SS H19 på tillfälliga linjen 140

Startat av Gunnar D, 04 april 2020, 17:23:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 5160, nyligen överförd till Brännkyrka, inväntar vid Svandammsplan avgången mot Fruängen 4 apr 1964.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga på dagen 56 år gamla Metropol fotografi.
Mvh zjbus

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Leyland

#3
I skarven mellan nedläggningen av Spårvagnslinje 14 och 17 och den nya tunnelbanan av orange färg.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Harald Nordius

Då var den nya tunnelbanan lika grön som den gamla. Olika färger för bansystemen är ett senare påfund. Olika färger användes i skyltningen på T-Centralen, men det var en färg per riktning. Jag minns inte riktningarna nu, men det var grön och gul för bana 1 och röd och blå för bana 2.

Leyland

#5
Så var det ja, allt var grönt från början.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

HJP

****
Bana 2, som trafikeras av linjerna 13 och 14, är den röda linjen. Orange vet jag inte om det har funnits.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 04 april 2020, 17:23:58 PM
H19 5160, nyligen överförd till Brännkyrka, inväntar vid Svandammsplan avgången mot Fruängen 4 apr 1964.

Mvh Gunnar
****
Det ser trångt ut, på din fina bild, Gunnar.

Lulebussen

Citat från: HJP skrivet 04 april 2020, 21:00:45 PM
Bana 2, som trafikeras av linjerna 13 och 14, är den röda linjen. Orange vet jag inte om det har funnits.

Från Wikipedia:

Citat från: Wikipedia
Tidigare hade röda linjen orange färg på översiktskartorna, men vartefter nya kartor trycktes upp vid förändringar i tunnelbanenätet fick linjen under 1980-talet en allt rödare färgton.

Harald Nordius

När började man benämna banorna med färger? Jag har en SL-karta från 1978 som har en infälld översiktskarta över tunnelbanan. På den är alla banor ritade med mörkblått och bana 1 och 2 är visade som en bana, d.v.s. de har gemensamt streck mellan Slussen och T-Centralen. Men orange och grönt som nämns här ovan minns jag från de schematiska kartorna som satt i vagnarna över dörrarna.

Gunnar D

På översiktskartan i SL Stockholmskarta 1982-83 är alla tunnelbanor gröna. På motsvarande karta 1986-87 är T-bana 1 orange, T-bana 2 röd och T-bana 3 blå.

/Gunnar


Peter Rost

Benämningen av SL:s tunnelbanenät med färger inleddes 1980, om jag minns rätt.

//Peter