Borås Lokaltrafik AB 234

Startat av Hasse L, 17 november 2019, 14:41:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


LOE 518 - Volvo B10M/ Wiima 1984.

zjbus

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 november 2019, 14:41:20 PM

LOE 518 - Volvo B10M/ Wiima 1984.
Tack för trevlig bild, hur länge hade Borås kvar sin lackering?
Mvh zjbus

david96

 Snyggt bild, mannen, men vilken buss är det bakom den bussen som plåtades?

Lasse hsand

Precis sådana Wiima bussar fanns på T3 i Sollefteå 1992-1993 .

Jona

Citat från: david96 skrivet 17 november 2019, 15:37:22 PM
Snyggt bild, mannen, men vilken buss är det bakom den bussen som plåtades?

Din fråga fick mig osökt och tänka på en gammal tråd, söndagsbild 63 jag skrev 16 november 2008. (11 år och 1 dag sedan)
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18392.0

PS den länkade är en gammal tråd, så svara eller kommentera inte i den tråden, utan läs och njut!

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Kul med Borås Hasse hoppas du har fler bilder att visa från Borås..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: david96 skrivet 17 november 2019, 15:37:22 PM
Snyggt bild, mannen, men vilken buss är det bakom den bussen som plåtades?


Bussen bakom är n i serien  218-229  ?  Är inte helt säker på vilken nummer som är den sista.  Den rullar på linje 2 Trandared -Sörmarken eller Hulta sjukhem  går inte läsa destination  men jag gissar på  Sörmarken.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 november 2019, 14:41:20 PM

LOE 518 - Volvo B10M/ Wiima 1984.


Härligt med riktiga bussar bra komfort 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Ingen som har ett svar på min fråga från tidigare inlägg: hur länge hade Borås kvar sin lackering?

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 17 november 2019, 23:22:00 PM
Ingen som har ett svar på min fråga från tidigare inlägg: hur länge hade Borås kvar sin lackering?
Beror på vad man menar !
Stadsbussar i Borås AB fick sin färg i något som kan kan kallas vinröd men något ljusare och silver. De sista bussarna som fick denna färg var 191-192.
Sedan kom den färg som Du ser på buss 234. Runt 1988 kom sedan Älabfärgen och vid upphandling  med trafikstart juni 1995 var det meningen att alla bussarna skulle få Älabfärg. Vad jag minns så bytte BL bort 5 st Säffle-Volvo med bakplattform med Borås Bil AB. Dessa hade Älabfärg när jag såg den ena som hamnade i Mark. Två hamnade i Landvetter-Rävlanda och en i Kungsbacka av Landvetterbuss i Björred AB En ytterligare hamnade i Mariestad men flyttades senare till Vänersborg.
Bussarna i Borås fick sedan i slutet på 90-talet i samband med regionbildning Västtrafik blå färg.
Hoppas jag inte glömt något. Älab radionummer i början av 90 talet.

yngrot

Dom Säffle som S Svensson skriver om var inte omtyckta  det var en ren glädje när de försvann .  Har för mig de hade nr 243-247 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Den tidigaste röda färgsättningen, rött och silver, kom efter att det kommunala bussbolaget Stadsbussar i Borås AB, bildades i samband med köpet av Borås Åkeri 1944. Det var Borås stads färger som bland annat finns i stadsvapnet. De allra första hade den röda färgen uppdragen över taket i fram - och bakgavlarna men ganska snart blev det silverfärg ner till fönstrens underkant runt om.

En intressant detalj är att NkLJ:s bussar hade en snarlik (helt lika?) färgsättning. Stadsbussars förste VD, Gunnar Pallin, hade ett förflutet i NkLJ. Kan det ha ett samband?

Bernt Talbrant

Citat från: david96 skrivet 17 november 2019, 15:37:22 PM
Snyggt bild, mannen, men vilken buss är det bakom den bussen som plåtades?

Det kanske syns på originalbilden men här är det inte helt enkelt att se. Det är någon av 218-228 i varje fall. 229 hade något annorlunda skyltskåp, de var aningen större.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 18 november 2019, 00:37:28 AM
Beror på vad man menar !
Stadsbussar i Borås AB fick sin färg i något som kan kan kallas vinröd men något ljusare och silver. De sista bussarna som fick denna färg var 191-192.
Sedan kom den färg som Du ser på buss 234. Runt 1988 kom sedan Älabfärgen och vid upphandling  med trafikstart juni 1995 var det meningen att alla bussarna skulle få Älabfärg. Vad jag minns så bytte BL bort 5 st Säffle-Volvo med bakplattform med Borås Bil AB. Dessa hade Älabfärg när jag såg den ena som hamnade i Mark. Två hamnade i Landvetter-Rävlanda och en i Kungsbacka av Landvetterbuss i Björred AB En ytterligare hamnade i Mariestad men flyttades senare till Vänersborg.
Bussarna i Borås fick sedan i slutet på 90-talet i samband med regionbildning Västtrafik blå färg.
Hoppas jag inte glömt något. Älab radionummer i början av 90 talet.
Stort tack för ditt utförliga svar, nu är jag mer insatt i de olika färgsättningarna. utav vilken anledning byttes det lackering 1984(?) till den som var på BL 234? Älablackering redan 1988 innebar väl att Borås var en utav de första städerna som införde länstrafikslackering? Vad bytte BL till när de bytte bort de 5 Volvo Säfflebussarna?

zjbus

Citat från: Bengt H skrivet 18 november 2019, 10:17:02 AM
Den tidigaste röda färgsättningen, rött och silver, kom efter att det kommunala bussbolaget Stadsbussar i Borås AB, bildades i samband med köpet av Borås Åkeri 1944. Det var Borås stads färger som bland annat finns i stadsvapnet. De allra första hade den röda färgen uppdragen över taket i fram - och bakgavlarna men ganska snart blev det silverfärg ner till fönstrens underkant runt om.

En intressant detalj är att NkLJ:s bussar hade en snarlik (helt lika?) färgsättning. Stadsbussars förste VD, Gunnar Pallin, hade ett förflutet i NkLJ. Kan det ha ett samband?
Tack för din historiska information. Är NkLJ = Nordmark–Klarälvens Järnvägar?