Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Maven skrivet 09 november 2021, 17:36:23 PM

Titel: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Maven skrivet 09 november 2021, 17:36:23 PM
Var ute i nya Barkarbystaden för ett par dagar sedan och tänkte åka linje 549 till Ikea, men den syntes varken i reseplaneraren eller något annat system. Det saknas även tidtabell på SL:s hemsida.
Från SL:s kundtjänst fick jag detta, som snarare gav fler frågor än svar.


Du har fullständigt rätt den saknas överallt och anledningen är att linjen är indraget för tillfället då Nobina inte får busslinjen att gå ihop. Därav är linjen indraget tills vidare, ingen prognos på när linjen kan vara tillbaka. Vi beklagar detta då även SL saknar mer tydligare information kring detta. Vi ser till att rapportera in detta genast så man får undersöka detta djupare.


Har det något med detta att göra, kanske?
https://www.mitti.se/nyheter/snart-ryker-personalen-pa-de-sjalvkorande-bussarna/repuhE!ZxJYwsV7Wv0gD29tLkaAA/
Jag har för mig att jag läste någonstans, men hittar inte artikeln nu, att linjen nu under denna höst skulle omvandlas till anropsstyrd trafik.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2021, 17:40:38 PM
Hur kan en huvudman sakna information om sin egen trafik?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: homer skrivet 09 november 2021, 17:47:06 PM
Är detta den s.k självkörande skidliften med 4 hjul?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: B10M skrivet 09 november 2021, 17:49:14 PM
 ;D ;D ;D
Vilken passande beskrivning *självkörande skidliften*
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Walter skrivet 09 november 2021, 18:13:21 PM
Informationen är väl ovanligt tydlig? Utföraren får inte ekonomi i trafiken och har därför ställt in den tillsvidare. Sen har ett linjenummer hos SL men har väl tillkommit på Nobinas initiativ?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 november 2021, 18:54:33 PM
Men ingen frisk människa kan väl på allvar trott att dessa brödrostar på fyra hjul skulle ge några inkomster mer än bidrag eventuellt????? De måste ju skämta med den motiveringen.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Walter skrivet 09 november 2021, 19:14:04 PM
Bidragen kanske är slut. Ingen kollektivtrafik i Sverige går runt. 
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Maven skrivet 09 november 2021, 19:52:16 PM
Man har ju marknadsfört den som den första självkörande bussen i reguljär trafik, och då bör väl resenärerna kunna ställa samma krav på information om kommande trafikförändringar?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Fredde skrivet 09 november 2021, 20:28:13 PM
Tittar man i tidtabellen som började gälla 16 augusti (när sommartidtabellen slutade) så gäller den bara till 30 september.
Det låter med andra ord som något sedan tidigare planerat avslut, annars borde tidtabellen rimligen gälla hela hösten/vintern/våren...
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/h549.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/h549.pdf)

Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2021, 20:57:37 PM
Ha ha ha, anropsstyrd är väl det enda som funkar. det är ingen som åker med..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: rengmark skrivet 19 november 2021, 00:51:28 AM
Hur kan en huvudman sakna information om sin egen trafik?
Uppenbarligen är man inte bekant med gällande föreskrifter:

"Om du har för avsikt att bedriva kollektivtrafik måste du enligt Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2012:2 och 2012:72 lämna anmälan till den regionala kollektivtrafikmyndigheten samt information om ditt trafikutbud till Samtrafiken i Sverige AB."

Jag ringde också SL kundtjänst i oktober med anledning av att linjen varje dag var inställd fram till kl. 20.00 pga. vagnbrist. Jag frågade om linjen skulle gå kommande vecka och efter lite kontroll skulle det nog röra sig om nystart tidigast våren 2022.

Linjen är onödig och bussarna gick nästan alltid tomma. Det fanns en intresserad kategori och det var barnvagnsförare och då speciellt vid moddigt väglag. De ville åka gratis och det fick dom för det mesta inte.

Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: igel skrivet 20 november 2021, 22:48:40 PM
Förare brukar normalt inte bara börja tolka regler på ett nytt sätt, oftast beror det på att de har blivit informerade om nya bestämmelser eller särskilda regler som gäller vid speciella tillfällen.
   Så om de nu var flera förare som försökte att ta betalt av barnvagnsförare på 549an, så beror det väl på att någon har sagt åt dem att de ska ta betalt även av dem. Eftersom de i normalfallet aldrig tar betalt av dem.

Man kan då börja undra hur arbetet går till hos Nobina, i det här fallet Kallhäll?. I synnerhet som den förra händelsen 2018 (se tidigare i tråden) var snarlik och även då var det just Nobina (Kallhäll) som var inblandad.     
   
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: admin skrivet 22 november 2021, 01:12:27 AM
De mera generella frågor som rörde betalning för medtagande av barnvagn osv. har fått en egen tråd (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75995.0) för det.

// Moderatorn
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Anders C skrivet 24 november 2021, 10:24:47 AM
Jag skickade till SL kundtjänst den 27 oktober att det satt en tidtabell från i våras utanför IKEA och undrade om huruvida linjen trafikerades. Följande svar fick jag:

Tack för att du hör av dig till oss på SL:s kundtjänst gällande linje 549.

Från och med den 15 september 2021 drog man in linje 549 helt och hållet. Att linje 549 är indragen beror på tekniska problem och beslutet gäller tills vidare.

Självklart kommer jag att ta detta vidare till ansvarig avdelning som i sin tur får åka ut till hållplatserna linje 549 trafikerar och sätta upp störningsinformation att linjen för närvarande är indragen tillsvidare.

Vi är tacksamma att du har uppmärksammat oss på SL Kundtjänst om att denna information saknas.

Ha en trevlig dag.


Vid kontroll för någon dag sedan var tidtabellen nedtagen, men någon störningsinformation fanns inte. Jag noterade förresten tydliga hjulspår i asfalten utanför IKEA där bussen har vänt. Det är tydligt att den rullat på exakt samma ställe varje gång.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: igel skrivet 24 november 2021, 12:21:43 PM
När Ericsson testade sitt 5g-nät med dessa gondoler på hjul så kunde man se att de följde ett fiktivt spår. När de vände vid Jan Stenbecks torg tog de alltid samma hjulspår. När en lastbil hade lastat av en pall och råkat ställa den exakt där en av benen i gondolens trepunktsvändning skedde, fastnade gondolen. Trots att det fanns enormt mycket plats om man bara hade gjort trepunktsvändningen lite annorlunda en de tidigare vändorna. Med andra ord så är hela rutten förprogrammerad.   
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 01 december 2021, 21:02:00 PM
Nu har 549 återuppstått fast utan linjenummer (verkar det som) och utan tidtabell.
Mer info här: https://sl.se/omdirigeringar/barkarby
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: igel skrivet 01 december 2021, 22:02:47 PM
Jaha så lekstugan Barkarbystaden är fortfarande öppen för politiker. När man nu har testat både passagerarlösa gondoler, oj förarlösa poddar ska de ju vara, och snabba förflyttningar (BRT), som en tunnelbana på hjul. Blir det nu denna variant.

Hur väljer "värden" vart podden ska åka, eller är det helt automatiserat? 
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 december 2021, 22:54:33 PM
Nu har 549 återuppstått fast utan linjenummer (verkar det som) och utan tidtabell.
Mer info här: https://sl.se/omdirigeringar/barkarby
Detta är väl sista desperata försöket innan man helt ger upp lekstugan med dessa bussar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 december 2021, 23:07:20 PM
Desperat?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Walter skrivet 02 december 2021, 06:44:27 AM
All ny teknik behöver testas och anpassas. Ingen vet hur framtiden är för dessa fordon men jag tror att de i någon form blir en del av framtidens kollektivtrafik.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 december 2021, 08:37:50 AM
Desperat?
Aldrig nån som åker..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2021, 08:43:38 AM
Linjen finns nog i första hand för att prova ut tekniken. Inte för passagerarnas skull.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 december 2021, 08:52:57 AM
fast om man under nu fyra? års tid knappt lyckats locka nån att åka med bussarna, varför skulle man då göra det då man går upp i större skala?
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Walter skrivet 02 december 2021, 09:06:41 AM
Riktigt att det är en viktig aspekt. Tekniken är en sak och hur man integrerar det med övrig trafik en annan. Men det måste såklart hänga ihop.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2021, 10:09:39 AM
Jag antar att man vill prova ut tekniken först, gärna på en sträcka där det är begränsat med både passagerare och övrig vägtrafik. När man fått mer erfarenhet av detta, kan bolagen bakom detta projekt införa utvecklad teknik på andra ställen i världen. Kanske rentav även här i Sverige.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: igel skrivet 02 december 2021, 11:16:43 AM
Desperat försök?, ja det är det nog. Barkarbystaden beslöts med en felaktig tanke av Järfälla kommun redan från början. Det behöver inte vara fel att bygga kvartersbebyggelse i Stockholms län utanför innerstaden, det görs på flera ställen ex. gamla Galoppfältet i Täby eller området mellan Upplans-Väsby centrum och station. Men ingen av dessa områden har som ambition att bli ett nytt Hammarbysjöstad, vilket just Barkarbystaden hade.
 

Att verkligheten inte riktigt når upp till ambitionerna är uppenbart. Att Järfälla kommun har kraftigt sänkt priset på marken i Barkarbystaden talar sitt tydliga språk. 
https://fastighetstidningen.se/kommunerna-sanker-sina-markpriser-allt-mer/ (https://fastighetstidningen.se/kommunerna-sanker-sina-markpriser-allt-mer/)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-att-kris-for-nybyggda-lagenheter-sprider-sig-till-hela-sverige (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-att-kris-for-nybyggda-lagenheter-sprider-sig-till-hela-sverige)
 
   White arkitetkter, som är inblandad i det spårbundna anger upp till 50 000 invånare 2035.
https://whitearkitekter.com/se/projekt/tunnelbanans-bla-linje-akalla-till-barkarby/ (https://whitearkitekter.com/se/projekt/tunnelbanans-bla-linje-akalla-till-barkarby/)
   Järfälla kommun talade om 40 000 invånare tio år framåt 2016, dvs 2026.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205 (https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205)
   HSB som skrev sin artikel efter 2016 talar om 30 000 invånare till 2032.
https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205 (https://via.tt.se/pressmeddelande/expansiva-jarfalla-gar-fran-forort-till-stad---sa-har-kan-barkarbystaden-se-ut-om-tio-ar?publisherId=1325304&releaseId=1823205)
   
Mellan 2014 (det år då den förste flyttade in i Barkarbystaden) och 2020 hade kommundelen Barkarby-Skällby, där Barkarbystaden ingår, ökat sin befolkning med 5 000 invånare. Så ska vi tro på HSB's siffror ska ytterligare 25 000 flytta in de kommande 11 åren, White arkitekter's (upp till) 45 000 de kommande 14 åren, och Järfälla kommun 35 000 de kommande 5 åren.   

Man var uppenbart så fast i tanken på ett nytt Hammarbysjöstad att man var tvungen att planera in en "tvärbana" som skulle gå genom området även fast det var högst oklart varifrån och vart den skulle fortsätta utanför området. 

Så dessa "kollektivtrafikexperiment" verkar mest vara ett desperat försök från politikerna i Järfälla kommun.

Ericsson's experiment med sina gondoler i Kista var att testa 5g nätet med rörliga punkter, i stället för att köra runt med en golfbil, så gjorde man en kul grej av det. Att testa autonoma fordon var aldrig själva experimentet.
   Det är rätt meningslöst att experimentera med olika lösningar på persondistributionsnät om själva fordonen inte fungerar. Och de gör de inte så länge man inte har lyckats bli av med föraren och de är sant självgående. Innan dess kommer inga sådana system vara ekonomiskt försvarbara, oavsett hur smart nät man har lyckats skapa.
Titel: SV: Vad har hänt med linje 549?
Skrivet av: Walter skrivet 02 december 2021, 11:57:30 AM
Innovation drivs av att det blir fel i vägen fram till rätt lösning. Utan misslyckanden hade inte mycket av den teknik och kunskap vi har idag blivit realiserad.

Det inkluderar även kollektivtrafik och stadsbyggande.