Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 18 september 2007, 23:13:43 PM

Titel: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 18 september 2007, 23:13:43 PM
Är det fler linjer än 745 som har destinationsskylten med rullande text?

Blev ganska förvånad, då jag mötte en Omnilink på denna linje med "745 Söderby" sen slog den om till "Ej via..." (någon station) i eftermiddags. Har inte sett det tidigare.

Vem är det som kör denna linje?

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 18 september 2007, 23:36:34 PM
Okej, lite synd. Annars kunde man ju ha lite av varje som skiftade där...

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 september 2007, 23:40:11 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Distraherar mötande trafik, eller vad? - verkar vara ett konstigt förbud annars, finns väl inte en stad utomlands i hela världen som inte tillåter växlande text annars på bussarna...
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:43:12 PM
Nej, kommer ihåg att de hade växlande text på Mälaröbussarna runt -95?
Har för mig att det var av typen "via Närlunda, Knalleborg" osv
Men så var det någon som blev stoppad av farbror blå och sen var sagan slut..
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 19 september 2007, 11:51:38 AM
Citat från: virtual1 skrivet 18 september 2007, 23:40:11 PM
Distraherar mötande trafik, eller vad? - verkar vara ett konstigt förbud annars, finns väl inte en stad utomlands i hela världen som inte tillåter växlande text annars på bussarna...

Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 19 september 2007, 14:33:23 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Skulle vara tacksam om du kunde hjälpa mig med att hitta denna lagtext, jag har försökt med trafikpolisen, vägverket och trafikförordningen utan att hitta någonting som förbjuder växlande texter i en destinationsskylt. Däremot har flera länshuvudmän förbjudit växlande skyltning av policyskäl.


Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Carl W skrivet 19 september 2007, 15:23:38 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Men borde inte denna lag även gälla linje 745 i så fall?
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 19 september 2007, 15:28:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

//Lars

Nej, det är tämligen vidlyftigt att tolka en text i ett indirekt belyst skyltskåp som en strålkastare eller lykta.
Möjligen att de nyare lysdiodsskyltarna kanske kan räknas som belysningsanordning.

/Signv
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 19 september 2007, 15:30:08 PM
Citat från: Carl W skrivet 19 september 2007, 15:23:38 PM
Men borde inte denna lag även gälla linje 745 i så fall?

Alla hänvisar till denna lag, men finns det någon som kan lagtexten eller tolkning av denna lag.

/S
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 19 september 2007, 16:27:26 PM
Citat från: Nico skrivet 19 september 2007, 11:51:38 AM
Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)

Det intressanta i sammanhanget är att Sverige tillåter bilkörning under telefonsamtal, något som allt fler länder förbjuder. Ibland får jag känslan av att vi i Sverige jobbar med att förbjuda/reglera futiliteter och tillåter mer grova förseelser istället för att som i andra länder förbjuda det senare och låta folk ta eget ansvar för det förra.

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 19 september 2007, 17:31:43 PM
Silar mygg och sväljer kameler menar du.....
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 19 september 2007, 19:59:46 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 september 2007, 17:31:43 PM
Silar mygg och sväljer kameler menar du.....

Jäpp! ;D

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 19 september 2007, 23:25:01 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

//Lars

Det måste vara 76§ andra punkten i första stycket som avses.

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
   Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
   På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
   Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2007:101).


Men en destinationsskylt är då varken en lykta eller en strålkastare oavsett om den sitter i en skyltlåda med belysning eller om den är en lysdiodsskylt.

Hos oss på LLT så har nästan alla linjer växlande text på destinationsskyltarna och de förändras också automatiskt under färd beroende på bussens position.
Men att det skulle vara olagligt kan då inte jag tolka det som att det kan vara.

Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 20 september 2007, 00:14:13 AM
Bergkvarabusss har ett antal Integro där man programmerat in orden Gränslöst/Billigt/Bekvämt som visas en och en. Men det räknas väl inte som rullande text?
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 20 september 2007, 22:01:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

Kan det vara paragraf 76 i SFS 1998:1276 som huvudmannen menade?
I så fall tolkar även jag som du, att en destinationsskylt inte är en "lampa".

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2007:101).

Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 september 2007, 22:06:53 PM
Citat från: Nico skrivet 19 september 2007, 11:51:38 AM
Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)
Har Du missat tävlingen? Sverige vill vara bäst i Europa. Då stiftar man så många lagar som möjligt och vi har rätt många onödiga lagar i Sverige. Sedan vill ju politikerna lämna spår efter sig då deras mandatperiod är slut. "Jag ligger bakom det", ni vet. Prestigek*thet heter det visst.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 20 september 2007, 22:12:36 PM
Det enda jag hört om rullande/växlande text på destinationsskyltar är att de kan upplevas som otydliga för resenärerna och bör inte användas över huvud taget. Hellre då dubbla rader text. Dock verkar LHM i AC-län tycka att växlande text är helt okej, trots att resenärerna ibland inte förstår skylten. Ett exempel är Ultrabussarnas "8 Tomtebo via" följt av "8 Ålidhem". Naturligtvis tittar en del resenärer till Tomtebo då upp en snabb gång, tror att bussen bara går till Ålidhem, och går vidare till en annan buss.

I Jämtland minns jag att det pratades om samma sak 2001-02. Man skulle enbart skylta med bussens slutdestination om det ej fanns dubbla rader text. Den rullande "via-texten" känns ju ofta rätt onödig på linjer som alltid går via en speciell ort. Bäst är ju att ge två linjer som går olika väg till samma slutdestination två olika linjenummer, som t.ex 161 & 163 mellan Östersund-Svenstavik i Jämtland och 676 och 625 Danderyd-Norrtälje. Här skiljer sig Västerbotten där 118 kan gå på E4:an eller via Täfteå, medan 17 kan gå på E4:an eller via Bullmark. Krångligt!  :(
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Patrik Henriksson skrivet 20 september 2007, 23:29:52 PM
Hösten 2004 var jag i kontakt med Vägverkets jurister för att få koll på hur det låg till, och blev då hänvisad till följande stycke i Vägverkets föreskrifter (1994:5) om bilar samt släp- och efterfordon som dras av bilar:

9.5   Trafikfarliga anordningar
9.5.1 Motorfordon och släpfordon som kopplas till bil får inte förses med följande delar eller tillbehör.
...
9.5.8 Anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande synliga för trafikanter utanför fordonet.


Denna föreskrift upphävdes emellertid 2003-05-01 då den arbetades om, och i den ersättande föreskriften (2003:22) omnämndes inte dylika anordningar. Detta menade man berodde på en miss, och man hade för avsikt att återinföra paragrafen med samma lydelse. Man hade dock inte alls destinationsskyltar för ögat när formuleringen skrevs, utan syftade till att förhindra att det monteras reklamskyltar på biltak och liknande. Efter diskussion och skriftväxling med en jurist utlovades det ett undantag, men jag har inte lyckats hitta den nya föreskriften förrän alldeles nyss, och så här blev det:

21 kap. Belysning m.m.

18 a § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.

Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt enligt 39 kap. 5 § 2. eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats.


Föreskriften ifråga heter VVFS 2006:138 och är en föreskrift om ändring av 2003:22. Den finns på http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm).

Tolkningen av "i anslutning till hållplats" diskuterades med juristen, och vi var då överens om att växlande text skulle kunna användas på en sträcka där hållplatserna ligger någorlunda tätt, men inte på motorväg och liknande. I annat fall skulle ju undantaget bli tämligen meningslöst, om föraren var tvungen att nollställa skyltkod för extratext vid avgång och sedan knappa in den på nytt vid nästa hållplats, vilket skulle utgöra en större trafikfara än vad skylten kan komma i närheten av.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Möllers skrivet 20 september 2007, 23:32:42 PM
Det fanns för på Arriva 6198 6199 rullande text.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 21 september 2007, 00:16:56 AM
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 20 september 2007, 23:29:52 PM
Hösten 2004 var jag i kontakt med Vägverkets jurister för att få koll på hur det låg till, och blev då hänvisad till följande stycke i Vägverkets föreskrifter (1994:5) om bilar samt släp- och efterfordon som dras av bilar:

9.5   Trafikfarliga anordningar
9.5.1 Motorfordon och släpfordon som kopplas till bil får inte förses med följande delar eller tillbehör.
...
9.5.8 Anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande synliga för trafikanter utanför fordonet.


Denna föreskrift upphävdes emellertid 2003-05-01 då den arbetades om, och i den ersättande föreskriften (2003:22) omnämndes inte dylika anordningar. Detta menade man berodde på en miss, och man hade för avsikt att återinföra paragrafen med samma lydelse. Man hade dock inte alls destinationsskyltar för ögat när formuleringen skrevs, utan syftade till att förhindra att det monteras reklamskyltar på biltak och liknande. Efter diskussion och skriftväxling med en jurist utlovades det ett undantag, men jag har inte lyckats hitta den nya föreskriften förrän alldeles nyss, och så här blev det:

21 kap. Belysning m.m.

18 a § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.

Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt enligt 39 kap. 5 § 2. eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats.


Föreskriften ifråga heter VVFS 2006:138 och är en föreskrift om ändring av 2003:22. Den finns på http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm).

Tolkningen av "i anslutning till hållplats" diskuterades med juristen, och vi var då överens om att växlande text skulle kunna användas på en sträcka där hållplatserna ligger någorlunda tätt, men inte på motorväg och liknande. I annat fall skulle ju undantaget bli tämligen meningslöst, om föraren var tvungen att nollställa skyltkod för extratext vid avgång och sedan knappa in den på nytt vid nästa hållplats, vilket skulle utgöra en större trafikfara än vad skylten kan komma i närheten av.

Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger. Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: jocke skrivet 21 september 2007, 01:47:09 AM
Citat från: yngrot skrivet 21 september 2007, 00:16:56 AM
Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger. Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??

Dagens system vet när de passerar och tar då bort via texten.

Minns att det i uppsala fanns en del rullande texter. Det var inte många linjer som hade dem, men eftersom 1 av linjerna jag åkte nästan dagligen hade den minns jag de väl.

Linje 53 körde ofta med

"53 Stenhagen" och sen

"Via Rickomberga
       Flogsta        "

Som text.
På den tiden ändrades dock inte via texten även när den passerat. I dagsläget körs Linje 5 med

"  Stenhagen
Via Ekonomikum "

Detta tas bort då den passerat Ekonomikum och bara Stenhagen står kvar.

Vet inte om uppsala har kvar växlande skyltning i systemet i dagsläget tyvärr.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: 76 skrivet 21 september 2007, 04:24:35 AM
Citat från: jocke skrivet 21 september 2007, 01:47:09 AMI dagsläget körs Linje 5 med

"  Stenhagen
Via Ekonomikum "

Detta tas bort då den passerat Ekonomikum och bara Stenhagen står kvar.

Vet inte om uppsala har kvar växlande skyltning i systemet i dagsläget tyvärr.
Någon växlande skyltning finns inte kvar i Uppsala. Och sen senaste tidtabellskskiftet har (nästan) alla viadestinationer försvunnit också, varför vet jag inte riktigt.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 21 september 2007, 08:48:41 AM
Detsamma gäller inom SL. Det är tänkt att allt med "via" ska bort även här. Vad jag har hört så är det upp till resenären att ta reda på hur och vilken väg bussen åker.

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 21 september 2007, 08:57:49 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 21 september 2007, 08:48:41 AM
Detsamma gäller inom SL. Det är tänkt att allt med "via" ska bort även här. Vad jag har hört så är det upp till resenären att ta reda på hur och vilken väg bussen åker.

/Fredde

Det var en mycket bra beskrivning av SL:s inställning till sina kunder! Är nästa steg att ta bort skyltningen på hållplatserna? Det är väl upp till resenären att ta reda på om det är en hållplats och vilka busslinjer som i så fall kan tänkas stanna där. >:(

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 21 september 2007, 09:05:44 AM
Jo, visst. Det framkom när jag frågade om man inte kunde ta fram "Hemmesta via Gustavsberg" för linje 474. Då var svaret som sagt, att allt med "via" ska bort framöver. Det gäller att hålla reda på vilken linje som kör vilken väg.

Har själv testat att ta bort "via" på vissa turer så som  433, 434, 443, 401. Förvånande nog så blir det inte så många frågor...

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:26:48 AM
Någon gång för sisådär tio år sedan fick någon på SL för sig att det var namnet på ändhållplatsen som skulle visas på bussen. T.ex. skyltades "413 Talludden", "403 Östervägen" och "416 Korset". En ganska kortlivad idé, det är trots allt bättre att visa namnet på området bussen går till. Via-destinationer anser jag behövs på vissa linjer, t.ex. 414 som idag skyltas "414 Orminge C" redan från Slussen vilket lockar med en del vilsna resande som ska till just Orminge C på en 40-minutersresa i stället för de 16 minuter det tar med motorvägsbussen.
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.

Fast i första hand skulle man kanske från SLs sida ta och kolla upp hur skyltarna mår på bussarna. En trasig skylt är inget trafiksäkerhetsfarligt fel, alltså kan bussar gå i över ett år med oläsliga skyltar.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:34:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2007, 10:30:58 AM
Det finns ju specificerat i kraven i avtalet vad som gäller för fordonen, även skyltar finns upptaget där.
Sedan blir det ju ute på resp depå en avvägningsfråga om man ska ställa turen eller köra med en buss som inte kan skyltas.

//Lars

Jo visst, det fåniga i de tre värsta fallen här ute (3869, 1821 och 4528) är att de stått planenligt avställda under hela sommartidtabellen utan att det gjorts något åt problemen.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 21 september 2007, 11:06:25 AM
Citat från: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:26:48 AM
Någon gång för sisådär tio år sedan fick någon på SL för sig att det var namnet på ändhållplatsen som skulle visas på bussen. T.ex. skyltades "413 Talludden", "403 Östervägen" och "416 Korset". En ganska kortlivad idé, det är trots allt bättre att visa namnet på området bussen går till. Via-destinationer anser jag behövs på vissa linjer, t.ex. 414 som idag skyltas "414 Orminge C" redan från Slussen vilket lockar med en del vilsna resande som ska till just Orminge C på en 40-minutersresa i stället för de 16 minuter det tar med motorvägsbussen.
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.


Linjerna 2, 55 och 66 lider ju av samma fenomen. Alla går till Sofia och 2 och 55 går dessutom mellan Stureplan och Slussen samma väg. 55 och 66 går en kort sträcka samma väg på Söder. I övrigt tar de ju helt olika vägar mellan Slussen (2 & 55) respektive Södra station (55 & 66) till Sofia. 2 och 55 skyltas "Sofia" vilket kan ge en oerfaren resenär en oväntad och spännande utflykt med 55:an jämfört med 2:an. 66:an, däremot skyltades åtminstone förr "Tengdahlsgatan", vilket endast är ett kvarter från vändhållplatsen för 2 & 55. Vill minnas att 55:an en tid skyltades "Barnängen" trots att den alltså vände vid samma pinne som 2:an (eller snarare 46:an). Snacka om förvirring. Här tycker jag man borde skylta "2 Sofia via Tjärhovsgatan", "55 Sofia via Södra station" och "66 Sofia (Tengdahlsgatan)".

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 21 september 2007, 11:18:54 AM
"Via-destinationerna" skall skyltas tydligt på hållplatserna, där resenären ska kunna se vilken väg de olika busslinjernas nummer tar. Gärna med uppskattad resetid. Själva bussen däremot räcker med att skylta sitt linjenummer.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Wolfie skrivet 21 september 2007, 11:23:51 AM
Citat från: Cero skrivet 21 september 2007, 11:06:25 AM
Linjerna 2, 55 och 66 lider ju av samma fenomen. Alla går till Sofia och 2 och 55 går dessutom mellan Stureplan och Slussen samma väg. 55 och 66 går en kort sträcka samma väg på Söder. I övrigt tar de ju helt olika vägar mellan Slussen (2 & 55) respektive Södra station (55 & 66) till Sofia. 2 och 55 skyltas "Sofia" vilket kan ge en oerfaren resenär en oväntad och spännande utflykt med 55:an jämfört med 2:an. 66:an, däremot skyltades åtminstone förr "Tengdahlsgatan", vilket endast är ett kvarter från vändhållplatsen för 2 & 55. Vill minnas att 55:an en tid skyltades "Barnängen" trots att den alltså vände vid samma pinne som 2:an (eller snarare 46:an). Snacka om förvirring. Här tycker jag man borde skylta "2 Sofia via Tjärhovsgatan", "55 Sofia via Södra station" och "66 Sofia (Tengdahlsgatan)".

/Cero

Det hela beror på hur man ser på helheten. Om man har tydliga hållplatsskyltar där destinationen och via platser står med, (inte bara en siffra i en matris som det ibland är här i SL-området), så borde denna information inte behövas på själva fordonet, då man där bara behöver informationen om bussen går i rätt riktning. Om man däremot inte har denna information tydlig på hållplatsen, (jag anser inte att en tidtabell med denna information är tydlig nog, det ska gå att se på håll och när man har brottom), så behövs viadestinationer på bussen för att minska antalet felåkningar.
Man får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall, jag vet inte hur många gånger jag fick frågan "Skulle du inte ha svängt här" när jag körde 191 på natten och de trodde att de var på 192. (Linjerna går isär på Hägerstensvägen) Detta var särskilt vanligt då jag var försenad, då man då kom ungefär när 192 skulle ha gått. (Vilket var nästan varje gång jag körde linjen).
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 21 september 2007, 13:52:11 PM
Citat från: Wolfie skrivet 21 september 2007, 11:23:51 AM
Det hela beror på hur man ser på helheten. Om man har tydliga hållplatsskyltar där destinationen och via platser står med, (inte bara en siffra i en matris som det ibland är här i SL-området), så borde denna information inte behövas på själva fordonet, då man där bara behöver informationen om bussen går i rätt riktning. Om man däremot inte har denna information tydlig på hållplatsen, (jag anser inte att en tidtabell med denna information är tydlig nog, det ska gå att se på håll och när man har brottom), så behövs viadestinationer på bussen för att minska antalet felåkningar.
Man får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall, jag vet inte hur många gånger jag fick frågan "Skulle du inte ha svängt här" när jag körde 191 på natten och de trodde att de var på 192. (Linjerna går isär på Hägerstensvägen) Detta var särskilt vanligt då jag var försenad, då man då kom ungefär när 192 skulle ha gått. (Vilket var nästan varje gång jag körde linjen).

Visst måste man se till helheten, men jag tycker ändå inte att lite övertydlighet är oartigt så länge det inte blir rörigt. Här är London ett bra exempel som har destination och ett antal via-platser utsatta på bussarna, plus en bra beskrivning på hållplatsen. Den senare är i form av ett litet diagram á la tunnelbana där man lätt kan se vart bussarna som passerar aktuell stolpe tar vägen. Föredömligt.

Dessutom kan man inte förutsätta att alla vet allting. Det brukar heta att när man gör dragningar för potentater, dvs personer (oftast gubbar) i hög position i en organisation ska man hålla sig på dagisnivå. Dvs förutsätta att ingen vet någonting och att förklaringarna måste hållas på en enkel, välstrukturerad nivå. Annars vågar de inte fatta det beslut man ber om.

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 21 september 2007, 14:00:44 PM

Citat från: Wolfie skrivet 21 september 2007, 11:23:51 AMMan får fortfarande några i alla fall, för folk har en tendens att inte läsa särskilt noga vad som står i vissa fall...

Citat från: Cero skrivet 21 september 2007, 13:52:11 PMDessutom kan man inte förutsätta att alla vet allting.

Man ska väl inte säga [högt] att folk är idioter, men jag var tidigare inne på att i många fall verkar det som en hel del människor stänger av (eller i alla fall frikopplar) hjärnan när de går från hemmet, jobbet eller var de nu begett sig ifrån. Ett slående exempel på det är att jag numera tycker att det är ganska ofta som man stannar till vid hållplats med väntande trafikant och det då visar sig att den presumtive trafikanten, oftast med en nalle i örat, bara är ute efter att fråga om något. Oftast då destination, tider för en annan linje eller t.o.m. vad klockan är (trots att de med en nalle normalt borde ha tidsangivelse på den). Själv brukar jag då, om jag ser att det finns, bara hänvisa till uppsatta tidtabeller etc. (och i dagens läge så står faktiskt det mesta vid hållplatserna och får även finnas kvar) men vissa människor verkar då bli helt ställda. Detta verkar vara ett fenomen som uppstår i kombination med nallepratandet för så länge man håller igång samtalet så verkar inte många ha tillräckligt med tankekapacitet för att simultant göra något annat som att t.ex. själva kolla en uppsatt tidtabell. Åker nu dessa puckon fel så anser jag det inte vara mitt fel och inte heller SL:s för lite egen insats får man nog f-n i mig bidra med som jag ser det. Som med allting annat så är det av misstagen man lär sig och i dessa fall är dessa misstag även så enkla att undvika. Oftast räcker det som sagt bara med att läsa innantill på just tidtabeller eller motsvarande istället för att stå som ett fån och förvänta sig att någon ska berätta det för en...

My two cents worth!  :-X  :P  ::)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Oskar A skrivet 21 september 2007, 17:19:40 PM
Citat från: 76 skrivet 21 september 2007, 04:24:35 AM
Någon växlande skyltning finns inte kvar i Uppsala. Och sen senaste tidtabellskskiftet har (nästan) alla viadestinationer försvunnit också, varför vet jag inte riktigt.

Den växlande skyltningen försvann när man redigerade skylttexterna i slutet av 1990-talet. Dock kom B10L-vagnarna 300-304 att ha kvar växlande skyltning tills man installerade realtidssystemet vintern 2001/2002. Varför de hade kvar det så länge vet jag inte men gissar att det berodde på att dessa bussars skyltning styrdes från Thoreb-datorn medan övriga bussar hade Mobitec-styrenheter.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Krille skrivet 21 september 2007, 19:08:34 PM
Citat från: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:26:48 AM
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.

"Slussen via Motorvägen"
Hur svårt kan det vara...?

/K
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 21 september 2007, 21:53:15 PM
Äh! Det funkade ju när man hade enbart tre "veva-siffror"fram, utan destination.
Vi lider av informations-bortskämdhet idag.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 21 september 2007, 22:08:10 PM
Citat från: Verspieder skrivet 21 september 2007, 21:53:15 PM
Äh! Det funkade ju när man hade enbart tre "veva-siffror"fram, utan destination.
Vi lider av informations-bortskämdhet idag.

Det funkade förr, men funkade det bra?
Gustavsbergs centrum med fyra bussar, alla skyltade 422, hur praktiskt var det? Ett exempel på dålig skyltning, ett annat är hela Norrtäljes trafikdistrikt där det bara stod SL i skyltskåpet bak på varenda buss. Nä, nog är det allt bättre med destination skyltad på bussarna! Men som med alla andra system så måste man se till att underhålla saker och ting.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 21 september 2007, 22:33:12 PM
Jag minns även tre bussar i rad på Norrtälje station:
"650 Stadstrafik", "650 Stadstrafik" samt "650 Stadstrafik"   ;)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 22 september 2007, 08:41:53 AM
Citat från: Nico skrivet 21 september 2007, 14:00:44 PM
Man ska väl inte säga [högt] att folk är idioter, men jag var tidigare inne på att i många fall verkar det som en hel del människor stänger av (eller i alla fall frikopplar) hjärnan när de går från hemmet, jobbet eller var de nu begett sig ifrån. Ett slående exempel på det är att jag numera tycker att det är ganska ofta som man stannar till vid hållplats med väntande trafikant och det då visar sig att den presumtive trafikanten, oftast med en nalle i örat, bara är ute efter att fråga om något. Oftast då destination, tider för en annan linje eller t.o.m. vad klockan är (trots att de med en nalle normalt borde ha tidsangivelse på den). Själv brukar jag då, om jag ser att det finns, bara hänvisa till uppsatta tidtabeller etc. (och i dagens läge så står faktiskt det mesta vid hållplatserna och får även finnas kvar) men vissa människor verkar då bli helt ställda.

Precis, inte är det SL:s fel. SL har ju en mycket bra utbyggd information. Det är för övrigt alltid kul jämföra "vana" SL-resenärer som pga att de läser sin Metro eller talar i mobilen inte har tid att titta på bussens destinationsskylt, med turister och "lantisar" som står med ett utskrivet papper från SL:s reseplanerare, vinkar in bussen och gärna frågar föraren en extra gång om han/hon kommit på rätt linje. Jag körde en gång en buss förbi Mörby C, (604 eller nåt annat) som hade korrekt linjenummer och destination fram, medan det "bara" fanns linjesiffror på höger sida. Det blev riktigt jobbigt för folket som då var tvungna att sänka sin Metro och springa fram och titta på framsidan av bussen. Men inte förrän man släppt på vissa och börjat stänga dörren inför fortsatt färd såklart.
Mönstret idag är att läsa/mobilknappa tills bussen stannat framför en. Först DÅ kan man höja blicken. Frågan är om man som förare har lust att stanna på en hpl där alla resenärer står tryckta längst in i kuren utan att visa ögonkontakt, eller någon annan typ av minsta lilla vilja att åka med.

Jag minns även att folk i innerstan brukade bli arga då siffrorna som visade hur många minuter det var kvar tills nästa 1-4:a kom var trasiga. Samma irritation finns även i mindre städer som Umeå där folk vant sig vid de elektriska skyltarna, och inte vill läsa i papperstidtabellerna som finns uppsatta överallt. Inte heller går det att lära sig att vissa linjer går varje kvart (00-15-30-45-00) eller halvtimme, (15-45) trots att de haft samma tider de senaste 10-15 åren.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 22 september 2007, 12:36:01 PM
Står dom längst in i kuren kan dom glömma att jag stannar, visst man sackar in men blir det ingen reaktion så varför ska man då stanna? Likaså där det inte finns gatbelysning om dom inte har reflexer eller viftar med typ mobilen. Går ju inte att stå på hejdar´na som med en personbil. Kanske tror dom att dom är självlysande?

För att inte tala om alla som står vid fel pinne. Flera hållplatser har ju olika för olika linjer, tex "Londonviadukten" vid Viking-terminalen. 95% står vid kuren för innerstadsbussarna och inte för den för Naka/Värmdöbussarna. Som chaffis borde jag kunna ta för givet att dom vet vart dom ska... Eller?

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Cero skrivet 22 september 2007, 12:47:00 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 12:36:01 PM

För att inte tala om alla som står vid fel pinne. Flera hållplatser har ju olika för olika linjer, tex "Londonviadukten" vid Viking-terminalen. 95% står vid kuren för innerstadsbussarna och inte för den för Naka/Värmdöbussarna. Som chaffis borde jag kunna ta för givet att dom vet vart dom ska... Eller?

/Fredde

Har hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

/Cero
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 22 september 2007, 12:55:04 PM
CitatHar hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

/Cero

Stannar man där man inte ska, så lär sig folk aldrig. Kan låta grymt, men ibland måste man visa upp verkligeten. Ge dom en tankeställare att typ "Varför stannde inte bussen?" Kommer man efter en buss som inte stannde så har det börjat röra på sig vid hållplatsen....

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 22 september 2007, 16:13:02 PM
Citat från: Cero skrivet 22 september 2007, 12:47:00 PM
Har hänt att chaffisar stannar vid fel pinne oxå. Och ny pratar vi inte om kuren bredvid utan typ Odenplan där det är 100 meter mellan första och sista stolpe och ibland bussar och folk emellan. Det är måttligt roande.

Visst händer det, men det är normalt sett ett mycket udda fenomen som mera kan relateras till någon form av orutin hos föraren. Görs någon miss på första varvet så har samme förare normalt saken klar för sig på andra varvet och upprepar för död och pina inte samma miss igen.


Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 12:55:04 PM
Stannar man där man inte ska, så lär sig folk aldrig. Kan låta grymt, men ibland måste man visa upp verkligeten. Ge dom en tankeställare att typ "Varför stannde inte bussen?" Kommer man efter en buss som inte stannde så har det börjat röra på sig vid hållplatsen....

Kan bara hålla med. Lite egen insats måste till, men folk har blivit alltmer passiviserade. Att det finns en koppling mellan orsak och verkan, om A så B osv. verkar många ha glömt bort i dagens läge. Även jag praktiserar numera metoden med att visa upp mig så gott det går när jag närmar mig hållplats, men får jag ingen reaktion i form av någon som kliver fram eller ens reser på sig så tja... det går oftast flera bussar.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: LinusA skrivet 22 september 2007, 21:28:14 PM
Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2007, 08:41:53 AM
SL har ju en mycket bra utbyggd information.

Jag tycker SL är otroligt dåliga på infomation när det gäller planerade trafikändringar.  Exempelvis har L74 inte gått via Skanstull under sommaren/början på hösten; och när jag tittat på hållplatsstolpar har det fortfarande stått att den går via Skt, tom på topptavlor står det kvar. Förstår att resenärer blir irriterade när jag säger att bussen inte går via Skt när det står det på hållplatsstolpen!
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 22 september 2007, 21:37:53 PM

74:an verkar vara något som har fallit mellan stolarna, men ett enda enskilt exempel på detta kan ju knappast sägas vara representativt för allt och något som man då kan dra generella slutsatser ifrån?

Själv tycker jag exempelvis att det fungerat bra på andra håll där det gjorts tillfälliga omläggningar. Exempelvis då för 59:an på Söder, men även vid ändringar av hållplatslägen som t.ex. nu vid Universitetet Norra, Sollentuna C mm. 
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 22 september 2007, 22:05:47 PM
Nja, det här med att ändra hållplatsinformation längs linjer som får ändrad linjesträckning fungerar nog bara bra i fd. centrala regionen. Hela Värmdö är t.ex fyllt med skyltar med texten "436 Slussen via Gustavsberg" längs 436an, likadant längs 432-440. Det var ju bara två år sedan de senast gick via Gustavsberg.
Ett annat exempel är hållplatsen för fd linje 481 vid Storängens järnvägsstation som fortfarande är skyltad med en linje som varit nedlagd i sex-sju år. Senast jag gick förbi hade någon i alla fall bemödat sig att vända på den senaste tidtabellen från -99, så att man nu inte längre kan se när bussen gick för åtta år sedan.

Visst f-n kan det bli bättre!
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 22 september 2007, 22:31:19 PM
Lite beror det väl på vem som har hand om det hela för jag har för mig (kan ha fel)  att det numera inte är SL centralt som håller i detta? I Råstas trafikområde var det ett tag Busslink som skötte det hela för att lösas av utav Connex/Veolia inna det byttes åt igen. Om det nu är entreprenören som är ansvarig så är det väl Swebus som ska hålla i det hela i Björknäs trafikområde så, tja...  :-X  ;)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: homer skrivet 22 september 2007, 22:41:17 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 september 2007, 22:05:47 PM

Ett annat exempel är hållplatsen för fd linje 481 vid Storängens järnvägsstation som fortfarande är skyltad med en linje som varit nedlagd i sex-sju år. Senast jag gick förbi hade någon i alla fall bemödat sig att vända på den senaste tidtabellen från -99, så att man nu inte längre kan se när bussen gick för åtta år sedan.

7 år sedan? 481 bytte ju nummer till 469 för 3 år sen.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 22 september 2007, 23:52:27 PM
Citat från: homer skrivet 22 september 2007, 22:41:17 PM
7 år sedan? 481 bytte ju nummer till 469 för 3 år sen.

Var det så kort tid sedan? Gick den förbi Duvnäs-Storängen tills den döptes/gjordes om? Tidtabellen var i alla fall från 1999, härligt urblekt. :D :D
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 september 2007, 01:23:38 AM
Jag vill minnas den gjort det, den gick även till Boo sjukhus i Orminge om jag minns rätt
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 23 september 2007, 09:40:58 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2007, 01:23:38 AM
Jag vill minnas den gjort det, den gick även till Boo sjukhus i Orminge om jag minns rätt

Jo, visst har den gått dit. Boo sjukhus slutade man dock trafikera långt tidigare, liksom slingan här utanför mitt fönster. När näbbmössen försvann försvann även dessa sträckningar.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 23 september 2007, 12:55:04 PM
Inte undra på att man får frågor...

(http://www.phbuss.se/upl/Fredde_J/000_1718a.JPG)

... gällande vart tusan bussen egentligen går när man kör en 462a

Ser ut som att någon oförmåga har varit framme och pillat bort den nya texten som har suttit över.

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2007, 14:19:38 PM

Sådant händer ju, men det är ju även därför det är viktigt att som förare rapportera in sådant här när man ser det. Ska ju finnas underlag även för att rapportera olika former av skador/åverkan på hållplatser. Sedan får aktuell hållplatsservice fixa det. Min undran om det inte är Swebus (och inte någon central SL-avdelning) som själva ska ta hand om det i bl.a. Björknäs trafikområde kvarstår dock.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2007, 14:31:05 PM
Vill minnas att det var så, men tack för bekräftelsen.

Det torde alltså innebära att det åtminstone i Björknäs trafikområde behövs en egen uppryckning, men att det i princip är Swebus själva som måste rycka upp sig om det ska bli någon ändring. Kanske något för Björknäsförarna att påpeka för de ansvariga på sin egen depå så slipper de framöver kanske leka 20 frågor med trafikanterna vad gäller detta...  ;)  :D
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 23 september 2007, 15:36:48 PM
Det finns upptryckta lappar man fyller i och lämnar in om fel vid hållplatser. Men som vanligt bryr sig inte merparten av förarna att göra detta. Det jag har rapporterat tycker jag har fixats inom rimlig tid.

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2007, 15:47:21 PM

Nääh, håller med om det onekligen är lättare att täcka upp sådant här när fler hjälper till och noterar/skriver. Kontentan i detta fall torde dock vara att orsaken till att hållplatserna i Björknäs trafikområde är felaktiga i olika former ligger på depån i området. För att t.ex. Karstens åsikt om att "visst f-n kan det bli bättre" ska bli verklighet så behöver man kanske inte sikta så långt eller högt i alla fall.   :P  ;)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Patrik Henriksson skrivet 23 september 2007, 18:26:34 PM
Citat från: yngrot
Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger.

Japp! Det är bättre med en fast text. Det finns dock två fall när växlande text blir ett alternativ att föredra.

Det ena är när man flera långa namn, t ex "Göteborg-Älvängen via Kungssten". På en LED-skylt får detta plats med god läsbarhet på två rader, men på en äldre flip-flopskylt får man minska textstorleken till minimum, alternativt använda obskyra förkortningar, för att få plats med allt i en och samma fasta text. Då är det ett bättre alternativ att lägga "Göteborg" fast på övre raden, och låta "Älvängen" och "via Kungssten" växla på den nedre.

Det andra alternativet är då man behöver kombinera texter som inte finns som fasta kombinationer i programmeringen. "Extrabuss" är ett bra exempel på detta. De destinationer vi frekvent kör förstärkningar till finns med fasta extrabuss-texter, t ex "Göteborg Extrabuss" eller "Stenungsund Extrabuss". Det är förstås inte möjligt att ha en sådan text för varje destination, men i de fall man behöver använda en annan destination vid förstärkning är det enkelt att ställa in valfri destination och kombinera med extratext "Extrabuss" som växlar med destinationen. Detsamma gäller vid tillfälliga körvägar, när man kan lägga på en ovanlig viadestination som extratext.

I många fall hade det varit bättre om skylten kunnat kombinera två valda texter i en fast skylt, men där är vi inte ännu.

Citat från: yngrot
Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??

Naturligtvis skyltar man om när man passerar viadestinationen, oavsett om texten är växlande eller ej. Det förutsätter dock att den som redigerat texterna skrivit ett alternativ med samma destination utan viatext, men tyvärr finns det gott om folk som inte tänker. Den formulering som nämndes i tråden, där skylten växlar mellan "Tomtebo via" och "Ålidhem" är ett bra exempel på icketänk.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: LinusA skrivet 23 september 2007, 21:43:05 PM
Citat
74:an verkar vara något som har fallit mellan stolarna, men ett enda enskilt exempel på detta kan ju knappast sägas vara representativt för allt och något som man då kan dra generella slutsatser ifrån?

Nej, men det var bara ett i raden av exempel. Upptäckte nyss när jag var inne på SL:s hemsida att L43 nu skall stanna vid hpl Gustav Adolfs Torg i båda riktningar, medan Nortrbro repareras. Det står det inget om i trafikmeddelandet till oss förare, och inte heller är det markerat på hållplats-topptavlorna. Kommunikationsmiss.

Citat
Själv tycker jag exempelvis att det fungerat bra på andra håll där det gjorts tillfälliga omläggningar. Exempelvis då för 59:an på Söder,  [...]

Ja, informationen om omläggningen över Slussen istf Medborgarplatsen fungerade jättebra! Dessvärre undrar alla nu varför tidtabellen som finns upptryckt i innerstadshäftet inte gäller. Vidare finns inte den nya tidtabellen upptryckt, så folk (=en gammal dam) får gå ned och titta på hållplatsstolpen för de rätta tiderna. Och att det sen (förmodligen?) kommer ytterligare en ny tabell om några veckor när man börjar gräva vid Norrtull gör ju inte saken lättare för våra passagerare...

Citat
Det finns upptryckta lappar man fyller i och lämnar in om fel vid hållplatser.

De har jag aldrig sett i Söderhallens bussar...  :-\
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2007, 22:15:22 PM

Citat från: LinusA skrivet 23 september 2007, 21:43:05 PM
Nej, men det var bara ett i raden av exempel. Upptäckte nyss när jag var inne på SL:s hemsida att L43 nu skall stanna vid hpl Gustav Adolfs Torg i båda riktningar, medan Nortrbro repareras. Det står det inget om i trafikmeddelandet till oss förare, och inte heller är det markerat på hållplats-topptavlorna. Kommunikationsmiss.

Ja, informationen om omläggningen över Slussen istf Medborgarplatsen fungerade jättebra! Dessvärre undrar alla nu varför tidtabellen som finns upptryckt i innerstadshäftet inte gäller. Vidare finns inte den nya tidtabellen upptryckt, så folk (=en gammal dam) får gå ned och titta på hållplatsstolpen för de rätta tiderna. Och att det sen (förmodligen?) kommer ytterligare en ny tabell om några veckor när man börjar gräva vid Norrtull gör ju inte saken lättare för våra passagerare...

De har jag aldrig sett i Söderhallens bussar...  :-\

Ibland får man nog även vara beredd på att allt inte hinns med över en natt eller ens ett par månader. Sett till hela trafikapparaten så är detta nog ändå att betrakta som undantag. Inget kan heller vara 100% perfekt utan som alltid när den mänskliga faktorn är inblandad (i synnerhet om den omfattar flera olika avdelningar) så kan det bli en aning strul. Kan t.ex. inte vara lätt att försöka att fixa en gällande tidtabell på en kant med en viss framförhållning när en helt annan avdelning/funktion/myndighet beslutar att gräva i gatan... ibland utan att ens ha kommunicerat detta på ett vettigt vis.

Vad gäller det där med förtryckta blanketter så får jag hojta mittåt för konstigt nog verkar dessa saknas hos just Busslink. Däremot fanns de hos Connex/Veolia (är själv van vid att tänka på dessa därav min lapsus) och verkar även finnas hos Swebus. I avsaknad av blankett kan man ju som förare annars ta vilket tomt papper som helst och skriva ned sina synpunkter på och sedan lämna in alternativt maila till någon ansvarig. Gjorde t.ex. själv det senare när jag för inte alltför länge sedan märkte att en ny hållplats på 598 glömts bort i både BussPC såväl som i förteckningen för den nya linjesträckningen.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 23 september 2007, 22:46:19 PM
CitatDe har jag aldrig sett i Söderhallens bussar... 

Dessa papper finns inte i bussarna. De finns vid Trafikledningen, där kan man ta med sig några så man har om man skulle se något som bör rapporteras. Det enda jag har rapporterat direkt över radion var en nedbrunnen hållplatskur på Ingarö  :-\


CitatI avsaknad av blankett kan man ju som förare annars ta vilket tomt papper som helst och skriva ned sina synpunkter på och sedan lämna in alternativt maila till någon ansvarig. Gjorde t.ex. själv det senare när jag för inte alltför länge sedan märkte att en ny hållplats på 598 glömts bort i både BussPC såväl som i förteckningen för den nya linjesträckningen.

Gjorde detsamma, men då var det fel i räkningen mellan flera hållplatser. Slog på 100-talet meter för långt/kort, ibland ännu mer. Framförde det nog på ett bra sätt, för det tog inte många dagar innan det var åtgärdat.

Tänk om fler förare kunde ta initiativ...

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 25 september 2007, 21:58:03 PM
Så har 425X nu fått rullande text. Varvar "Gustavsberg Lugnet" med "via Farsta slott".

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 25 september 2007, 23:49:05 PM
Snyggt! Även på de vagnar som idag skyltar "X Visättra" istf den korrekta destinationen för 425X?
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 26 september 2007, 00:48:30 AM
CitatSnyggt! Även på de vagnar som idag skyltar "X Visättra" istf den korrekta destinationen för 425X?

Nu pratar du i gåtor.. iaf. för mig...

/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Karsten skrivet 26 september 2007, 15:13:37 PM
I måndags såg jag åtminstone två 18XX-vagnar skyltade "425X Visättra".
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 26 september 2007, 18:25:01 PM
Han som springer runt med minneskortet till 18xx-vagnarna har inte hittat alla av dem än.

Enligt säker källa /S
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 26 september 2007, 22:27:41 PM
CitatI måndags såg jag åtminstone två 18XX-vagnar skyltade "425X Visättra".

Det måste ha varit en vacker syn :)

CitatHan som springer runt med minneskortet till 18xx-vagnarna har inte hittat alla av dem än.

Enligt säker källa /S

Okej, byter man nån grejj då eller hur funkar det? Låter som något annat fel, fast man kan ju lägga den vanliga destinationen via "Yttre skyltar".


/Fredde
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 02 oktober 2007, 11:12:49 AM
Med risk för en bump så vill jag tillägga att det verkar som man underskattar linjenumren som informationsbärare av linjesträckningen, även om de inte talar klartext på bussen. Vi rör oss sakta mot ett samhälle där informationen byggs mer på det ögonblickliga budskapet och mindre på inlärd kunskap om system och sammanhang. Det kommer ibland perioder där man försöker informera av sig all tänkbar information om detaljerna på en linje för att man därigenom ska undvika varenda tänkbar fråga från resenärerna. KISS-principen anbefalles: Keep It Short and Simple.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: BeefHole skrivet 26 oktober 2007, 21:39:24 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 20 september 2007, 00:14:13 AM
Bergkvarabusss har ett antal Integro där man programmerat in orden Gränslöst/Billigt/Bekvämt som visas en och en. Men det räknas väl inte som rullande text?

Tacka vet ja rullande text, de är något som brukar uppskattas. I allafall på en av våra linjer Nordmaling - Umeå.
Skyltar man "11 UMEÅ" med eftertexten "God Morgon" äre många som stannar till vid chauffören och säger godmorgon eller små pratar lite.
Något som ofta används som extratext är ju "Trevlig Helg" på veckosluten, eller "Ha en bra dag"

"Välkommen ombord" är något som används när bussarna (oftast blåvägen) våra står på busstationer och skall släppa ombord folk. Fast de är bara vissa som "orkar" lägga in det.

Här uppe äre sällan det står "Ej i Trafik" på bussarna, de står oftast Företags namnet inkl loggan. De är bara lokalbussarna som stenhårt håller på "Ej i Trafik"

/Daniel
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 27 oktober 2007, 13:36:34 PM
Citat från: BeefHole skrivet 26 oktober 2007, 21:39:24 PM
Tacka vet ja rullande text, de är något som brukar uppskattas. I allafall på en av våra linjer Nordmaling - Umeå.
Skyltar man "11 UMEÅ" med eftertexten "God Morgon" äre många som stannar till vid chauffören och säger godmorgon eller små pratar lite.
Något som ofta används som extratext är ju "Trevlig Helg" på veckosluten, eller "Ha en bra dag"

"Välkommen ombord" är något som används när bussarna (oftast blåvägen) våra står på busstationer och skall släppa ombord folk. Fast de är bara vissa som "orkar" lägga in det.

Här uppe äre sällan det står "Ej i Trafik" på bussarna, de står oftast Företags namnet inkl loggan. De är bara lokalbussarna som stenhårt håller på "Ej i Trafik"

/Daniel

Ultrabussarna skyltar liksom SL-vagnarna "Ej i trafik" automatiskt vid arbetsdagens början, då man nått slutet på skiftet, samt om man slår av huvudströmmen under dagens gång. Man kan dock ändra manuellt till "Ultra" eller "Trevlig helg", "Glad midsommar", "Glad påsk" samt några till  ;)
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 28 oktober 2007, 20:25:59 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2007, 22:27:41 PM
Det måste ha varit en vacker syn :)

Okej, byter man nån grejj då eller hur funkar det? Låter som något annat fel, fast man kan ju lägga den vanliga destinationen via "Yttre skyltar".


/Fredde

Är inte skyltens minne på plats 400 "Slussen" utan "Umeå" och destinationen "Slussen" i BussPC är kopplad till minnesplats 400 i skyltfilen - då spelar det ingen roll om du skyltar Slussen manuellt. Det kommer i alla fall att stå "Umeå" på de yttre skyltarna. Därför behövs de någon som springer runt med ett uppdateringskort för skylttexterna på de bussar i 1800-serien som har Broseskyltar.
Mobitec fungerar på ett lite annat sätt, minnet för skylttexterna finns i BussPC och kan därför laddas om via radio - det går fortare och risken att någon buss "glöms bort" minimeras.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Signvard skrivet 02 november 2007, 13:53:17 PM
Det verkar som om de rullande destinationstexterna inte finns längre på SL-bussarna, jag har inte sett någon på över en vecka  ???
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2008, 20:18:34 PM
Tar upp denna tråd igen om växlande skyltning i SL-trafiken igen:

När jag var på 621 mot Åkersberga idag vid hpl. Lo mot Östanå färjeläge så skyltade vagnen framför oss (Busslink 6309), som var 621 mot Norrtälje, från "621" till "N" sen "621N" på bakskylten (hann aldrig se om den gjorde så på sido- och frontskylt) och repterade i denna ordning tills vi kom fram till Östanå färjeläge, då den stannade kvar med "621N" (N som i norrgående eller möjligen Norrtälje skulle jag gissa). Detta är troligen för att underlätta passagerare från 626 och färjan, så att de slipper gå ändå fram till bussen (eftersom påstigning sker i alla dörrar vid Östanå färjeläge) och kolla destinationen.
Titel: SV: Rullande text på SL-bussar
Skrivet av: Wolfie skrivet 08 januari 2008, 09:51:34 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2008, 20:18:34 PM
Tar upp denna tråd igen om växlande skyltning i SL-trafiken igen:

När jag var på 621 mot Åkersberga idag vid hpl. Lo mot Östanå färjeläge så skyltade vagnen framför oss (Busslink 6309), som var 621 mot Norrtälje, från "621" till "N" sen "621N" på bakskylten (hann aldrig se om den gjorde så på sido- och frontskylt) och repterade i denna ordning tills vi kom fram till Östanå färjeläge, då den stannade kvar med "621N" (N som i norrgående eller möjligen Norrtälje skulle jag gissa). Detta är troligen för att underlätta passagerare från 626 och färjan, så att de slipper gå ändå fram till bussen (eftersom påstigning sker i alla dörrar vid Östanå färjeläge) och kolla destinationen.

Det låter som om någon har tänkt där.
Undrar vad som står på den mot Åkersberga eller Danderyd. Stockholm går de ju inte till längre (Det var ju ett tag sen de gick till Östra), så där skulle det avslöja sig om man har riktningen eller destinationen förkortad. Är det någon som vet?

Hur länge har det varit så?