https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23404.msg170527#msg170527 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23404.msg170527#msg170527)
Apropå vännen Staffans bild på 4440 i Farsta 3 april 1978 och vännen Christian Bergs fråga om vad denna vagn gjorde där -
ATR-vecka på linje 55 och 182 denna vecka. Bl.a. 4440 tillfälligt inlånad till Hammarby från Söderhallen (tillsammans med bl.a. 4445, 4461, 4466, 4469).
Bl.a. 4341 gick denna vecka i Söderhallen som utbyte.
Hur ofta var det ATR-veckor utanför tullarna? Som nämns hade Hammarby i april 1978. Även på våren 1986 då det var ATR-vecka efter linje 171 med H59:or från Söderhallen - och dessförinnan i Bromma 1983 på hösten, då ett antal H2:or från Hornsberg låndes in. Men förekom det även ATR efter Nybodas linjer?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 14 februari 2020, 09:37:13 AM
Hur ofta var det ATR-veckor utanför tullarna? Som nämns hade Hammarby i april 1978. Även på våren 1986 då det var ATR-vecka efter linje 171 med H59:or från Söderhallen - och dessförinnan i Bromma 1983 på hösten, då ett antal H2:or från Hornsberg låndes in. Men förekom det även ATR efter Nybodas linjer?
//Peter
Det fanns en gammal order eller inriktning att alla linjer i gamla Stockholmsdistriktet skulle mätas 1-2 ggr/per år.
En del linjer mättes säkert oftare och andra färre. Gissar att detta mycket blev "en beställning" från produktionsplaneringen som behövde mätdata.
Söderhallen hade ATR i H34:or och Hornsberg i H32:or. Denna utrustning bidrog till att just dessa vagnserier blev kvar länge och längst. Utrustningen flyttade söver till H59 i Söderhallen respektive H2 i Hornsberg.
Ja, i vart fall H32 "byttes runt" till både Bromma och Nyboda, men frågan är hur det såg ut efter 1983. Har vi sett H2 och H59 på Nybodas "egna linjer".