SL H10:or (Scania CR112) hemmahörande i Upplands Bro 1987

Startat av Mikael T Nilsson, 07 mars 2010, 11:00:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag vill passa på att tacka för alla fina nostalgibilder som lagts ut på Bussnack den senaste tiden. Jag började fotografera först under 80-talet. Bland mina "skräpbilder" hade jag räddat undan en del, bl a dessa två bilder på Scania CR112:or ur SL:s första serie H10:or.

Notera sidofönstret vid förarplatsen. Denna variant förekom på de äldsta H10:orna.

I 53xx-serien ingick vagnarna 5331-5340. Enligt mina anteckningar var 5331-37 placerade i Bro under några år under 80-talet. Under samma tid gjorde ett antal H20-vagnar (Volvo B58/van Hool led) och en H80-buss (Volvo B58/Hägglunds, -67) (inv.nr. 6911) dessa bussar sällskap i Bro. Vagn 5337 ska enligt mina anteckningar varit den första bussen som slopades i denna serie H10:or.

Jag är osäker på om även 5338 flyttades till Bro. Övriga 53xx-vagnar ska ha varit stationerade i Huddinge under samma tid.



H10 5337 ska enligt mina anteckningar ha varit den första i serien 5331-5340 som slopades. Två eller tre bussar ska även ha köpts av Uppsalabuss med inv.nr. 140(?)-142. Tyvärr har jag ingen bild på dessa i Uppsalautförande (de blev grönlackerade).

Även H80-bussen jag nämnde ovan hamnade i Uppsala, men hos Svenska Spärvägssällskapet(!).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Mumma! CR112 H10 kan man aldrig få för mycket av. Dessa levererades till Huddinge och bodde där merparten av sin aktiva tid. Om jag inte minns helt fel var 5456-5460 de först levererade H10 följda av 5331-5340 och därefter den långa serien 5762-5881 men rätta gärna om minnet är fel.

Omnilasse

Härliga bilder! De flyttades väl också över till huvuddepån i Kallhäll mot slutet vill jag minnas. När man fått nyare Scanior 113 att sätta in på landsortstrafiken i Bro. 

groenis

Den ena av de som bodde i Kallhäll gav mig en upplevelse av andra sorten,
Skön vagn att köra.
Blev utlånad för att köra 591 och räknade iskallt med att få en H80 tji fick jag det blev en Scania.
Utan förarutbildning vilket var jätteviktigt på den tiden,
På tomkörning så letade jag knappar vilket funkade för mig.
Vägen ut mot Bro så bestämde vagnen sig för att jag var överflödig enligt tekniken kan själv
så i långa vänsterkurvan efter avfarten Lennartsnäs så ansåg vagnen att sånt var överflödigt
varför en kurva när det är snabbare rakt fram det hela slutade med att vi enades om att jag bestämde vägvalet.
När jag kom tillbaka till Kallhäll så fick jag svaret,
Under halvtank så lättade framaxeltrycket lite vilket gjorde att en del Kallhällsförare inte var överens med dem.

/Lennart

Wetjo

Nu tycker jag du är känslig...  ;)
Klart att bussen ska bestämma! Den hittade 591 bättre än du.  ;D

Johan

groenis

Wetjo
Kanske det jag satt på linjen -87 till jag slutade -88
En av de få linjerna jag gillade hade egen vagn 5180 eller trooper som den kallades efter att något gli hade sprejat luckan bak.
Hade 00:25 avgången från VAG till 03:25 avgången fick Tm Mellström leta efter mig då man alltid åkte och fikade innan avgång.
Det största plusset var att man lärde känna mina nattisar på linjen.

Nu är vi mycket långt ifrån tråden ber om ursäkt.

/Lennart

HJP

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 mars 2010, 11:00:00 AM
Jag vill passa på att tacka för alla fina nostalgibilder som lagts ut på Bussnack den senaste tiden. Jag började fotografera först under 80-talet. Bland mina "skräpbilder" hade jag räddat undan en del, bl a dessa två bilder på Scania CR112:or ur SL:s första serie H10:or.
****
Mina favoriter bland modernare bussar.
Det var väl H10, H11 och H12, med detta grundutseende.

Tackar&Bockar!

HJP


Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 07 mars 2010, 11:22:27 AM
Mumma! CR112 H10 kan man aldrig få för mycket av. Dessa levererades till Huddinge och bodde där merparten av sin aktiva tid. Om jag inte minns helt fel var 5456-5460 de först levererade H10 följda av 5331-5340 och därefter den långa serien 5762-5881 men rätta gärna om minnet är fel.

Kul att du uppskattade bilderna. Ja, det kan nog stämma att de allra första låg i 54xx-serien. 53xx-serien var dock den med lägst nummer.


Citat från: Omnilasse skrivet 07 mars 2010, 12:51:47 PM
Härliga bilder! De flyttades väl också över till huvuddepån i Kallhäll mot slutet vill jag minnas. När man fått nyare Scanior 113 att sätta in på landsortstrafiken i Bro. 

Tack! Det stämmer att dessa vagnar senare flyttades över till Kallhäll.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: groenis skrivet 07 mars 2010, 13:10:20 PM
Den ena av de som bodde i Kallhäll gav mig en upplevelse av andra sorten,
Skön vagn att köra.
Blev utlånad för att köra 591 och räknade iskallt med att få en H80 tji fick jag det blev en Scania.
Utan förarutbildning vilket var jätteviktigt på den tiden,
På tomkörning så letade jag knappar vilket funkade för mig.
Vägen ut mot Bro så bestämde vagnen sig för att jag var överflödig enligt tekniken kan själv
så i långa vänsterkurvan efter avfarten Lennartsnäs så ansåg vagnen att sånt var överflödigt
varför en kurva när det är snabbare rakt fram det hela slutade med att vi enades om att jag bestämde vägvalet.
När jag kom tillbaka till Kallhäll så fick jag svaret,
Under halvtank så lättade framaxeltrycket lite vilket gjorde att en del Kallhällsförare inte var överens med dem.

/Lennart

Det var en nyhet att denna vagntyp var drabbad av denna typ av problem.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: HJP skrivet 07 mars 2010, 13:52:52 PM
****
Mina favoriter bland modernare bussar.
Det var väl H10, H11 och H12, med detta grundutseende.

Tackar&Bockar!

HJP



Hej,

Kul att du uppskattade bilderna! Ja, det var en trevlig vagntyp med härligt motorljud.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Oskar A

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 mars 2010, 11:00:00 AM

H10 5337 ska enligt mina anteckningar ha varit den första i serien 5331-5340 som slopades. Två eller tre bussar ska även ha köpts av Uppsalabuss med inv.nr. 140(?)-142. Tyvärr har jag ingen bild på dessa i Uppsalautförande (de blev grönlackerade).


Trevliga bilder! Stämmer bra att de hette 140-142 hos Uppsalabuss. 140 (fd. 5331) och 141 (fd. 5333) ingick mycket riktigt i 53xx-serien medan 142 var nyare och hade inv.nummer 5833 hos SL. Tyvärr har jag inga egna bilder på dessa bussar men kan passa på och länka till en bild på 142 som Fredrik Mattsson tagit.

http://touringcarteam-marcel2.fotopic.net/p55694565.html
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 07 mars 2010, 19:31:31 PM
Trevliga bilder! Stämmer bra att de hette 140-142 hos Uppsalabuss. 140 (fd. 5331) och 141 (fd. 5333) ingick mycket riktigt i 53xx-serien medan 142 var nyare och hade inv.nummer 5833 hos SL. Tyvärr har jag inga egna bilder på dessa bussar men kan passa på och länka till en bild på 142 som Fredrik Mattsson tagit.

http://touringcarteam-marcel2.fotopic.net/p55694565.html

Tack föruppgifterna, och för länken!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter G


Kvarne

Citat från: Peter G skrivet 08 mars 2010, 18:48:47 PM
Finns det någon av dom bussarna bevarad? :)

Ingen av just dessa bussar, men däremot finns ex SL Buss AB H10 5812(Sedmera Busslink 5542) bevarad på Spårvägsmuseet...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

christian berg

Enligt mina uppgifter var det 5331-37 i Bro/Kallhäll. 5331-33  blev SL-86-röda och flyttades tillbaka till Huddinge kort före slopningen 1993. 5334-36 fann vägen till Lidingö under tidigt 90-tal, men i alla fall 5334 och 5335 kom kort tillbaka till Kallhäll före slopningen 1992. 5337 försvann redan 1990.

Hälsningar

Christian  B