Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikey skrivet 25 januari 2013, 23:00:50 PM

Titel: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikey skrivet 25 januari 2013, 23:00:50 PM
Igår (Torsdag) var jag ute en liten sväng i sista sekund på Brommaplan för att fånga lite Säfflevagnar.

Först ut Arriva 7083, sista dagen var det för denna vagn
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50248-PS.jpg)

Arriva 7153. Denna kommer rulla vidare, men får vara med ändå
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50255-PS.jpg)

Arriva 7093. Detta var näst sista dagen för denna. Den fick köra lite även idag fredag innan den slopades
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50264-PS.jpg)

Arriva 7079. Näst sista dagen även för denna.
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50273-PS.jpg)

Så nu är det slutkört med Säffle-ledvagnar på Ekerö så tillvida att det inte sker något underverk. I eftermiddags gick sista planenliga turerna...

Då passar det väl med en av de nya stadsbussarna som ersätter Säffle-vagnarna. Arriva 8408 som var så ny att den inte ens hade hunnit bli smutsig
(https://dl.dropbox.com/u/87326889/DSC_50262-PS.jpg)
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: P.Ek skrivet 25 januari 2013, 23:07:00 PM
Fina bilder! De nya Omnilinkarna är ju riktigt snygga men Säffle-vagnarna slår dom med hästlängder när det gäller bekvämlighet ;)
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Hur många Säffle-led är kvar?
Har nya lillabussen kommit till Adelsö än?
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikey skrivet 25 januari 2013, 23:15:59 PM
Citat från: P.Ek skrivet 25 januari 2013, 23:07:00 PM
Fina bilder! De nya Omnilinkarna är ju riktigt snygga men Säffle-vagnarna slår dom med hästlängder när det gäller bekvämlighet ;)

Tack. Jo, utvändigt ser de nya vagnarna bra ut, men de är inte roliga att åka. Blev rätt besviken när jag såg att man hade knölat in de minsta rena stadsbuss-stolarna i dem, dessutom med kasst benutrymme. De kan absolut inte vara kul att åka längre sträckor, som det finns en del av på Ekerö... :-\
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Cero skrivet 25 januari 2013, 23:33:11 PM
Omnilinken är snygg, men jag förstår inte varför vissa exemplar av dessa har så högt uppdragen fönsterlinje i låggolvsdelen. Hamnade på en sådan härom dagen (Keolis 475x) och det känns ju som när man var fem och åkte Leyland. Man satt och tittade in i nedre fönsterkanten. Känns värdelöst.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikey skrivet 25 januari 2013, 23:36:06 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Hur många Säffle-led är kvar?

"Så nu är det slutkört med Säffle-ledvagnar på Ekerö så tillvida att det inte sker något underverk. I eftermiddags gick sista planenliga turerna..."
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 26 januari 2013, 00:20:34 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Hur många Säffle-led är kvar?

7077, 7079 och 7093 fanns kvar på eftermiddagen idag, men jag vet inte om de fortfarande är kvar. Imorgon kan jag förmodligen ge en ny rapport.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Har nya lillabussen kommit till Adelsö än?

Nej, februari/mars är vad jag har hört.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 07:48:29 AM
Tack för ett mycket trevligt bildsvep med farväl till de gamla Säffle-ledvagnarna.

Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Dаniel skrivet 26 januari 2013, 10:44:50 AM
De kvarvarande Säfflevagarna (7077, 7079 och 7093) slopades igår.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 07:48:29 AM
Tack för ett mycket trevligt bildsvep med farväl till de gamla Säffle-ledvagnarna.

Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?

Jag har inte hört något om det iallafall. De rullar nog på ett tag till.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 15:34:12 PM
Citat från: Daniel T skrivet 26 januari 2013, 10:44:50 AM
De kvarvarande Säfflevagarna (7077, 7079 och 7093) slopades igår.

Jag har inte hört något om det iallafall. De rullar nog på ett tag till.

Tack för uppgifterna! Jag tänker på Märsta där alla Volvo B10BLE slopats för inte så länge sedan.
Kul att Ekerö har kvar sina B10BLE, kort- och boggievagnar, ett tag till.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Nico skrivet 26 januari 2013, 18:42:01 PM
Då försvinner alltså i och med detta även alla normalgolvade vagnar även på Mälarörna... eller är jag ute och cyklar?

Som de stått i en del andra trådar så blir det väl i så fall bara ett fåtal B12:or med handikapplyft som blir kvar i Handen under 2013?
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikey skrivet 26 januari 2013, 18:57:22 PM
Ja, dessa ledvagnar var de enda normalgolvade fordonen som fanns kvar på Mälaröarna. Vad jag känner till är det nu endast de 12st Volvo B12MA med handikappslyft kvar i Handen, och 2st äldre Volvo B10M som rullar i Nykvarn. Möjligen finns det några Volvo B12MA kvar i Södertälje också?
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Nico skrivet 26 januari 2013, 18:59:31 PM
Södertälje ink. Nykvarn ska nog, så vitt jag minns,  vara enbart lågentré det med efter nyår så då är det sannolikt bara Handen/Ösmo som är sista bastionen för normalgolv.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Mikey skrivet 26 januari 2013, 19:04:37 PM
Nykvarn fick väl ha kvar sina normalgolvsvagnar, det står i vart fall tydligt markerat i tidtabellen för linje 782 att linjen trafikeras av normalgolvsbussar.

I Södertälje finns fortfarande ett gäng B12or som i trafik enligt CBR, men hur det är i praktiken får någon med insyn svara på. De rullade i alla fall hela december.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 26 januari 2013, 19:47:25 PM
Idag syntes inga Volvoledbussar till vid Tappströmsgaraget. Dock tittade jag inte vid Bryggadepån, men det är väl tveksamt om det är några där heller.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 07:48:29 AM
Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?

Som det har skrivits i en annan tråd är ju boggiebussen 6176 här för testkörning, och om testet går bra kan det komma ett antal sådana bussar hit. I så fall kan det nog mycket väl bli slopning av "danskvolvobussar", så vi får väl vänta och se hur det blir.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Danne B. skrivet 27 januari 2013, 09:03:17 AM
7153 är väl inte en Säffle, utan en Aabenraa? :)

//Danne
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 27 januari 2013, 13:36:33 PM
Citat från: Danne B. skrivet 27 januari 2013, 09:03:17 AM
7153 är väl inte en Säffle, utan en Aabenraa? :)

//Danne

Stämmer! Mälaröarna tycks nu vara "Säfflefritt" område.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Citybus skrivet 27 januari 2013, 22:15:01 PM
7152 seen today in Brommaplan.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 28 januari 2013, 17:48:43 PM
En liten uppdatering: 7077, 7079 och 7093 gömde sig visst vid Bryggadepån och var enligt uppgift ute i trafik idag.
Testkörningen av 6176 gick tydligen inte så bra, så därför blir det inga sådana bussar här.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: AO skrivet 29 januari 2013, 00:45:59 AM
Citat från: Tommy E skrivet 28 januari 2013, 17:48:43 PM
Testkörningen av 6176 gick tydligen inte så bra, så därför blir det inga sådana bussar här.

Vad var det som inte funkade?
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 29 januari 2013, 02:09:36 AM
Citat från: AO skrivet 29 januari 2013, 00:45:59 AM
Vad var det som inte funkade?

Bussen är för lång, så överhänget riskerar att slå i föremål bredvid vägen och svepa in över andra körfält.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Nico skrivet 29 januari 2013, 09:12:14 AM
Jo, den är väl nästan 15 m. den där. Inte det smidigaste fordonet i tätare trafik på flerfilig väg utan mera byggd för regionaltrafik.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 29 januari 2013, 09:25:28 AM
Citat från: Nico skrivet 26 januari 2013, 18:59:31 PM
Södertälje ink. Nykvarn ska nog, så vitt jag minns,  vara enbart lågentré det med efter nyår så då är det sannolikt bara Handen/Ösmo som är sista bastionen för normalgolv.

Bara Handen! Ösmo har inga normalgolvade bussar kvar.

// Niclas
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Nico skrivet 29 januari 2013, 09:40:29 AM
Tänkte mer att även om vagnarna är stationerade i Handen så kunde de hamna på vissa Ösmolinjer beroende på om strul uppstår. Man kunde ju ibland t.ex. hugga en Handenkärra vid Gullmarsplansrampen för att köra en 861 och sedan så löste drifterna det problemet internt.
Titel: Sv: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 januari 2013, 11:34:53 AM
Så Nobina 4108-09 har gjort sitt hos Björcks?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2013, 11:38:42 AM
Citat från: Tommy E skrivet 29 januari 2013, 02:09:36 AM
Bussen är för lång, så överhänget riskerar att slå i föremål bredvid vägen och svepa in över andra körfält.

Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 januari 2013, 12:10:51 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2013, 11:38:42 AM
Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.
Nja, numera har man väl historia. Arriva har ju kört med boggibussar sedan trafikstart. Däremot är väl dessa kanske bara 13,7? (för lat för att kontrollera nu).

Man kan ju knappast säga att det är så tätbebyggt på Ekerö heller. Boggivagnarna har man ju också kört mest på landsortslinjerna. Men som du skriver blir det nog snarare problem med kurvor och för att inte säga trånga vändplaner och att klara möten på ställen som inte har plats för att två tyngre fordon möts. Att exempelvis använda den minimala vändplanen vid Hilleshög kyrka är ju inte direkt lätt med en boggivagn...
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Tommy E skrivet 29 januari 2013, 13:04:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2013, 11:38:42 AM
Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.

Jag återger bara den information jag har fått höra. Jag har inte kört bussen själv.

Citat från: Omnilasse skrivet 29 januari 2013, 12:10:51 PM
Nja, numera har man väl historia. Arriva har ju kört med boggibussar sedan trafikstart. Däremot är väl dessa kanske bara 13,7? (för lat för att kontrollera nu).

Jo, det stämmer att de är 13,7 m.
Titel: SV: Lite halvhistoria vid Brommaplan
Skrivet av: Dаniel skrivet 30 januari 2013, 14:35:11 PM
En liten uppdatering igen: 7077 och 7093 slopades den 28:e och 7079 slopades igår.