Scania CR110LP -70

Startat av Peter Björk, 13 september 2019, 13:49:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Björk

Hej !
Första inlägget på detta forum så får se hur det går ...
Var o köpte en buss i helgen, ombyggd till husbuss men vissa frågor infinner sig o dokumentationen är väl milt sagt bristfällig ...
Bussen är som ovan nämnts en Scania CR110LP -70, turbokonverterad D11 manuell GR500 låda, söker helst instruktionsbok om någon kopierat av eller scannat in.
Har kopplingsproblem, bägge kopplingscylindrarna läcker, den främre är bytt mot modernare så där borde det finnas reservdelar att tillgå men den bakre ?
Växelspak går väldigt trögt o växlarna "kuggar över" om det är problem med lådan eller bara överföring mellan spak-låda vet jag inte ännu, någon med erfarenheter av detta ?
Säkringarnas funktion ?
Mer kommer säkert, tacksam för hjälp o tips
Mvh Peter


Lars-Håkan_E

Trevligt! En gammal Jämte, urspr Strömbergs Busstrafik i Hammarnäs och Jämtlandsbuss 205.

Dessa fanns ju att få med turbo som original (dock hade ju denna sugmotor)

Växellådan är ett kapitel för sig (de flesta levererades med 2 stegs automat) det är väldigt långa överföringar mellan spak och växellåda och mycket som kan kärva och kräva omständlig justering och på vintern kunde överföringen frysa fast med skador som följd om man tog till våld.

Så kolla först att allt är helt och att läget på spaken motsvarar den växel som är aktuell och att den verkligen "går i" innan du river själva växellådan, till kopplingen borde det gå att hitta delar som passar med tanke på Scania:s modultänkande, kanske även växellådan delar detaljer med lastbilarna.

I några gömmor har jag nog en instruktionsbok till en -69:a men frågan är i vilka gömmor.

Lycka till

Mats Karlsson

Överföringen mellan växelspak och växellåda utgörs av vajrar. Har man otur kan växelspaken hoppa ur vajergreppet där fram, men det brukar gå att lirka tillbaka spaken. Det är bara fyra växellägen, för växlar nr 2-5. För att kunna lägga in 1:an och backen, drog man upp ett reglage på växelspaken. Medelst tryckluft flyttades växellägena över växellåda, så att 1:an hamnade i 3:ans läge och backen i 5:ans läge. Det kan ju vara bar att känna till detta.   

Peter Björk

Tack Lars-Håkan !
Ja jag ska kolla upp "överföringssystemet" från växelspak till låda, föregående ägare påstår att han kollat så att växeln går i ordentligt men bäst att kolla det ordentligt från början o inte ta några genvägar då man kan missa nåt väsentligt ... o som sagt spaken går redigt trögt så insats behövs oavsett, kan det vara smörjnipplar på vajrarna tom ? Skulle vara några "gångjärn" på överföringen med smörjnipplar pratade han om o där var det torrt ...

Skulle du hitta instruktionsboken vore det guld om det gick att kopiera den

Jag noterar att det inte verkar varit nån bakdörr på den ...

Niklas Bygdestam

Har du bilder från förarplatsen?

Är förresten detta den enda bussen som finns i livet med den här höga och hela frontrutan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Björk

Dessa bilder är de jag har just nu, var det nåt spec du tänkte på ?
Jag vet inte pm det finns fler kvar av LP modellen men byggdes väl inte så många från första början ...


Niklas Bygdestam

Tack! Jag blev nyfiken på skillnaderna på förarplatsen i jämförelse med stadsbussar. Bland annat var det intressant att den har manuell låda, då stadsbussarna vanligtvis levererades med tvåstegsautomat osv.

Stolen är utbytt så den räknar jag inte in.

Vad jag däremot funderar på är om det varit något förarbås, eller om förarplatsen var öppen vid leverans. Själva instrumentbrädan verkar vara i princip densamma som på stadsbussarna.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 september 2019, 04:41:18 AM
Tack! Jag blev nyfiken på skillnaderna på förarplatsen i jämförelse med stadsbussar. Bland annat var det intressant att den har manuell låda, då stadsbussarna vanligtvis levererades med tvåstegsautomat osv.

Stolen är utbytt så den räknar jag inte in.

Vad jag däremot funderar på är om det varit något förarbås, eller om förarplatsen var öppen vid leverans. Själva instrumentbrädan verkar vara i princip densamma som på stadsbussarna.

Det fanns bägge varianterna, även om modellen med Panoramaruta är/var ovanlig så tillverkades det ett antal vanliga CR 110L med manuell låda, skillnaden med instrumenten är att 110:orna med automat saknade varvräknaren.

Peter Björk

Det verkar varit någon form av "bås" vid/runt föraren, kan ta bättre bild hemma sen




Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.