F.d. SL H65B 7358 (Scania CF)

Startat av Mikael T Nilsson, 01 mars 2020, 09:53:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

I februari i år dök denna Scania CF upp framför kameran. Jag misstänker att det är f.d. SL H65B 7358. När jag läser Svensk Busshistoria är det f.d. BSS 58, vilket borde innebära att den fick prefixet "73" i inv.numret när den övertogs av SL.

Nu verkar bussen ägas av en privatperson som brukar den som husbuss.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

#1
Fantastiskt att den finns kvar :)
"Sundbypark Östra"?
Är det vid korsningen mot Hallonbergen?/Ulf




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Peter Rost

#2
Mycket trevlig! Även om den ser lite "medfaren" ut. ;)

Bussen ifråga har just passerat korsningen Ursviksvägen Enköpingsvägen.

//Peter




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

#3
Siena Root är ett rockband, och just nu befinner sig bandet och denna buss till Göteborg. En bekant till mig är en av förarna.

zjbus

#4
Bussen är f.d. BSS 58 en Scania-Vabis CF 1966 och i dag LB registrerat. www.svenskbusshistoria.se/go?id=39467
Scania CF har aldrig existerat, när Saab-Scania bildades 1968 genom en sammanslagning av Saab AB och fordonstillverkaren Scania-Vabis var redan CF ute ur produktionen.
Vid sammanslagningen bytte Scania-Vabis namnet till endast Scania.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 mars 2020, 11:18:50 AM
Fantastiskt att den finns kvar :)
"Sundbypark Östra"?
Är det vid korsningen mot Hallonbergen?/Ulf

Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Roligt att du uppskattade bilden! :-)
Ja, det är den korsningen. Jag har för mig att SL-hållplatsen hade ett annat namn tidigare, vill minnas "E18/Enköpingsvägen" eller liknande.

Citat från: Peter Rost skrivet 01 mars 2020, 12:59:17 PM
Mycket trevlig! Även om den ser lite "medfaren" ut. ;)

Bussen ifråga har just passerat korsningen Ursviksvägen Enköpingsvägen.

//Peter

Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Kul att du uppskattade bilden. :-)
Roligt att det finns gamla Stockholms-CF:ar kvar, både littera H65A och H65B.

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2020, 13:15:40 PM
Siena Root är ett rockband, och just nu befinner sid bandet och denna buss till Göteborg. En bekant till mig är en av förarna.

Kul! Då var bussen känd sedan tidigare här på forumet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Bussen iakttogs igår, lördag, på E-fyran genom Sörmland på väg söderut av några, för dagen bilburna, f.d. H65B-chaufförer.

Peter Öden

Hej !

Sista året CF byggdes var 1966.
Under 1968 kom beteckningen för BF 76 SKV att ändras till Scania CF 110 L.

Mvh Peter Ö

zjbus

Det finns Scania-Vabis CF av årsmodell 1967 t.ex. dessa som bägge två finns kvar i registret:
www.svenskbusshistoria.se/go?id=34123
www.svenskbusshistoria.se/go?id=41208

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 mars 2020, 14:48:50 PM
Bussen iakttogs igår, lördag, på E-fyran genom Sörmland på väg söderut av några, för dagen bilburna, f.d. H65B-chaufförer.

Trevligt! Den kör alltså land och rike runt som turnébuss för rockbandet.

Citat från: Peter Öden skrivet 01 mars 2020, 15:25:59 PM
Hej !

Sista året CF byggdes var 1966.
Under 1968 kom beteckningen för BF 76 SKV att ändras till Scania CF 110 L.

Mvh Peter Ö

Citat från: zjbus skrivet 01 mars 2020, 17:08:04 PM
Det finns Scania-Vabis CF av årsmodell 1967 t.ex. dessa som bägge två finns kvar i registret:
www.svenskbusshistoria.se/go?id=34123
www.svenskbusshistoria.se/go?id=41208

Tack för era kompletterande uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Öden

Hej igen !

Det finns ju ingen CF 76 som är tillverkad 1967. Som jag skrev tidigare var 1966 sista året.
Var väl så i många fall att bussarna stod uppställda i väntan på dagen-H och vid inregistreringen åsatt man årsmodell 1967.

Mvh Peter  Ö

zjbus

Hej!
Ok, trodde att årsmodell på ett fordon sattes när det tillverkades inte när det togs i trafik första gången.
Mvh zjbus

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2020, 13:15:40 PM
Siena Root är ett rockband, och just nu befinner sid bandet och denna buss till Göteborg. En bekant till mig är en av förarna.
Då kan du påminna honom nästa gång att sätta på strålkastarna ;)/Ulf

Ersa

Bilden i startinlägget är inte tagen i Göteborg den 2 mars.

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 01 mars 2020, 23:42:30 PM
Hej!
Ok, trodde att årsmodell på ett fordon sattes när det tillverkades inte när det togs i trafik första gången.
Mvh zjbus
Det är inte så enkelt. I vilket fall så kan det vara så numera men tidigare så bestämdes årsmodell av vilket utförande man byggde. Ofta beror det på vilka komponenter som finns och vad som rapporteras in.
Oftast är det så med personbilar att de har en årsmodellbeteckning som följer av när de byggs. Oftast är det semestern som avgör och sedan kan det vara så att en årsmodell byggs redan tidigare i ett litet antal.  Bussar kan också byggas  och få årsmodell på slutet av året.
När det gäller ASJ så avvecklades detta och Scania tog över anläggningen i Katrineholm från ASJ. Där tillverkades det bussar som kallades för att vara byggda av Svenska Karosseriverkstäderna  men andra produkter som tillverkades gjorde det under namn AB Svenska Järnvägsverkstäderna. Tidigar hade Saab och Scania blivit ett gemensamt företag och anläggningen i Arlöv.Skåne byggde senare personbilar i stället för järnvägsvagnar. Ursprungligen Rössels Mek verkstad. Korgarna till Dm 1201-1230 är byggda i Arlöv.
Katrineholm byggde de berömda CR bussarna. Och orsak till att det satsades på Katrineholm är egentligen Norrköping. Textilindustrin hade gått i kras och det behövdes ersättningssysselsättning. Tyvärr finns det troligen ingenting kvar i Katrineholm i de fd SKV/ASJ lokalerna. Flera av orterna som var på fallrepet under mitten av 60-talet räddades av lokaliseringsstöd som staten gav för att skapa ersättningsindustrier. Genom andra rationaliseringar har det inte gått att hålla verksamhet i gång. Speciellt gäller detta Bohuslän och Dalsland.
Årsmodell undantag. 1988 skapades det en "extra" årsmodell vad gäller personbilar. Detta innebar att det kunde tillverkas samma modell men för marknad Sverige angavs modell 88B  medan andra länder fick 89.