Arvika Vagnfabrik

Startat av Tom Hallström, 16 februari 2020, 22:48:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

 I min jakt på att få svar på en fråga, stöter jag hos Picryl på denna bild:
https://picryl.com/media/insidan-av-en-buss-tillverkad-av-arvika-vagnfabrik-fcb71e?zoom=true

Här är det fråga om ett foto bakåt i vagnen. Bänkarna ser osedvanligt obekväma ut. Hörnen är runda.
Man ser plywood. Har bussen en dörr längst bak? Hur såg utsidan ut? Bakrutan är delad.

Jag letar vidare. Jag har fått korn på att Knut Gustav Sundstedt köpte en vagn från USA, med "Buddha-motor".
(Enligt intervju med sonen Arne, i tidningen Buss år 1985)
Det var en Buda från Buda Engine Corp. Men vem tog in den? Är det samma som Scania-Vabis presenterar för
storstadspressen den nionde januari 1930, i Svenska Dagbladet, Stockholmstidningen och en till: En Twin Coach?
Åtminstone SvD har digitaliserat alla utgivna sidor. Så: 9/1 1930. Sveriges första buss med dörr framför framaxeln.

Tom Hallström

 Enligt Arne, så byggde de på egen verkstad om sina chassier - när det fanns tid - och
skickade dem sedan till Hägglunds och Arvika för att få nya karosser. Det skulle vara
förträffligt att få se ett leveransfoto med registreringsnummer.
Den frambyggda Scanian som presenterades i mummer 1 av Svensk Omnibustidning
år 1932 har jag. På ett senare foto har den, eller den samtidigt ombyggda, A 254.
Tom

Tom Hallström

Notera fönstren. En del är absolut fyrkantiga, en del med runda hörn - antagligen nedskjutbara.
Borta är "lanterninglasen" som Arvika annars tyckte så mycket om.

Björn Forslund

Det ser ut som en stadsbuss med plattform baktill, rejält med ståplats och t o m ryggstöd för stående på bakgaveln.