"Ultra vill mer"

Startat av Ersa, 02 oktober 2010, 22:53:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vem sköter vad inom Umeå tätortstrafik?
Vad är den gemensamma målsättningen?
Hur ser "att-göra-listan" ut, och vilka mål har man kvar?

Nu har någon nytänkande äntligen tagit fram en hemsida som besvarar många av de frågor som resenärerna ställt sedan 2006, utan att ha fått svar. :)

"Ha Sveriges mest nöjda resenärer 2015" kan dock bli ett lite svårt mål, men försöka duger!

http://www.ultravillmer.nu

RoggaBoy

Ultras nya logga som även finns på vintertidtabellen! Ska alla bussar få den nya loggan tro och undra hur flygbussen ser ut på Måndag, då linje 6 även kör över kyrkvron som linje 9 istället för tegsbron.

Klaverdörr

Hej!

I Karlstad och Umeå verkar det som trafiken bedrivs på liknande sätt, frågan är vem som kommer vinna? Karlstad verkar vara nära som vinnare då dom ökar resandet enormt..

Gävle drivs trafiken nästan på liknande sätt men trafikutövaren äger mer trafiken här då dom själva kan styra tider och vad som behövs i trafiken så som ledbussar etc förutom det länstrafikbolagret har krävt så som AC mm...

Muk

Sedan när finns det besökskort i Umeå? Jag har hört om det politiska beslutet, men inte sett något om verkställande tidigare.

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 03 oktober 2010, 10:39:31 AM
Sedan när finns det besökskort i Umeå? Jag har hört om det politiska beslutet, men inte sett något om verkställande tidigare.

I sommar fanns det besökskort/turistkort. 3dygnskort med obegränsat resande fanns det, och har mig att det fanns ett alternativ till.

Ersa

"Avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter" eller "Öka andelen resenärer med busskort" vore ju en ruta att ha på sidan. Andelen enkelbiljetter som köps ombord på bussen är ju fortfarande löjligt hög jämfört med andra städer. Mer än 5 minuters ståtid vid en enda hållplats pga enkelbiljettförsäljning är tydligen fortfarande vardag, trots kontanternas avskaffande. Nu är det en lång kö där alla håller i varsitt kontokort istället för varsin 100-lapp. Att köpa ett busskort och ladda det på ICA eller Konsum vill man inte, trots att man bor i stan och åker buss flera gånger i veckan.

Som en kollega skrev som kommentar under denna artikel:
CitatJa, folk köper mycket enkelbiljetter på bussen. Vissa stadsdelar är "värre" än andra. Att lasta på passagerare på Ålidhems centrum kan lätt ta 10 minuter, med alla som ska ha "enkel ungdom". Ju slöare folk är på att köpa (billigare) bussresor INNAN de kliver på bussen, desto längre tvingas bussen stå kvar på hållplatsen. Jag fattar inte hur någon som har nån som helst tanke på miljö/buller/ekonomi INTE fixar biljetten innan de kliver ombord. Bara mina ödmjuka åsikter om "de besvärliga bussarna i Umeå".

RoggaBoy

Ålidhem Centrum har man kiosken bredvid konsum som ombud för bussbiljetter så konstigt att man inte förköper där!

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 oktober 2010, 10:54:42 AM
Ålidhem Centrum har man kiosken bredvid konsum som ombud för bussbiljetter så konstigt att man inte förköper där!

Varför gå den omvägen för några få kronor? Så länge barn- och ungdomstaxan finns kvar ombord kommer detta att fortgå. Det verkligen skönt att åka/köra köra SL-trafik jämfört med Ultrabuss. På en SL-buss vet man att hållplatsstoppen till 95% är rekordkorta. :)

RoggaBoy

Jo, de är klart. Enkelbiljett i buss ska vara mycket dyrare, om de nu måste vara kvar fast när automaterna ännu lyser med sin frånvaro så måste dom nog vara kvar.

virtual1

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 oktober 2010, 23:06:36 PM
Ultras nya logga som även finns på vintertidtabellen! Ska alla bussar få den nya loggan tro och undra hur flygbussen ser ut på Måndag, då linje 6 även kör över kyrkvron som linje 9 istället för tegsbron.

Loggan var ju groteskt ful :-O - gör om, gör rätt!!! - vad var det för fel på det gamla typsnittet kan man ju undra?!

linlars


http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra.aspx

Citat
Umeås stadstrafik Ultra är ett samarbete mellan: Länstrafiken, Nobina och Umeå kommunföretag. Eftersom det inte alltid är så lätt att hålla isär alla parter reder vi här ut begreppen:

Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman för både den lokala och regionala trafiken på Västerbottens vägar. De sköter även upphandlingen av trafiken där entreprenören Nobina 2008 fick uppdraget att trafikera Umeås tätort. Ultra ÄR själva stadstrafiken i Umeås tätort och Umeå kommunföretag, en del av Umeå kommun, är de som beställer och bekostar den.
När det gäller stadstrafiken i Umeå är det bara en aktör du behöver lägga på minnet: Ultra.

Men om Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman och sköter upphandling varför är det då Ultra som beställer och bekostar?

Jag tycker inte att de reder ut begreppen....  ???

Ersa

Citat från: linlars skrivet 04 oktober 2010, 00:17:09 AM
Men om Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman och sköter upphandling varför är det då Ultra som beställer och bekostar?
Jag tycker inte att de reder ut begreppen....  ???

"Ultra" är sedan sommaren 2006 bara ett varumärke som ägs av UKF eller kommunen.

Umeå Kommunföretag AB (UKF) är ett bolag som ägs helt av Umeå kommun.
UKF beställer trafiken, gör tidtabellerna samt äger C90-systemet.
Länstrafiken upphandlar trafiken samt äger biljettmaskinerna.
Nobina utför trafiken.

Ersa

Citat från: Klaverdörr skrivet 03 oktober 2010, 03:50:49 AM
I Karlstad och Umeå verkar det som trafiken bedrivs på liknande sätt, frågan är vem som kommer vinna? Karlstad verkar vara nära som vinnare då dom ökar resandet enormt..

Gävle drivs trafiken nästan på liknande sätt men trafikutövaren äger mer trafiken här då dom själva kan styra tider och vad som behövs i trafiken så som ledbussar etc förutom det länstrafikbolagret har krävt så som AC mm...

Nja...


  • I Sundsvall, Östersund och Gävle har man nettoavtal, där operatörerna (Busslink samt Stadsbussarna Sverige AB) har mycket att säga till om. Bl.a tidtabeller och linjesträckningar.
  • I Karlstad har man en rätt unik lösning med ett separat bolag vid namn Karlstadbuss AB, men Nobina är operatör. Någon annan får fylla i hur det fungerar där.
  • I Umeå är det ett vanligt gammalt avtal där operatören ända fram tills nyligen inte alls har haft mycket att säga till om mot beställare och huvudman. Den ändrade flygbussen är väl det första stora förslag Nobina fått igenom, dvs nästan 4½ år efter den första trafikstarten efter upphandling. Personligen tror jag att Umeå skulle må bra av ett nettoavtal likt Sundsvall och Östersund.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2010, 00:58:26 AM

  • I Karlstad har man en rätt unik lösning med ett separat bolag vid namn Karlstadbuss AB, men Nobina är operatör. Någon annan får fylla i hur det fungerar där.


Karlstadsbuss (obs!) AB är ett vilande företag inom Nobina-koncernen och har inte något med dagens kollektivtrafik i Karlstad att göra. Däremot finns det en avdelning i Karlstad under Teknik- och fastighetsnämnden som heter Karlstadsbuss och som har hand om kollektivtrafiken i Karlstads tätort.

Detta koncept har visat sig mycket framgångsrikt. Karlstadsbuss planerar trafiken och fastställer taxorna men detta görs i nära samarbete med operatören, som är Nobina. Man är t ex lyhörd för att planera tidtabellerna så att det inte går åt onödigtvis många fordon. Chefen för Karlstadsbuss, Sören Bergerland, har lång erfarenhet från såväl bussbolag som SJ. Att man tillhör Teknik- och fastighetsnämnden gör att det är lätt att vinna gehör för t ex bussgator när nya bostadsområden planeras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stop

Citat"Avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter" eller "Öka andelen resenärer med busskort" vore ju en ruta att ha på sidan. Andelen enkelbiljetter som köps ombord på bussen är ju fortfarande löjligt hög jämfört med andra städer. Mer än 5 minuters ståtid vid en enda hållplats pga enkelbiljettförsäljning är tydligen fortfarande vardag, trots kontanternas avskaffande. Nu är det en lång kö där alla håller i varsitt kontokort istället för varsin 100-lapp. Att köpa ett busskort och ladda det på ICA eller Konsum vill man inte, trots att man bor i stan och åker buss flera gånger i veckan.

Om det igenomsnitt tar 10 sekunder för en passagerare att kliva på visa/köpa biljett, verkar detta inte vara så lång tid. Men om man kör 10 miljoner resor per år blir det en hel del tid. Betänk också att då sitter i princip 5 miljoner resenärer per år redan på bussen och väntar medans 5 miljoner resenärer kliver på en och en. Det är så man vill ha en bil och bara vänta vid ett och annat rödljus iställe. Är det bara Stockholm och Göteborg som insett att biljett hanteringen kostar en massa tid och pengar.