Umeå 1988

Startat av Mikael T Nilsson, 07 juni 2008, 11:25:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två nostalgibilder från Umeå, tagna 1988. En Scania CR111 inväntar avgång på linje 8 en vårdag.



En Volvo / Säffle stadsbuss inväntar avgång på linje 9 mot Carlshöjd. Jag tycker att fronten ser lite annorlunda ut. Är inte kofångaren smalare än normalt för Säfflebussar av denna generation?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 juni 2008, 11:25:30 AM




En Volvo / Säffle stadsbuss inväntar avgång på linje 9 mot Carlshöjd. Jag tycker att fronten ser lite annorlunda ut. Är inte kofångaren smalare än normalt för Säfflebussar av denna generation?

Den där fronten har jag inte tidigare sett med den sortens blinkers fram. Det brukar vara två mindre ovanför varandra blinkers på varje sida unefär i samma höjd.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2008, 12:22:40 PM
Den där fronten har jag inte tidigare sett med den sortens blinkers fram. Det brukar vara två mindre ovanför varandra blinkers på varje sida unefär i samma höjd.

Var det kanske något mellanår? Här är en till:


Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 07 juni 2008, 12:30:02 PM
Var det kanske något mellanår? Här är en till:



Ja, blinker-ställningen var också annorlunda. Tack för bilden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias

#4
Trevligt! :) Dock är 34:an av modellen CR 110 M.

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2008, 12:22:40 PM
Den där fronten har jag inte tidigare sett med den sortens blinkers fram. Det brukar vara två mindre ovanför varandra blinkers på varje sida unefär i samma höjd.

Ja det där måste vara ovanligt. En mellangeneration? Normalt finns annars den typen av blinkers på de bussar som har svarta plastfronter
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Båda Säfflebussarna KUD274 och DHU336 är av 1985 års modell. Var det kanske de enda året man monterade dessa blinkers?

Sen en fundering. I andra debatter har det framkommit att Umeå fick silvergrå ("olackade") stadsbussar först år 1992, i samband med att Ultra gick från huvudman/bussföretag till enbart huvudman, och stadsbussarna skrevs över på Polarbuss Trafik AB som kommunen köpte upp redan 1987. Men på de två bilderna varsin silvergrå Säffle redan år 1988. Hur går det ihop?

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 08 juni 2008, 12:16:18 PM
Båda Säfflebussarna KUD274 och DHU336 är av 1985 års modell. Var det kanske de enda året man monterade dessa blinkers?

Sen en fundering. I andra debatter har det framkommit att Umeå fick silvergrå ("olackade") stadsbussar först år 1992, i samband med att Ultra gick från huvudman/bussföretag till enbart huvudman, och stadsbussarna skrevs över på Polarbuss Trafik AB som kommunen köpte upp redan 1987. Men på de två bilderna varsin silvergrå Säffle redan år 1988. Hur går det ihop?

Ja, det verkar märkligt. Har tyvärr inga uppgifter om när olika färgsättningar infördes i Umeå.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.