Mot Rimbo med Volvo Wiima

Startat av Mikael T Nilsson, 19 juli 2008, 12:53:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En 20 år gammal bild på en Rimbotur på 639:an. En av Täbys turer på linjen med en Volvo B58 / Wiima ledbuss, årsmodell 1975. Notera hållplatsskylten med det gamla SL-emblemet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Tänk vilka trevliga bussar detta var vi hade ju liknande i Borås dock utan leden... :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 juli 2008, 12:53:38 PM
Notera hållplatsskylten med det gamla SL-emblemet.

Äh, sådana gamla loggor finns ju kvar på skyltarna ute vid några av Roslagens åkrar än idag. ;) Dock har man under de senaste två åren okynnesbytt ut skylten mittemot Norrtälje bussgarage, så numera har den nya loggan...

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2008, 17:10:59 PM
Tänk vilka trevliga bussar detta var vi hade ju liknande i Borås dock utan leden... :)

Hej,

Göteborg hade en snarlik variant av ledbussmodellen.

Citat från: Verspieder skrivet 20 juli 2008, 08:27:55 AM
Äh, sådana gamla loggor finns ju kvar på skyltarna ute vid några av Roslagens åkrar än idag. ;) Dock har man under de senaste två åren okynnesbytt ut skylten mittemot Norrtälje bussgarage, så numera har den nya loggan...

Ja det stämmer. Jag har sett att det finns en del hållplatsskyltar av denna modell utmed linje 639, bl a vid Ununge och Lundås. Kul att de finns kvar  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Patrik

Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 juli 2008, 09:25:05 AM
Ja det stämmer. Jag har sett att det finns en del hållplatsskyltar av denna modell utmed linje 639, bl a vid Ununge och Lundås. Kul att de finns kvar  :)

Får jag inflika några bilder från 39an  :)










Mikael T Nilsson

Tack Patrik, för de dokumenterade hållplatsskyltarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

Visst är det trevligt när "gammalt bevaras", men jag kan tyvärr inte hålla med Norrortsmicke helt. För mig blev det en smärre chock att se att de ännu 31 år efter designbytet finns kvar gamla toppar "i trafik" som vi sade.
I mina ögon ser topparna på 639:an som Patrik plåtat "förfärliga" ut.
1977 bytte SL logga och topptavlorna skulle bytas ut i första hand i samband med andra åtgärder på hållplatserna, men definitivt inom loppet av ett då angivet antal år (som jag inte minns nu). När jag var hpl-adm. i Råsta 1990-92 bytte vi en hel del tavlor inom "mitt fögderi" (och "vi" var "sena").

Ersa

Det jag reagerat över i många år är att 639:an är skyltad "Rimbo (Stockholm)" alternativt "Rimbo - vissa turer till Stockholm" på väldigt många topptavlor i södergående riktning, mellan Hallstavik och Rimbo. Med tanke på att SL/Busslink varit ute och bytt zonklistermärken från "C8" / "C9" till "5" och till sist "C" bara för något år sedan borde ju någon ha haft lite koll på vad som står på skyltarna.

I Lundås (m.fl.) behöver man dock inte ändra skyltarna, som det ser ut nu. "639 Hallstavik" har varit fel länge, men blir ju åter en korrekt skyltning i framtiden.

Max W

Jag har själv inte varit ute på 639:ans linje sedan jag hösten 1989 lämnade arbetsuppgiften med linjemätningar i hela länet. Det sätt att skriva text på som Du anger finns mot Sthlm, slutade man med i samband med nya designprogrammet  Jag fattar inte att man inte bytte topptavlorna i samband med byte av zonmärkena.
Nu är jag ju pensionär och har inget att göra med dessa tring längre, men nog borde det påtalas. Kanske något som Ted S kunde kolla upp?

Mikael T Nilsson

Jag är själv förvånad över att så gamla skyltar fortfarande lever kvar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.