Högdalen 1981

Startat av Hasse L, 30 december 2019, 21:44:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DLS 156 - Büssing Präfekt 13D 1967 - SL H32 4206 avvaktar nästa avgång mot Liljeholmen > Ekensberg. 
H10:an i bakgrunden ser ut att vara 5832, ny 1980.

zjbus

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 december 2019, 21:44:19 PM

DLS 156 - Büssing Präfekt 13D 1967 - SL H32 4206 avvaktar nästa avgång mot Liljeholmen > Ekensberg. 
H10:an i bakgrunden ser ut att vara 5832, ny 1980.
Tack för din trevliga bild på svensk och tysk kvalitet.

Ulf Berlin

Nytt och gammalt :)
Chauffören på 165an står och tittar lite fundersamt på nykomlingen...
Någon som vet hur skokedjan"Oscaria"(som syns på bilden)fick sitt namn?/Ulf

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 december 2019, 13:36:27 PM
Nytt och gammalt :)
Chauffören på 165an står och tittar lite fundersamt på nykomlingen...
Någon som vet hur skokedjan"Oscaria"(som syns på bilden)fick sitt namn?/Ulf

Det kommer så vitt jag vet från någon äldre släkting till grundaren vid namn Oscar.

K R

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 december 2019, 13:36:27 PM
Chauffören på 165an står och tittar lite fundersamt på nykomlingen...

Hej!

Han kanske reflekterar över den exteriöra skillnaden mot Nybodas först levererade egna H10:or, 5772-5791 från 1979.
Dessa hade ett annat utförande på förarens sidoruta med en fast horisontell ruta över den öppningsbara nedre delen.

Men vid tiden för bilden borde nog Nyboda ha hunnit få egna H10 i 58-serien med den mindre sidoförarrutan.
Första vagn med det mindre fönstret var f ö 5792, som ingick i den första serien H10 till Hammarby, 5792-5811.

mvh K R

Hasse L

#5
En annan egenhet hos tidiga H10'or var linjenummerskylten i sidorutan vid kartläsarsittplatsen. Skyltskåpen kom snart att avlägsnas efter att flera passagerare slagit huvudet däri, när de rest sig upp utan att se opp...

ETA xxx - SL 5797.
      467

david96


Hasse L

Citat från: david96 skrivet 10 januari 2020, 09:54:13 AM
Stod den inte ETA 467?
Sorry, ETA 467 skulle det vara - klockan var mycket och jag hade rest hela dagen.

Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2020, 21:46:49 PM
En annan egenhet hos tidiga H10'or var linjenummerskylten i sidorutan vid kartläsarsittplatsen. Skyltskåpen kom snart att avlägsnas efter att flera passagerare slagit huvudet däri, när de rest sig upp utan att se opp...

ETA xxx - SL 5797.
      467

Trevligt!

Är det möjligen en av Wasatrafiks Van Hool Jumbo som skymtar till vänster i bild?

//Peter

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2020, 13:31:56 PM
Trevligt!

Är det möjligen en av Wasatrafiks Van Hool Jumbo som skymtar till vänster i bild?

//Peter

Så är det nog, den ser ut att stå utanför Restaurang Riche.

De sidomonterade skyltskåpen på H10 togs som sagt bort (och ersattes ibland med pappskylt) medans dem blev kvar på H11 (dubbla framdörrar)