Scania CR110 hos SJ-Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 25 oktober 2008, 16:26:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på en av SJ:s CR110:or som trafikerade Uppland (och Gävleborg). Notera att bussen är skyltad linje 821 (UL) som vid fototillfället trafikerade sträckan Uppsala-Tierp-Gävle. Notera även att bussen är märkt "Gä" (= SJ:s distrikt Gävleborgs distrikt). Men enligt mina anteckningar tillhörde 1434 Uppsala och borde vara märkt "U".

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 16:48:16 PM
1434 tillhörde Gävleregionen, sannolikt placerad i Tierp.

Aha, Tierp tillhörde tidigare Gävleregionen? Det kan förklara varför den står som "U" i mina anteckningar om Tierp senare kom att tillhöra SJ:s Uppsalaregion. För det gjorde den ju i alla fall senare under 80-talet.

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Öden

Hej !

Enligt mina gamla SJ-papper så har 1434 varit placerad i Gävle från 70-talet
och åtminstone till slutet på 1985 eller ev. kanske något längre.
Just denna och 1419 från Bollnäs kunde man ganska ofta se på 70/80-talet
som veckoslutsbussar till Stockholm, de hade höga ryggstöd. Deras "kompisar"
1417 och 1433 hade vanliga stolar.

Mvh Peter Ö

Christian Ljunggren

Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 oktober 2008, 16:55:20 PM
Aha, Tierp tillhörde tidigare Gävleregionen? Det kan förklara varför den står som "U" i mina anteckningar om Tierp senare kom att tillhöra SJ:s Uppsalaregion. För det gjorde den ju i alla fall senare under 80-talet.

Tack för uppgiften!


Tierp tillhörde Gävle fram till 1975, då Tierp och Skärplinge överfördes till
Uppsala.  Det skrev jag om i ett annat inlägg förra veckan.

/Christian

S Svensson

Liksom att Jönköping blg tillfördes Eksjö och Gislaved.
1976(07-01?) förändrades alltså gränserna så att gränserna alltid skulle motsvara länsgränserna. Jag vill minnas att Hudiksvall också kom  att tillföras Gävle från att tidigare tillhört Sundsvall.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Almquist

Vilken region/blg tillhörde Eksjö tidigare?

M.v.h.
Ola

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 oktober 2008, 16:26:00 PM


Här kommer en bild på en av SJ:s CR110:or som trafikerade Uppland (och Gävleborg). Notera att bussen är skyltad linje 821 (UL) som vid fototillfället trafikerade sträckan Uppsala-Tierp-Gävle. Notera även att bussen är märkt "Gä" (= SJ:s distrikt Gävleborgs distrikt). Men enligt mina anteckningar tillhörde 1434 Uppsala och borde vara märkt "U".



Som tur är har vi i Uppsala en systerbuss nämligen 1444 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 26 november 2008, 21:21:40 PM
Vilken region/blg tillhörde Eksjö tidigare?

M.v.h.
Ola


Jönköping.

/Christian

S Svensson

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 27 november 2008, 00:27:25 AM

Jönköping.

/Christian
Eksjö var tidigare en egen busslinjegrupp. 1976 överfördes huvuddelen till Jönköping,men en del av Eksjö överfördes till Växjö.
Jönköping tillfördes 1976 vid halvårsskiftet Gislaved som tidigare tillhörde Halmstad.
Cirka 1968-69 ändrades billinjegrupper till busslinjegrupper. Cirka 1964 skapades billinjegrupperna och dessförinnan fanns det ett ortsnamn+linjerna. 1952 omorganiserades t ex Älvsborgslinjerna så att vissa delar tillfördes Borås (t ex Vårgårda-Borås). Om jag minns rätt så tillfördes Borås även delar av Härrydalinjerna. Uppgift om namn+ linjerna finns i aktuellt nr av Sveriges Kommunikationer.
Halmstad billinjegrupp skapades cirka 1964 och består av 3-4 delar och då i huvudsak Kullens Oab i söder,Th Nilssons i Gullbrandstorp och fd HNJ busstrafik. I norra halland körde familjen Lindgren med bas i Onsala. Dessa företag (utom HNJ) övertogs av SJ 1935. I Bohuslän skapade SJ själv sin busstrafik. Till vissa järnvägsstationer fanns det då bussar och bussförare. Exempel på detta är Stenungsund,Uddevalla,Dingle och Strömstad (ev fler).
Historik över SJ busstrafik finns i TÅG 9/86.