Tidtabell SJ Danderydslinjerna 614, 615 & 625 - 1967

Startat av Mikael T Nilsson, 09 november 2019, 10:11:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Leyland skrivet 10 november 2019, 08:30:29 AM
Ja, dels är Rimbo gamla stationsläge en "omväg" om man vill minska restiden till Norrtälje, dels med växling eller rundgång givet gamla stationsläget så hade ett triangelspår (direkt utan gå in till Rimbo) sparat minst 10 minuter i restid. På loktågstiden säkert 15 minuter.

Samtidigt lades det ena förslaget till "genväg" ett fåtal hundra meter öster om Rimbo ner med motiveringen att man inte ville missa Rimbo station helt. Medan det andra förslaget, att leda in rälsbussen från Norrtälje in på banan från Hallstavik, och sen gå via Rimbo station, lades ner pga att det blev för opraktiskt och/eller dyrt att bygga.
Så man ville ju sist och slutligen ändå in i Rimbo med Finländaren.

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2019, 12:48:47 PM
Slutsiffran kommer från SLO-tiden, då den hette 5N ända sedan den började köras på 1920-talet. Bokstaven fanns där för att inte förväxlas med andra linker med samma nummer. När SJ tog över SLO lade man i detta fall bara till 60x innan, och då fanns heller inget behov av suffixet N.
Nej, SLO gick upp i SJ Biltrafik 1959 men linjenumren ändrades inte då.Tresiffriga linjenummer infördes 1964.
http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/slo_busslinjer.html

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 november 2019, 11:43:07 AM
Nej, SLO gick upp i SJ Biltrafik 1959 men linjenumren ändrades inte då.Tresiffriga linjenummer infördes 1964.
http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/slo_busslinjer.html

Nej på dig själv. Jag påstod inte någonstans att det skedde omedelbart. Men tack för kompletterande uppgifter, och länken till sidan.

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2019, 12:48:47 PM
Linje 640 (som senare blev 676) var i många år bara en liten okänd direktbusslinje som ända in i någorlunda modern tid bara gick ett fåtal avgångar per vardag. Historiskt sett har denna linje inte mycket att tillföra kollektivtrafikens historia och uppbyggnad i Roslagen.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 november 2019, 17:14:18 PM
Linjenumret 640 återuppstod sedan ca 1983 (har inte alla gamla Roslagstidtabeller lättillgängliga just nu), och då som högtrafiklinje mellan Stockholm (Tekniska högskolan) och Norrtälje med, precis som du skriver, endast några enstaka turer per vardag.

Linjen må ha haft relativt få turer i tidtabellen men det hindrar inte att det gick rätt många turer i verkligheten. Rätt många avgångar på linje 625 trafikerades i verkligheten av en vagn på 625 och en på 640.

/Måns

Mikael T Nilsson

#19
Citat från: Måns Johannesson skrivet 10 november 2019, 18:42:33 PM
Linjen må ha haft relativt få turer i tidtabellen men det hindrar inte att det gick rätt många turer i verkligheten. Rätt många avgångar på linje 625 trafikerades i verkligheten av en vagn på 625 och en på 640.

/Måns

Hej,

Mycket riktigt! Man kunde t ex även se linjenumret 640 på bussar under t ex lör-, sön- & helgdagar. T ex så skyltade bussar från Vätö och Harö, linjerna 638 och 652 ofta om till 640 för vidare färd till Sthlm på söndagskvällar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Läste just i den nya boken SJ:s busstrafik kring Stockholms län, att redan den 10 november 1962 startade SJ Danderydslinjerna båtbusslinjen med nummer 40 till Norrtälje hamn (ersättande snabbtågtrafiken som pågått sedan 1960 med anslutningar till Siljarederiets fartyg).