Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: 1896 skrivet 26 juli 2016, 16:30:06 PM

Titel: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 26 juli 2016, 16:30:06 PM
Någon som har reg nr på de första godsledbussarna från -92 som Jale Åkeri hade ? Hittar inget på SBH, men i Bussnytt 3/01 framgår att dessa hade inv nr 04-07. Var alltså lastbilar reggade som ledbussar för att få köra 90 km/h.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2016, 17:29:21 PM
Använder man forumets sökfunktion på "Jale Åkeri" dyker flera äldre trådar upp. Bland annat denna som innehåller några registreringsnummer:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,56680.0.html
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: WalleW skrivet 26 juli 2016, 17:56:51 PM
Jag hade i början av 90-talet nöjet att provsitta en av dessa "ledbussar" som var byggda på Scania T113 (143?) lastbilschassi med förlängd original sovhytt och permanent tillkopplad trailer.  Skrev en artikel av nyhetskaraktär om dem i någon branschtidning då, minns inte vilken...

/   M v h   Walle
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 26 juli 2016, 18:04:24 PM
Det framgår ett reg nr, (PDM956) men ingen info om vilken av de 4 st det är.

PDM956 ägs sedan 20010823 av Bilmetro i Gävle, och den har endast haft 2 ägare, så vad nyttjar Bilmetro denna till ?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2016, 18:38:41 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 26 juli 2016, 18:04:24 PM
Det framgår ett reg nr, (PDM956) men ingen info om vilken av de 4 st det är.

Kanske det blir bättre lycka i någon de andra trådarna man får fram vid sökningen?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 27 juli 2016, 13:06:17 PM
Jag sökte på "ASG Exact" och hittade inget av värde.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: WalleW skrivet 27 juli 2016, 16:21:15 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 27 juli 2016, 13:06:17 PM
Jag sökte på "ASG Exact" och hittade inget av värde.

Inte under "Scania ASG Exact", "Scania special" eller "Jale Åkeri" heller... :(

/   M v h   Walle
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: roggek skrivet 27 juli 2016, 16:40:14 PM
Bild på "Godsledbussen":
http://www.forum24.se/ovp-post-129571.html#129571

Då får vi i alla fram ett regnr: PYN 596
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 27 juli 2016, 19:04:31 PM
Verkar ju vara två olika bilar på bilderna, jag ser "PUH865" och inv nr "02" på den andra bilden, den anges vara en "6x2" i bilregistret, men det stämmer ju inte med bilden, där är den ju en "4x2", som de övriga två som vi har reg nr på.

"PYN596" tycks ha högre fordonsskatt än de andra två kända bilarna, hela 1300:- skiljer.

Alla tre bilarna ägs sedan -01 av Bilmetro i Gävle, och samma fråga, vad gör de där ?

Av infon i Bussnytt framgick att det rörde sig om 4 st fordon med inv nr 04-07, "PUH865" tycks ju ha inv nr "02", och den är dessutom inreggad ett halvår tidigare än de andra två kända bilarna, så det fanns uppenbarligen fler fordon än vad som anges i Bussnytt.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: WalleW skrivet 27 juli 2016, 19:06:36 PM
Citat från: roggek skrivet 27 juli 2016, 16:40:14 PM
Bild på "Godsledbussen":
http://www.forum24.se/ovp-post-129571.html#129571
Då får vi i alla fram ett regnr: PYN 596

Nice  :D !
Där var ju en av dem! En T113 som jag var nästan säker på att det skulle vara...

/   M v h   Walle
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 27 juli 2016, 19:38:15 PM
Hittade en bild på "06", "PTD677", även denna ägs av bilmetro i Gävle sedan -01, och denna har den högre fordonsskatten.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Walter skrivet 27 juli 2016, 22:22:12 PM
Antingen står de kvar hos Bilmetro eller så har de gått vidare till skrot eller export utan att avregistrerad. Inte helt ovanligt.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2016, 13:15:17 PM
Citat från: Walter skrivet 27 juli 2016, 22:22:12 PM
Antingen står de kvar hos Bilmetro eller så har de gått vidare till skrot eller export utan att avregistrerad. Inte helt ovanligt.

Skrota 8 år gamla fordon låter inte troligt, och om de blivit exporterade tycker jag att man borde ha hört talas om det, och finns de kvar hos bilmetro så återstår frågan: - Hur nyttjas de ? Att bara ha ett stort antal godsledbussar stående i 15 år låter inte heller särskilt troligt.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2016, 13:19:02 PM
Har man rent juridiskt inte kunnat "dela" på de plomberade ekipagen, och registrera in dem som vanliga tunga lastbilar?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 14:44:46 PM
Ingen av dessa finns kvar som "buss", tror jag har sett en dragbil som A traktor i Mellansverige.
Bilarna hade ju gått över 150 t mil 2001 och andrahandsvärdet var nog minimalt, det har nog plockats delar och sedan blivit armeringsjärn av de flesta.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: pegee skrivet 28 juli 2016, 18:27:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 13:19:02 PM
Har man rent juridiskt inte kunnat "dela" på de plomberade ekipagen, och registrera in dem som vanliga tunga lastbilar?

Eller det omvända: Hur kan man regga ett fordon som buss som inte har något passagerarutrymme?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 18:34:12 PM
Citat från: pegee skrivet 28 juli 2016, 18:27:45 PM
Eller det omvända: Hur kan man regga ett fordon som buss som inte har något passagerarutrymme?
Det kan man med all säkerhet inte göra, nämnda fordon har plats för 9 passagerare.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2016, 18:57:34 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 18:34:12 PM
Det kan man med all säkerhet inte göra, nämnda fordon har plats för 9 passagerare.

Låter underligt om det inte går. Genom decennierna har ju ett flertal 12-metersbussar har ju fått de flesta stolarna urplockade, byggts om till husbussar och därefter omregistrerats till tunga lastbilar.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 19:16:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 18:57:34 PM
Låter underligt om det inte går. Genom decennierna har ju ett flertal 12-metersbussar har ju fått de flesta stolarna urplockade, byggts om till husbussar och därefter omregistrerats till tunga lastbilar.
Men nu pratar du ju om tung lastbil där finns väl inga krav på passagerarutrymme.
Mvh zjbus
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: WalleW skrivet 28 juli 2016, 19:34:12 PM
Passagerarutrymmet på de i ämnet aktuella Scania T113 var i princip förlängda Scania brandbilshytter om jag inte minns alldeles fel.
Bara i dag- och sov-utförande var Scanias T- hytter revolutionerande rymliga när de lanserades på T82 / 112 / 142 och medförde ett välkommet lyft som arbetsplats för oss som var i branschen på den tiden...

/   M v h   Walle
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2016, 21:30:33 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 19:16:19 PM
Men nu pratar du ju om tung lastbil där finns väl inga krav på passagerarutrymme.
Mvh zjbus

Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 21:46:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 21:30:33 PM
Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?
Det verkar inte så, PDM 956 som fortfarande är registrerad som buss har haft körförbud i 15 år nu:

Besiktigas senast
2001-07-31


Senast godkända besiktning
2000-08-04


Mätarställning
612183


Körförbud
2001-08-01


Körförbudsorsak
Utebliven kontrollbesiktning


Inrapportör av senaste besiktningsutfall
BILPROVNINGEN TIMRÅ
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 21:48:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 21:30:33 PM
Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?

Sannolikt var dragbilarna fullslitna efter 8 år och 150+ tusen mil

Jag tror att jag sett en som A-traktor i Mellansverige, trailerna lever säkert kvar i någon form.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:02:07 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 21:48:58 PM
Sannolikt var dragbilarna fullslitna efter 8 år och 150+ tusen mil

Jag tror att jag sett en som A-traktor i Mellansverige, trailerna lever säkert kvar i någon form.
61000 mil hade PDM 956 gått vid senaste besiktning och den är fortfarande registrerad som buss:

Registreringsnummer
PDM956


Fabrikat
SCANIA T 113HL 4X2L


Handelsbeteckning
Uppgift saknas.


Fordonsstatus    
Avställd (2001-08-03)


Färg
Vit


Fordonsår
1992


Fordonet tillverkat
Uppgift saknas.


Fordonsslag
Buss


Besiktigas senast
2001-07-31
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:11:24 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:02:07 PM
61000 mil hade PDM 956 gått vid senaste besiktning och den är fortfarande registrerad som buss:


Lägg då till 99999 mil så får du rätt siffra.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:22:11 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:11:24 PM
Lägg då till 99999 mil så får du rätt siffra.
612183 2000-08-04, körförbud 1 år senare
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:33:26 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:22:11 PM
612183 2000-08-04, körförbud 1 år senare

Mätaren går bara till 99999 sedan börjar den om, den hade alltså rullat 161000 mil

Den av dessa som hade gått minst var PYN596 som bara rullade 112000 mil (mätaren stod på 11968 mil 2002)
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2016, 23:23:28 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:33:26 PM
Mätaren går bara till 99999 sedan börjar den om, den hade alltså rullat 161000 mil

Den av dessa som hade gått minst var PYN596 som bara rullade 112000 mil (mätaren stod på 11968 mil 2002)
Sista siffran avser kilometer, alltså 61218,3 mil
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2016, 09:13:45 AM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 23:23:28 PM
Sista siffran avser kilometer, alltså 61218,3 mil

Nu börjar det av någon anledning bli lite löjligt :-)

Bilarna hade gått mellan 112 och 160 tusen mil, mätaren går till 99999 mil eller 999999 km, det innebär att den bil som rullat minst hade en mätare som stod på 11968 mil vid sista besiktningen och den som rullat längst 61218 mil.

Det innebär INTE att den ena bara rullat drygt 11000 mil och den andra 61000 mil utan bägge mätarna har vänt vid 99999 mil och börjat om från 0.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 29 juli 2016, 10:59:58 AM
Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 11:09:47 AM
Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 10:59:58 AM
Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år

Ja, vad är det för konstigt i det? Om "bussarna" gick Mora-Stockholm en tur- och returresa fem dagar i veckan så stämmer det ganska bra med 21 860 mil per år - eller 100 mil om dagen. Mora-Stockholm är 45 mil.

Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:24:08 PM
Ok, ger mig men undrar ju vad de ska ha skrotet till som haft körförbud i 15 år, 24 år gammalt och då har rullat 160000 mil. Knappast ett fordon med något kulturhistoriskt värde heller.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2016, 12:31:28 PM
Miltalen är inga konstigheter, det finns vanliga bussar som nått upp emot 200 t mil också :-)

Antagligen finns inte dessa kvar annat än på papperet, det finns liknande exempel hos Bussnasare i Sthlm som har flera hundra tal skrotade o exporterade bussar kvar som avställda.

Tror det finns enstaka T124:or av nästa generation godsledbussar kvar i livet.

Ett tag stod det ett gäng av T113 o T124 på ett fält i Norra Sverige, tveksamt om några finns kvar där.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:41:59 PM
Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juli 2016, 13:39:12 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 10:59:58 AM
Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år

Det skulle bli drygt 60 mil om dagen, om den rullat alla sju dagar i veckan. Dvs en 30-milstur, och sen retur hem igen.
Som jämförelse bestod ett vanligt arbetspass på Swebus Express i Uppsala att köra en 26-milatur Uppsala-Linköping och sedan hem. Många fordon kördes ju Malmö-Uppsala, och rullade då 68 mil (fördelat på tre förare) under en arbetsdag.

Mellan vilka destinationer gick dessa "godsledbussar" normalt?
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 13:42:26 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:41:59 PM
Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.

Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 juli 2016, 13:43:47 PM
ASG Exact var ett "koncept" med ett linjenät över större delen av landet där Jale:s bilar(bussar) trafikerade, dvs inte bara t/fr Dalarna. Man körde gods åt vissa kunder med snabba utlovade leveranser. När detta startade var maxhastigheten för lastbil 70 km/tim men utöver det var nog Exact-omloppen lagda med få och korta stopp. Första bilen var en T112 sedan kom ett gäng T113 då konceptet sjösattes s a s. Efter åtta år var bilarna slutkörda(Crewcab-hytterna rostade rätt bra) och ersattes med T143:or. Då var det Danzas man körde åt men kunderna från Exact-tiden fanns väl kvar ytterligare en tid.
På T112/113 var det relativt bekvämt ordnat för 9 passagerare då man hade en vision om att även ta med bokade resenärer, vad man kanske inte räknat med var den byråkrati som då erfordrades eftersom långväga busstrafik fortfarande inte var avreglerad i början av 90-talet. De ersättande bilarna hade visserligen 9 passagerarplatser med de var inte speciellt lättåtkomliga, rena paragrafbilar alltså.
En kuriositet är att en av bilarna byggdes om till buss+släp, dvs man satt en vanlig vändskiva för att kunna koppla till/från trailern. Hur man tänkte då är svårt att veta men det är väl ungefär det som föreslås längre upp i tråden, man fick alltså köra 90 med dragfordonet men så fort trailern hängdes på så blev det 80 (buss+släp).
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juli 2016, 13:46:55 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:41:59 PM
Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.

Här finns det ingen riktig logik hos Transportstyrelsen, tyvärr. Registreringsnumret som min gamla rostiga VW Jetta från 1984, kom på en fabriksny bil bara något år efter att den gått till skroten. Medan andra fordon som skrotas och exporteras stannar i registret i många år.
Transportstyrelsen borde även ta tag i saken att få bort icke existerande fordon som måhända inte avregistrerats "på korrekt vis", så hade man sluppit det stora besväret med att registret blir fullt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 13:42:26 PM
Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.

Ojdå! Hoppas man får en varning innan! Då får man väl ställa på sina gamla veteranbilar åtminstone vart tredje/fjärde år eller så! Veteranfordon är ju oftast ändå skattefria, så man slipper betala en månads skatt för påställningen. Man får se till att skaffa en avställningsförsäkring bara.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: zjbus skrivet 29 juli 2016, 14:08:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 13:42:26 PM
Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.
Låter som ett väldigt bra beslut men är det inte så redan? Läser ju ibland i annonser om fordon som trillat ur registret.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 14:32:08 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 14:08:46 PM
Låter som ett väldigt bra beslut men är det inte så redan? Läser ju ibland i annonser om fordon som trillat ur registret.

Jo, jag tror att man börjat med den här utrensningen. Den lär dock inte bli klar på en dag.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2016, 14:35:54 PM
Man trodde ju att problemet skulle upphöra i o m att Kronkalle fick rätt att omgående utan vidare pappersväxling driva in 65 kronan för registerhållningsavgift från alla fordonsägare som inte betalade frivilligt men uppenbarligen har inte detta lett till att tillräckligt många avregistrerat de mängder av fordon som bara finns på papperet.
Titel: SV: ASG Exact
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juli 2016, 23:07:40 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2016, 14:35:54 PM
Man trodde ju att problemet skulle upphöra i o m att Kronkalle fick rätt att omgående utan vidare pappersväxling driva in 65 kronan för registerhållningsavgift från alla fordonsägare som inte betalade frivilligt men uppenbarligen har inte detta lett till att tillräckligt många avregistrerat de mängder av fordon som bara finns på papperet.

Ibland sätter ju även byråkrati och krångliga regler stopp för avregistreringar. Det finns gott om tillfällen där avställda fordon gått som "skrotexport" (dvs utan att registreras in i det nya landet), där nåt saknat eller felaktigt påskrivet papper gjort att transportstyrelsen själva vägrat avregistrera fordonet. Vissa f.d ägare har fått bråka i månader för att få Transportstyrelsen att ta bort fordonen ur sitt register.

Själv köpte jag en gång en billig äldre bil. Billig pga att den en gång föll mellan stolarna under flytt mellan två EU-länder, och därefter inte går att registrera in. För att få det papper som krävs för inregistrering i Sverige måste man vara medborgare i det förra landet, samt vara skriven på en adress där. Samt äga bilen. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det skulle visa sig att numera den inte går att återregistrera in därhemma heller.
Hade varit kul att kunna registrera in den som komplett och fullt fungerande bil, men då ett sådant äventyr lär kosta mer än dubbelt så mycket som bilens värde, får den nog bli reservdelar.