av BL:s befintliga? Måste Nobina köpa över BL:s bussar eller får de bussarna gratis? Finns det bestämmelser på när de får avyttras eller får man göra det direkt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2013, 02:31:39 AM
Hur är det upplagt egentligen? Får Nobina köpa in egna bussar och köra med eller måste de använda sig av BL:s befintliga? Måste Nobina köpa över BL:s bussar eller får de bussarna gratis? Finns det bestämmelser på när de får avyttras eller får man göra det direkt?

Nobina måste köpa samtliga BL:s bussar utom de just nu fem Neoplan N4409 Centroliner, som är dieseldrivna och även de från 2004. Däremot kan jag inte hitta något om att de måste använda dem i just Borås eller överhuvudtaget använda dem. Men tänker man rent praktiskt torde det bli så att gasbussarna från 2004 får rulla kvar i Borås i två år. Nobina lär ta över BL:s verkstad och de flesta anställda där och där har man ju vana av dessa bussar så att flytta dem till annan ort i landet verkar dåligt genomtänkt.

Ingen vet i dag säkert men jag tror att det är en verklig lågoddsare att satsa på att de bussar som i dag rullar för BL blir kvar men får Nobina-nummer. Allt annat vore mycket märkligt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 07:22:10 AM
Nobina måste köpa samtliga BL:s bussar utom de just nu fem Neoplan N4409 Centroliner, som är dieseldrivna och även de från 2004. Däremot kan jag inte hitta något om att de måste använda dem i just Borås eller överhuvudtaget använda dem. Men tänker man rent praktiskt torde det bli så att gasbussarna från 2004 får rulla kvar i Borås i två år. Nobina lär ta över BL:s verkstad och de flesta anställda där och där har man ju vana av dessa bussar så att flytta dem till annan ort i landet verkar dåligt genomtänkt.



Ingen vet i dag säkert men jag tror att det är en verklig lågoddsare att satsa på att de bussar som i dag rullar för BL blir kvar men får Nobina-nummer. Allt annat vore mycket märkligt.


Och anbudet är ju säkert beräknat här efter. Dock finns det ju som Staffan skriver inget förbud att byta i förtid eller flytta dit överblivna bussar från annat håll och som uppfyller kraven i avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2013, 10:24:32 AM

Och anbudet är ju säkert beräknat här efter. Dock finns det ju som Staffan skriver inget förbud att byta i förtid eller flytta dit överblivna bussar från annat håll och som uppfyller kraven i avtalet.

Det ger naturligtvis möjlighet att gå lägre i anbud om man inte skall ha nya bussar vid trafikstarten. Det har också fördelar som att förare och verkstadspersonal känner igen sina fordon. Eventuella fabrikationsfel kommer heller inte att störa trafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)