Anpassad trafik till följd av Corona (SL)

Startat av F.Å, 19 mars 2020, 15:25:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: elliot skrivet 27 mars 2020, 10:46:22 AM
Det är ju som att SL tänker att skolorna kommer att stänga
Nej, SL har inte tänkt alls.

Harald Nordius

Lördagstabell måste ju vara en rätt dålig lösning. Det borde vara bättre att köra sommartabell för måndag-fredag, eventuellt med förstärkning när skolorna börjar.

Maven

Sommartidtabell är säkert ganska lagom, men några färdiga omlopp och tjänster för att gå över till sommartidtabell med några dagars varsel finns ju normalt inte färdiga redan i mars.
Däremot hade man kunnat gå över till klämdagstrafik, vilket verkar som att man gör på måndag, åtminstone på några trafikområden. Sedan kan man gå över till sommartidtabell så snart planerarna är klara.
Frågan som t.ex. DN eller Bussmagasinet borde ställa till Tamsons eller någon annan hög SL-chef är varför man inte gjorde så.

Harald Nordius

Om man inte kastat bort det man gjorde förra sommaren finns det ju. Spårvagnarna i Göteborg verkar ha gått över till förra sommarens tabell M-F. Jag kollade en del avgångstider och de stämmer precis.

Lars-Håkan_E

#64
Så länge det inte skett några linjeförändringar som påverkar omlopps - tjänsteplanerna så fungerar ju det, har detta skett i någon form så blir det stora problem.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buss-basse

Hej,
Skriver nu mitt första inlägg som blir en fråga. När SL beslutade att dra ned trafiken fr.o.m. måndagen den 23/3 fick de högljudd kritik från arbetspendlare i länet och främst från Nacka/Värmdö då många linjer gick med överfulla bussar. Jag har fått höra att entreprenörerna lade in lördagstrafik i sina planeringssystem, vilket inte är optimal tidtabell i framförallt rusning och i dessa svåra Corona-tider. Är det någon här som vet anledningen varför man inte fortsatte med vardagstrafik men glesade ut antalet turer? Har det att göra med begränsningar i planeringssystem? Tacksam för svar från er som förhoppningsvis har svaren.

bjorn.lovdahl

#66
Saken är att glesa ut vardagstrafiken kräver att man tar fram ett helt nytt tidtabells/omlopps/tjänstepaket medan lördagstrafiken är klar och därmed mycket snabbare att ta i bruk...




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Robert Brink

Och idag kom Folkhälsomyndigheten med nya riktlinjer om begränsad trängsel som även omfattar lokaltrafiken.

//R

B10M

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 01 april 2020, 13:48:13 PM
Saken är att glesa ut vardagstrafiken kräver att man tar fram ett helt nytt tidtabells/omlopps/tjänstepaket medan lördagstrafiken är klar och därmed mycket snabbare att ta i bruk..
Det går att låta Hastus snabbt ta fram omlopp och tjänster om det behövs. Lördagslösningen var ett beslut taget av folk på SL som inte kan någonting om trafikplaneringen. 

Lars-Håkan_E

Snabbt?

Detta är ju inget som sker med automatik av Hastus självt, en ny tidtabell måste tas fram och läggas in, nya omlopp tas fram och från dessa tillverka nya förartjänster som sedan ska godkännas, därefter ska allt exporteras.

14 dagar kanske om alla operatörer kan avsätta tid o personal till arbetet.

Fredde

Uppmaningen från SL: "Res inte med oss"

– Från och med idag uppmanar vi våra resenärer: om ni inte behöver, res inte kollektivt, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef för trafikförvaltningen.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vi-maste-kolla-vad-de-nya-direktiven-innebar

homer

Ja tyvärr verkar det vara många som är ute och nöjesåker bara för att det för tillfället är "gratis". folk åker 1 eller 2 hållplatser för att slippa gå.

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 april 2020, 16:14:45 PM
Snabbt?

Detta är ju inget som sker med automatik av Hastus självt, en ny tidtabell måste tas fram och läggas in, nya omlopp tas fram och från dessa tillverka nya förartjänster som sedan ska godkännas, därefter ska allt exporteras.

14 dagar kanske om alla operatörer kan avsätta tid o personal till arbetet.
Hastus kan ju skapa omlopp och tjänster automatiskt även om resultatet inte blir helt optimalt, men i sådana här situationer måste man acceptera att det aldrig kan bli helt optimalt och då gäller det att göra det minst dåliga. Det här är ju ytterst en fråga om liv eller död och då kan man heller inte begära att allt ska godkännas den formella vägen, ingen har ju heller "godkänt" att man skulle köra med fullpackade bussar för den delen.

Karsten

#73
Även om Hastus kan optimera tjänster och omlopp är det inget som sker automatiskt. Någon måste bestämma vilken trafik som ska köras, skapa tidtabeller, optimera omlopp, optimera tjänster, optimera schema, exportera vidare till system som arbetar med trafikdata. Varje steg kan också kräva ett visst efterarbete och granskning för att få en fungerande produkt.

Sedan är det ju så att trafikplanerare också drabbas av en högre sjukfrånvaro, precis som alla andra.

Så det där med "automatiskt" är minst sagt en sanning med modifikation.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

B10M

#74
Helt riktigt allt du skriver men det jag menade var ju att man kan optimera i olika grad, är man under tidspress så är det bättre att man skapar ett mindre optimalt upplägg som kanske inte fungerar helt perfekt i alla aspekter, men ändå bättre än att köra lördagstrafik vilket ju inte alls fungerade. Men som sagt, det var Trafikförvaltningen som beslutade att köra lördagstrafik.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.